Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Finns det gemensamma nämnare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-13, 09:26 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det finns visserligen en poäng i att ha skrivit vissa saker själv från scratch eftersom det är en viktig del i "utbildningen" för en utvecklare. Däremot kan det vara bra att använda färdiga bibliotek för ny utveckling.

Eventuellt finns det en fördel i att personen kan språk som C, C++, C# eller Java och inte bara VB eller php. Det finns många duktiga php-kodare, men det finns också väldigt gott om "script kiddies" som kodar framförallt php med resultat därefter.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-13, 10:02 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

PHP-kodning har i 99% av fallen rätt lite med utveckling av mjukvara att göra
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-13, 11:37 #13
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Medlem

Citat:
Originally posted by Qo-naq@Mar 11 2007, 23:34
- Vill helst utveckla i .NET, men kan utveckla i vilket annat språk som helst
Måste hålla med Martine ovan. Varför så specifik med .NET? Det är ett ramverk som alla andra.

Det som gör .NET speciellt vad gäller webbapplikationer är Viewstate-implementationen och det faktum att dess kontroller renderar "lagom mycket" kod åt en. Något som resulterar i lite drygt 75% överflödig bandbredd pg a att någon stjärna glömt att stänga av viewstaten eller envisas med att köra runt="server" för exakt allting på hela sidan. Och för oss "standardsbögar" (som min gamla lärare sa) så får vi oss ett gott skratt när vi ser XHTML 1.1 servat som text/html.

Nope, .NET ger jag inte många ören för. Inte för webbapplikationer. Kolla bara på några av de större aktörerna: Google kör på Python
IMDB kör på Perl (!)
Slashdot kör på Perl
Digg kör på PHP.

Andra plattformar och språk har bevisat sig länge och väl. Kolla bara på Youtube och jag kan säga vad de inte använder. Det finns bra programmerare på alla håll. Enda fördelen med .NET är att det handlar om ett ramverk där det blir lite svårare att göra fullkomligt fel. Därmed inte sagt att bra programmerare flockas. Tvärtom, vi hade personer i min klass (Systemutveckling på KY-nivå) som byggde applikationer genom Drag 'n Drop. KValitén blev minst sagt lidande.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-13, 23:32 #14
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Ojoj, ber om ursäkt att jag inte varit superaktiv i min egen tråd. Däremot tackar jag för alla jobbansökningar som kommit in, keep them coming!

Jag tycker att eg0master satte huvudet på spiken. Just lathet och otålighet är ofta de bästa egenskaperna för en programmerare.

Citat:
Varför ska de sporta på fritiden? Några av de allra vassaste jag träffat på har inget liv utanför datorn alls. De kräver förmodligen en bra projektledare som kan kommunicera med dem och omvärdlen eftersom de inte är jättesociala och inte är riktigt duktiga på att skriva kod, men inte att kommunicera med "normala" människor.
Personer som har ett normalt liv på sidan om är ofta mindre petiga och vill få saker snabbare gjorda.

Just det med osociala programmere och linux hängar ofta samman. Nu kanske det inte är så konstigt att jag föredrar sociala programmerare, något oftare windowsfolk är.

Flera här har klagat på .NET. Jag själv programmerar inte i det, så kan bara se det från den bilden jag har av att fler och fler av de vassaste programmerna går helt eller delvis över till det. Många riktigt tunga/stora webbsidor och applikationer jag fått en närmare insikt i på senare tid är gjorda i just det, men det hörs inte lika mycket som typ "backendet bygger på java".

Att bygga saker från scratch är ineffektivt, så länge det inte görs för att personen i fråga vill lära sig eller helt enkelt nuvarande lösningarna inte är tillräckligt bra (även om det då oftast betyder att personen i fråga inte har tillräckligt bra koll). Tar en bred sak 1-3 dagar kan man naturligtvis bygga det från scratch, exempelvis ett statistikverktyg eller enklare CMS.

Sedan finns alla programmerare som ständigt tänker säkerhet istället för effektivitet. En sådan självklar grej som att tänkta utifrån säkerhetsbehovet i fråga är något väldigt många helt ignorerar. Allt ska vara "supersäkert" och "superfin kod", trots att det verkligen inte är nödvändigt.

En liten undran man kan ställa till er, finns det några programmerare som lärt sig programmerare och blivit riktigt bra under en utbildning? Hittils är de som inte jobbat med programmering innan eller simultant med studier varit nobben på direkten i princip - finns det undantag?
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-13, 23:39 #15
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar

Reg.datum: Feb 2007
Måste bara inflika att det finns väldigt många supersociala Linuxmänniskor! Annars skulle det vara svårt att få alla Open Source Communities att fungera...

Hittar du en bra programmerare direkt från en utbildning så beror det oftast på att personen i fråga har knackat kod sen barnsben, eller?
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-14, 00:05 #16

Citat:
Originally posted by Qo-naq@Mar 14 2007, 00:32
Ojoj, ber om ursäkt att jag inte varit superaktiv i min egen tråd. Däremot tackar jag för alla jobbansökningar som kommit in, keep them coming!

Jag tycker att eg0master satte huvudet på spiken. Just lathet och otålighet är ofta de bästa egenskaperna för en programmerare.

Citat:
Varför ska de sporta på fritiden? Några av de allra vassaste jag träffat på har inget liv utanför datorn alls. De kräver förmodligen en bra projektledare som kan kommunicera med dem och omvärdlen eftersom de inte är jättesociala och inte är riktigt duktiga på att skriva kod, men inte att kommunicera med "normala" människor.
Personer som har ett normalt liv på sidan om är ofta mindre petiga och vill få saker snabbare gjorda.

Just det med osociala programmere och linux hängar ofta samman. Nu kanske det inte är så konstigt att jag föredrar sociala programmerare, något oftare windowsfolk är.

Flera här har klagat på .NET. Jag själv programmerar inte i det, så kan bara se det från den bilden jag har av att fler och fler av de vassaste programmerna går helt eller delvis över till det. Många riktigt tunga/stora webbsidor och applikationer jag fått en närmare insikt i på senare tid är gjorda i just det, men det hörs inte lika mycket som typ "backendet bygger på java".

Att bygga saker från scratch är ineffektivt, så länge det inte görs för att personen i fråga vill lära sig eller helt enkelt nuvarande lösningarna inte är tillräckligt bra (även om det då oftast betyder att personen i fråga inte har tillräckligt bra koll). Tar en bred sak 1-3 dagar kan man naturligtvis bygga det från scratch, exempelvis ett statistikverktyg eller enklare CMS.

Sedan finns alla programmerare som ständigt tänker säkerhet istället för effektivitet. En sådan självklar grej som att tänkta utifrån säkerhetsbehovet i fråga är något väldigt många helt ignorerar. Allt ska vara "supersäkert" och "superfin kod", trots att det verkligen inte är nödvändigt.

En liten undran man kan ställa till er, finns det några programmerare som lärt sig programmerare och blivit riktigt bra under en utbildning? Hittils är de som inte jobbat med programmering innan eller simultant med studier varit nobben på direkten i princip - finns det undantag?
Petighet?! Det är väl en av huvudegenskaperna hos en bra programmerare. Huruvuda linux eller windows-programmerare är skilda typer av människor kan jag inte riktigt uttala mig om. Håller med om att det är lite tjatigt med folk som är frälsta på opensource och vägrar allt som inte är det. Fast det tror jag inte har särskilt mkt med kvaliteten på deras kod att göra, fast säkert en del om deras personlighet.

Det finns massa människor som lär sig att programmera efter en utbildning, om de blir bra eller inte beror nog väldigt ofta på om de är intresserade eller inte av det hela. Personligen tyckte jag inte det var kul att jobba med folk som körde 0800-1700 stenhårt av den enkla anledningen att jag brinner för det jag gör, om man bara gör det för att tjäna pengar så är det ett jobb. Den största fördelen med att få kunna ha programmering som yrke är att man kan syssla med sin hobby på arbetstid.

I linköping träffade jag massa folk som blev helt tokgrymma på utveckling även om de ofta inte förstod det själva. De fick alla byggblocken under utbildningen, allt som behövdes för dem att verkligen skina var lite ideer och kreativitet. Det största problemet för dem var ofta att se längre än just fem-minuters-problemen som de var ruggigt bra på att lösa. Det tänket tror jag kommer med erfarenhet, oavsett hur stor begåvning man har. Noggrannhet, petighet, säkerhet, kvalitet. Det är alltihopa grejer som inte behöver inskränka särskilt mycket på effektivtet, särskilt inte när man tar med tiden man måste lägga på att patcha, buggfixa och uppdatera ett system i efterhand.

Hur står det till med versionshanteringen, unittestningen och backuphanteringen på din firma tex Qo-Naq. Det vore ju intressant att höra faktiskt. Jag vet flera riktigt duktiga personer jag är rätt säker på skulle tänka både en och två gånger om sån metodik inte användes i utvecklingen.

Fast som andra har sagt så börjar den här tråden mer och mer bara likna en annons.. så...
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-14, 02:55 #17
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Vad som är en vass programmerare är väl inte helt självklart, det beror lite på vilken roll man vill att han skall fylla.

En del är riktigt bra på att lösa problem och lära sig nya språk, andra på att kunna alla detaljer i vissa språk och snabbt producera säker och effektiv kod.
Idealiskt kan man ju önska att alla utvecklare har alla de egenskaperna, men det kan bli svårt att hitta ett helt team av sådana utvecklare, och framförallt dyrt.
Så istället för att leta gemensamma nämnare tror jag på att hitta komplementerande nämnare om man skall bygga ett bra team.

Visst kan petighet och en besatthet med metodiker och stilren kod ofta resultera i att koden tar längre tid att producera, och det är lätt att gå överstyr med att lägga ned tid på att göra "snygg" kod även om det i praktiken inte ger bättre resultat eller ökad effektivitet för projektet ifråga.
Men det kan vara bra att ha någon i ett team som står för det tänket, likväl som någon som är vass på att snabbt hitta lösningar utan att få dåligt samvete för någon hastig fullösning om det är vad som krävs för att få en nöjd kund.

Själv är jag väldigt trött på idén som många har att de letar efter folk som skall fylla alla roller enligt hur de har tänkt sig att en idealisk utvecklare skall vara.
Då jag jobbar med Flash så möts man ofta av folk som förväntar sig att man skall vara överjävlig på actionscript, design, PHP, .NET, java, SQL, FLEX och FCS, HTML och JS, video och ljud, animering, 3ds max...osv.
Det är förvisso mer drastiskt skiftande roller äv vad man väntar sig av en programmerare, men principen är densamma och om du hittar en idealisk flashutvecklare som faktiskt är riktigt duktig på alla aspekter så kostar det förmodligen mer än ett team av utvecklare och designers som kan uppnå samma resultat på kortare tid.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-14, 08:14 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Qo-naq

Har du någonsin sett MSDNs små utbildningsvideos så inser du nog snart att det finns Windowsprogrammerare som inte är riktigt rätt i huvudet dem heller.

Programmering är en antisocial och tidskrävande hobby. Det är inget 8 - 17 jobb.

För övrigt handlar det inte om att vara petig. Du skriver ju själv om det nedanför. Mindre petiga programmerare utgör en potentiell säkerhetsrisk.

Citat:
Originally posted by -Qo-naq@Mar 13 2007, 23:32
Flera här har klagat på .NET. Jag själv programmerar inte i det, så kan bara se det från den bilden jag har av att fler och fler av de vassaste programmerna går helt eller delvis över till det. Många riktigt tunga/stora webbsidor och applikationer jag fått en närmare insikt i på senare tid är gjorda i just det, men det hörs inte lika mycket som typ backendet bygger på java.
Java har bara gjort det som .NET gör nu, fast några år tidigare. Det var en stabil plattform för storskaliga sajter medan .NET promenerade runt i blöjor (inte riktigt, men du förstår poängen).

Enda riktiga fördelen med .NET är att de snor friskt från alla möjliga håll. De har lånat ideér och uppslag från Java och nu kikar de på Ruby on Rails. Om några år kanske .NET-plattformen t om mognat tillräckligt för att faktiskt vara avsevärt bättre än alternativen. Just nu finns det bättre och mer plattformsoberoende alternativ att tillgå, för de som vill. Jag säger inte att .NET är supersunkigt. Det är bara inte för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Qo-naq
Nja, jo. Vi hade personer på min utbildning utan direkt tidigare erfarenhet som fick jobb. Inte just som programmerare dock. En blev webbkoordinator på Telia, en annan utvecklare på Lunarstorm.

Men har hört en del säga att en rimlig "upplärningsperiod" när det gäller programmering är lite drygt 10 år, det är ju givetvis för att blir riktigt duktig, men ändå, helt fullärd blir man väl aldrig.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017