FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu ska vi lansera vårt senaste tillskott i kategorin resesajter och det bli Flygresor.se
Vad tycker ni om design och funktionalitet? Fokus har varit att göra det enkelt, har vi lyckats? Om inte vad kan göras enklare och tydligare? Vi är medvetna om att enkel resor saknas och det kommer inom kort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Gillar enkelheten och designen.
Däremot autocomplete saken var lite buggig. Framförallt om man gick mellan mus och piltangenterna (markera ett alternativ med musen och sen trycka pilner tex). Sen var det väldigt lätt att missa välja något ur autocompleten. Kanske ha en ikon för att visa att man valt något. Nu får man bara alerten när man klickar på Sök och ingen riktigt bra förklaring på vad man gjort för fel. Sen vore det nog bra att göra så att autocompleten visas när man sätter focus på sökfältet. Var några gånger jag var tvungen att radera en bokstav och skriva den igen för att få upp autocompleten för att kunna välja ett alternativ. Sen på sökresultat sidan vore det nog bra med en tillbaka till sökning högst upp på sidan. För nu när man får många träffar måste man scrolla väldigt långt ner för att komma tillbaka. Går det söka efter en enkel resa? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Mycket enkelt, smidigt och funktionellt som det ser ut och fungerar.
Två grejor som jag vill påpeka bara. När man väljer till/från, frågan är vad man ska skriva där? Räcker det att skriva ort, som t ex Malmö eller måste man skriva Sturup? Jag skrev Malmö och vet inte om det är tillräckligt. Det kanske ska finnas en drop-down istället som man kan välja t ex avreseort i. När jag inte fick några några träffar kom det upp en javascript-alert som sa att det hittades inga resor. Snyggare om ni t ex skapar ett lager som läger sig över sidan istället och som man kan klicka bort med en länk, då slipper ni även få strul med de få som har javascript disabled. EDIT: Såg nu autocomplete-funktionen, den verkade inte fungera första gången jag var inne alternativt så var jag för snabb att skriva Malmö så att jag inte hann få upp förslagen. Ändra autocomplete-funktionens reaktionshastighet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Autocomplete fungerade inte heller för mig första gången. Jag skrev göteborg till mumbai, men fick ett felmeddelande.
Bytte ut till GOT och BOM och då kom autocomplete upp. Vad jag verkligen saknar är en möjlighet att välja +/- X dagar. Om det t.ex. inte är så extremt viktigt om man åker 15:e eller 19:e, så kanske man heldre åker 19:e om det är 4000 kronor billigare (vilket det ofta kan vara om man är lite mer flexibel med resan). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Tack för alla kommentarer.
Vi har lagt ner massa timmar på autocomplete men ändå verkar det vara den som ställer till mest problem. Just nu funger autocomplete på stad, land, flygplatsnamn och iata kod. Om man fyller i 3 bokstäver och inte väljer autocomplete förutsätter sidan att det är en iata kod och gör en sökning på dessa 3 bokstäver, vid annan längd och ej val i autocomplete, görs en matchning i databasen innan sökning. Malmö, Stockh eller götebo borde alltså fungera för att söka. Enkel resor kommer som sagt snart. +- dagar är även det funktioner som står på "att göra" listan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Precis som andra påpekat är +-dagar en bra grej. Jag skulle gärna ha rejält med dagar både på ut- och inresa (kanske uppåt 6-7 dagar). Det blir lite många sökningar, men för flertalet är priset på en resa avgörande.
Jag tycker gott att om man väljer utresedatum den 1 april så kan den andra kalendern hoppa fram till 7 april eller något i den stilen. För övrigt måste du ha en jävligt grym motor, för jag har inte hittat flygresor i närheten av de priser jag får upp här. 5500 tor till Hanoi. Jag betalade det dubbla senast!
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Positivt:
- Snygg - Enkel - Autocomplete (fungerar för mig i FF) Kan förbättras: - Kalendern, jag skulle vilja se hemresedatum automatiskt byta månad när man ändrar avresedatum, tex: om jag vill åka i april så skulle jag vilja se att hemresemånad ändras till den månad som är avresedatum +1 dag. Bra jobbat! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Riktigt schysst, dock känns det lite tomt i headern - kanske lite större logga eller reklamplats?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Grymt bra, grymt snyggt, grym webb 2.0-känsla
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Skulle nog bytt ut dropdownlistorna för Resenärer: till något i stil med plus/minus knappar, stora och tydliga skall dessa knappar vara!
Resenärer: Vuxen: 1 [+] [-] Barn 12-15år: 0 [+] [-] Barn 2-11år: 0 [+] [-] Barn 0-1år: 0 [+] [-] Sen är det ju bra om antalet kommer under varandra så det är lätt att se, gick inte med massa "space" på wn. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|