FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag och min kompanjon delar ett handelsbolag och bedriver vårt arbete ifrån hemmet. Jag har räknat ut att jag använder ca 7/20 kvm till företaget, vilket i runda slängar borde innebära att 1/3 av hyran borde betalas av företaget. Använder mitt bredband minst 50% i arbetssyfte. För visst kan man väl dra av sådana kostnader? Någon som har lite mer information eller vet var det finns mer information rörande detta? Någon som vet hur man bokför det hela? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Schablonavdrag 4000kr i deklarationen om verksamheten bedrivs i hemmet. För mera avdrag krävs specialinredda utrymmen som endast används i förvärvsverksamheten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
JAg har för mig att för att yrka på avdrag för arbete i hemmet så måste det vara ett separat rum (helst med separat ingång men tror inte detta är ett krav)
Du kan inte göra avdrag för Internetuppkoppling om du inte har ett separat (företags)abonnemang som inte delas med privat nyttjande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta är väl en av de vanligast avdragsfrågorna eg, om man får dra av hyran när man jobbar hemifrån. Generellt så är svaret nej, åtminstone i den bemärkelse att det defintivt inte är något avdrag att hurra för. 4000 kronor har nämnts här ovan, och det stämmer. Det är inte 4000 kr i månaden, utan 4000 kr per år. Dessutom så måste du kunna styrka att du jobbar si och så många timmar per år hemma för att ha rätt till avdraget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Jag har bråkat som fan med SKM ang. avdrag, min lägenhet är på två våningar varav den ena är helt dedikerad som kontor/arbete, eftersom det är ett annat våningsplan var det ok, men det råkade finnas en dusch på samma våning så dom blev riktigt tveksamma då jag då var tvungen att använda cirka 1,5m av kontoret för att gå o duscha.
Stå på dig bara och hävda din rätt, så brukar det lösa sig. Gjorde det för mig! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kan tänka mig att det är tillskrivet därför att många skatteförtryckta svenskar försöker att få avdraget, även fast verksamheten har eget kontor på annan adress. :blink: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
[QUOTE]
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om verksamheten tar sju minuter om dagen, eller tolv timmar, tog jag inte hänsyn till i min skrift. 800 timmar om året skall man komma upp till. Jag antog dock att det var en verksamhet man levde relativt gott på, en huvudsyssla, och således lär det vara lätträknat bland de lyckliga som spenderar minus en 16h/vecka på den samma. Alltså långt över dessa 800tim. Med saxen från Skatteverket: ”Arbetsrum i bostaden Om du använder en särskilt inrättad del av din bostad till näringsverksamheten kan du få avdrag för skälig del av hyra, värme, vatten, avlopp m.m. Även andra utgifter för denna del av bostaden kan du dra av om de är direkt orsakade av näringsverksamheten. Om du inte har någon särskilt inredd lokal i din bostad kan du ändå i vissa fall få göra avdrag för arbetsrum. Du får då göra avdrag med 2 000 kronor per år om du eller din make äger fastigheten, annars får du avdrag med 4 000 kronor per år. Förutsättningar för att få avdraget är att du har arbetat minst 800 timmar. Är beskattningsåret längre eller kortare än tolv månader ska du räkna om antalet timmar och belopp. I antalet arbetade timmar får du bara räkna med arbete, som det med hänsyn till arbetets karaktär, är motiverat att utföra i bostaden. Även tillfälligt arbete som räknas till inkomstslaget tjänst får räknas med om det har nära samband med näringsverksamheten. Arbete som utförs av dina barn får räknas med om barnet har fyllt 16 år. Arbete som utförs av din make får räknas med om ni driver verksamheten gemensamt. ” Edit: I allt det tragiska från nämnda verk fann jag något under rubriken Mutor som mig att le: "Mutor får du aldrig dra av.” Så nu vet ni det! Ingen idé att ens försöka! Edit2:"5 Dra av för bil och kontor Det händer att du som har firma/handelsbolag betalar kostnader med privata pengar, som är avdragsgilla i företaget. Glöm då inte att göra avdrag för dessa kostnader i deklarationen. Det kan exempelvis gälla tjänsteresor med egen bil där avdraget för år 2005 är 17 kr per mil (höjs till 18 kr från 2006). Du kan också göra avdrag för traktamenten vid tjänsteresor efter samma regler som för vanliga anställda. Har du en särskilt inrättad lokal för företaget i egna villan brukar avdrag godkännas med högst ca 3 000 kr för merkostnader för el, värme etc. Finns i en sådan lokal i en hyreslägenhet kan avdrag göras med hyran för den särskilt inrättade delen av bostaden. Den som inte har någon särskilt inrättad lokal i hemmet kan få göra ett schablonavdrag om arbetet i hemmet under året skett minst under 800 timmar. Bor man i villa är schablonavdraget 2 000 kr, den som bor i lägenhet får dra av 4 000 kr." http://www.privataaffarer.se/skatt/f...erhbradJEP.asp Känner vatten över öronen. Ring och hör efter hos skattmasen får tipset bliva! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Avdragsmöjligheterna är riktigt bra när man driver firman från hemmet som vi gör. Om man räknar med garaget så använder vi (officiellt) 60% av vår boyta till firman. Det betyder att vi får dra av 60% av ALLA kostnader vi har för hus OCH trädgård. 60% av el/gas/telefon/vatten/husrenovering/gräsklippare/snöslunga/blommor/...ja, allt är i princip avdragsgillt. skatt 15-20% på inkomsten, grundavdrag på $9000.00 och lite annat smått och gott... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
ojdå, man kanske skulle ta sig över Atlanten
![]() Det roliga är att det låter som en självklarhet att man ska kunna göra sådär, haha, trodde det funkade så i sverige ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|