Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Allt om cookies

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-21, 21:41 #11
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Du kan knappast har något att vinna på att lagra information i en kaka än i databasen. I en kaka kan användaren ändra på data utan att du kan hindra det, medan ändringar i databasen har du kontrollen över. Och vad händer om användaren raderar sina kakor? Då försvinner kanske viktigt information eller en nödvändig bit i pusslet. Dessutom är det hela beroende av vilken dator användaren använder. Tvinga inte användaren har att vissa inställningar på sin data. Går bra hemma, men sedan är användaren på jobbet, skolan, biblioteket, caféet, polaren osv. och då kan helt andra förutsättningar gälla för lagring och mottagande av kakor.

Jag anser även att så mycket onödig trafik som möjligt som går till besökaren ska bort. Anledningen är att det finns tjänter där användaren får betala för mängden trafiken och då är det inte så roligt att betala för något som inte är nödvändigt.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 00:25 #12
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

ha något att vinna... Mjo, det tror jag faktiskt.

Det enda jag lagrar i kakor är vilka trådar man har besökt och när (förutom sessionskakan).

Nästan alla forumsmjukvaror gör så för att man vill undvika att skriva till databasen varje gång någon besöker en tråd vilket är rätt dumt om man har hög belastning.

Jag vill så långt det bara går spara "små oviktiga saker" i cookies eller på nåt annat billigt sätt. Förut hade jag sessioner i standardutförande (på fil hos servern) vilket jag har fått för mig är extremt snabbt... Men nu ligger sessionerna i databas (snart iaf, det är på g) så då försvinner ju (den eventuella) optimeringen att lägga saker i sessionen.

Jag tror att cookies är det bästa alternativet.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 02:06 #13
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Fick en tokig idé...

Finns det nån cookieinställning som gör att den INTE överförs till servern? Alltså en långsiktig cache hos klienten bara som jag kan leka med via javascript. Alltså som en js-variabel som inte försvinner när sidan laddar om.

Tror jag kan göra optimeringar med märkbar karaktär i så fall!
Oläst 2007-03-22, 09:19 #14
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Vad försöker du åstakomma egentligen?
Varför kan du inte köra vanliga sessions som sparas serverside - på så sett skickas ju bara klientens SESS_ID och ingen annan information.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 13:54 #15
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Jo, men det vore ju en sämre lösning... Jag leker mycket med javascript, och det finns en hel del saker som jag genereras och styrs därigenom som servern inte behöver bli uppdaterad om. Jag skulle faktiskt se ett rätt stort potential i en kaka som inte skickades till servern vid varje sidladdning, utan snarare fungerar som en liten js-dump. Om servern kunde skriva till den (alltså när det finns eventuellt behov) så vore det klockrent, annars får man ta fullösningar för att ta sig runt det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017