FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Blev precis uppringd av en säljare (kl 19.47) på företagets nummer. För att göra en lång historia kort (gud vad hon babblade) så säljer företaget block, pennor och annat kontorsmaterial. Vinsten skulle gå till kampen mot barnporr på nätet. Säljaren sade att de hade 90-konto. Jag tänkte köpa på mig lite saker och stödja en bra sak, men bad ändå om att få återkomma. Av någon anledning fick jag lite dåliga vibbar. Någon som har hört talas om företaget bakom webbsidan www.buy-aid.com? Kan man verkligen sälja saker och sedan ange ett 90-konto på fakturan? Varför ringer man företag efter kontorstid?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De verkar seriösa, kika t.ex. här: http://www.ecpat.se/pages.asp?r_id=362
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Mmm, gjorde en whois och domänen har funnits sedan 2002. Så gamla brukar de inte vara om det är bluff. Det kanske bara var det faktum att de ringde till företaget efter kontorstid som fick mig att undra lite. Helt ärligt, varför ringer man till ett företag på kvällen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
"Vi säljer produkter till företag och organisationer. Vårt koncept är ett unikt samarbete mellan inköp och donation. Vi donerar 10% av vår omsättning till organisationerne."
10%... Visst är det bättre än inget, men väldigt lite om de utger sig för att ha 90-konto osv... Om de har 90-konto så ska "minst 75 % av de insamlade medlen ska gå till insamlingens ändamål." http://www.insamlingskontroll.se/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja vet nog mer än dom flesta här om non-profit/volontär organisationer osv.
Men jag har faktiskt aldrig sett detta, interesant faktiskt. Sajten ser iaf någorlunda seriös ut, oxå med tanke på vilka dom har som partners osv. Ska kolla vidare och se vad ja hittar om dom lite.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är väl Ecpat som har 90-kontot? Och Buy-aid ger 10% av sina inkomster till Ecpat?
De ringde hit också men jag sätter hellre in pengar direkt på 90-kontot hos Ecpat isåfall. Har ett antal automatiska överföringar till olika organisationer varje månad. Dock tror jag absolut inte att buy-aid är någon slags ful-företag. Jag vill bara att så mycket av mina pengar som möjligt verkligen ska gå till slutdestinationen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tja, här behövs liksom bara en penna och ett block per år, så det blir ju inga direkt större inköp. Annars håller jag med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
Har en polare som jobbat hos dom i Helsingborg...
Enda nackdelen med dom, är att dom är dyra (Du får lätt 10000 pennor för halva priset) och att deras chefer har som mål att bli miljonärer innan 2010.... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|