FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Någon som har nåt bra script till betysystem?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Men shit -- det beror väll helt och hållet på vad som ska sättas betyg på?
Video? Dokument? Bilder? Filer? Googla lite och ska du nu fråga nått så föreslår jag att du ger lite mer information än en mening. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
det är filmer man ska sätte betyg på, helst 1-10.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Spara antalet röster per film, och poäng per film. Sedan räknar du ut snittet genom att dela antalet med poängen.
Ex. 5 röster. 10, 10, 4, 4, 2 = 30 5/30 = ~0.16 Sedan multiplicerar du summan med 100, för att få ut procenten. Filmen skulle alltså vara 16% uppskattad. (antal/poäng)*100 = procent.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nä du Zn4rK, nu har du allt förvirrat dig lite.
Ex. 5 röster. 10, 10, 4, 4, 2 = 30 30/5 = 6 Med denna formel får du fram genomsnittet på rösterna, om du vill räkna ut hur många procent av det maximala filmen har fått använder du sedan denna formel: ((poäng/antal)/den maximala poängen)*100 = procent ((30/5)/10)*100 = 60% |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Instant fail på mitt inlägg då
![]() Har i alla fall fått ihop det rätt med mina betygsystem, och jag använder formeln du har skrivit Hofvet. =) Edit: Måste medge att det såg lite skumt ut när jag skrev det. Tack för att du fixade till det Hofvet!
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men för att inte folk ska rösta fler gånger, hur löser ni det, cookies eller ip.
Hur sparar ni informationen om vem som har röstat på vilken film eller vad det nu är man ska rösta om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hur som helst skulle jag vilja påstå att det tar längre tid att implementera ett sådant litet system än att programmera ett helt nytt.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Man kan väl spara informationen som en rad i en tabell i en enkel databas. MySQL till exempel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Är det en medlemsbegränsad omröstning kan man spara idnummer och filmid och eventuellt poäng i en tabell. Detta lär ju ta rätt mycket plats om man har flera hundra tusen medlemmar som röstar på filmerna. Utrymme är dock billigare än prestanda och att köra en kontroll mot databasen är inte direkt krävande, om man gör det rätt.
![]() |
Svara |
|
|