Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sökningar med felstavade ord

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-08, 12:43 #1
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Jag läste för ett tag sedan en artikel som handlade om att det i framtiden kommer att delas upp två lag: en elit som kan ta fram den information de söker efter och en klass som inte finner det de söker. Det hela hänger ihop med att den ena gruppen kan stava rätt och finner det de söker medan den andra gruppen inte kan finna det de söker på grund av att de inte kan stava.

Idag har jag suttit och tittat på ord som folk har sökt efter i ett register jag har. Ovan om två klasser kan stämma, för det är otroligt många stavfel. Det är inte bara det att någon har stavat fel och sedan rättat till stavningen. Nä, det kan finnas en enda sökning på ett ord och det är felstavat. Där verkar det som om den som har sökt har gett upp.

Många sökningar är av typen; jag går in i en godisaffär och frågor om de har godis. Lite kryptisk, men det är ungefär som att gå till en hemsida som enbart säljer godis. I sökrutan på den hemsidan skriver du in "godis". Eller varför inte kombinera sökningen på följande sätt: "hallonbåtar godis".

Hittar ni några stavfel i detta inlägg så har ni helt fel utan det beror endast på slippriga tangenter.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-08, 13:38 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
kanske vore intressant att ta rätt på de vanligaste stavfelen i sökningar.. indexera dom här och sen lägga till dom i en sida och där upplysa folk om att dom stavar fel

i de fall då jag lyckas stava fel när jag använder t.ex google så rättar dock sidan mig (google alltså)
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-08, 13:42 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jo, jag har funderat lite på om jag skulle göra någon form av rättstavning. Det kan ju bli på det viset att folk får en vana att Google stavar rätt åt dem och förväntar sig att alla sökfunktioner ska göra det.
Oläst 2007-04-08, 23:05 #4
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Jag läste för ett tag sedan en artikel som handlade om att det i framtiden kommer att delas upp två lag: en elit som kan ta fram den information de söker efter och en klass som inte finner det de söker. Det hela hänger ihop med att den ena gruppen kan stava rätt och finner det de söker medan den andra gruppen inte kan finna det de söker på grund av att de inte kan stava.
Det är inte bara förmågan att kunna stava som kommer att göra att det blir två "lag", även om man är bra på att stava är det en konst att kunna formulera bra "sökningar".
Även om man stavar rätt så är det stor risk att den relevanta informationen drunknar i all annan information.
Speciellt då många sidor med mycket relevant information är sämre sökmotoroptimerade än mindre informativa sidor som drivs av duktiga webmasters
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 02:17 #5
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Jag läste här om dagen om ett företag som tänkt på detta och arbetar med att skapa en sökmotor som använder sig av ett normalt språk istället för dagens kryptiska sökfraser. Om du ville veta hur gammal Lee David Zlotoff är skulle du idag kanske söka på något av följande:

age "Lee David Zlotoff"
"Lee David Zlotoff" born 1900..2000
"Lee David Zlotoff is 1..100 years old"

Trots att jag är en någorlunda kompetent googlare får jag inte upp några särskilt bra resultat på någon av sökningarna. Om jag sökte på Powerset skulle jag istället skriva "How old is Lee David Zlotoff?" och då skulle sökmotorn automatiskt analysera språket för att förstå min fråga och presentera en sida där svaret finns enkelt tillgängligt. Det är i alla fall tanken...

New York Times och flera andra stora medier har nämnt powerset som googles undergång, vi får väl se.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 02:22 #6
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Släng in lite SOUNDEX() och levenshtein-distans-kollar så behöver folk inte stava rätt..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 02:28 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Än så länge har jag inte stött på några sökmotorer eller robotkundtjänster som fungerar på något tillfredställande sätt. Det enda roliga med t.ex. Felias robotkundtjänst är när man frågor roboten om den vill ta en fika med en och får svaret att det inte går bra på grund av att hon är en server som står i ett bergrum.

För den delen har jag aldrig förstått hur de ska få en robot på Felia att svara på frågor som inte ens deras "live" personal klarar av att svara på.

Men, någon gång i framtiden kommer säkert detta att fungera på ett utmärkt sätt. Men innan dess är nog Googles skapare redan i jorden.
Oläst 2007-04-09, 04:44 #8

Jodå, kan du definera din omvärld/context kan du göra sökmotorer som är riktigt intelligenta. Det handlar bara om vilja/pengar/tid. Att parsa naturligt språk är såklart svårt, men inga omöjligheter. Problemet är att 99% av användarna ställer en bättre fråga genom att skriva in 1-2 keywords istället för en mening. Vårt sätt att uttrycka oss människor imellan kan abstraheras bort en hel del.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017