FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har funderat lite på att gå över till Ruby on Rails men det vore "synd" att lära sig något helt nytt så jag råkade trilla över ett ramverk som heter CodeIgniter som underlättar programmeringen väldigt mycket. Men det finns fler liknande framework för PHP underlättar så pass mycket att en övergång till RoR är tveksam.
Någon som har erfarenhet av CodeIgniter eller någon annat framework för PHP? Jag är mest nyfiken på vad ni använder och vad ni tycker är bra. Jag är faktiskt besviken på mig själv att jag inte upptäckt detta tidigare. Vissa av mina sidor är väldigt grötiga med kod. Om någon annan är intresserad av att läsa så: http://www.codeigniter.com/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Personligen använder jag CakePHP (Rails-inspirerat ramverk för PHP). Jag har lite drygt en helgs erfarenhet av CodeIgniter. Jag fann det dock inte särskilt inspirerande av några snabba anledningar:
Som sagt, jag hann bara sitta med det under en helg och försöka replikera fundamentet för en applikation i CakePHP. Det var alltså inga ruskigt avancerade saker och inte särskilt omfattande. Eftersom jag tillhör en av de där rullstolsprogrammerarna som inte tar mig särskilt långt utan lite hjälpmedel så tycker jag CakePHP och Rubys idé om strikta konventioner är fullkomligt underbart att arbeta efter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hur länge sedan var det du satt med det?
Du ställer själv in vad som ska laddas automatiskt. Men jag ser ingen anledning att ha databas påslaget om den inte ska användas. Starta onödiga databaskopplingar är inte att rekommendera. Ja det saknas möjlighet till master template. Har i alla fall inte hittat någon men med några ändringar i deras kod så har man det efter 5min, så det är inget problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det där med auto-loading var att vissa performance tester jag tog del var alltså enkla Hello World exempel, efter CodeIgniter inte laddar in någonting per automatik så blir ju performance testerna orättvisa. Men CakePHP kan givetvis slå av databaskopplingarna vid behov. Sedan sitter inte jag här och säljer CakePHP. Ramverk är en fråga om produktivitet, och enkelhet. Det är ju bättre att hålla fast vid något man trivs med. Det verkar ju onekligen som om du trivs med CodeIgniter så för all del håll fast vid det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag ska prova Code Igniter på ett mindre projekt, då lär jag få en hum om det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|