Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Enkel redovisning för enskild firma

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-11, 00:37 #11
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Edisons variant som klarar ungefär samma saker (dvs även fakturering) kostar 2000kr och är klart mer avancerat.

eFredo verkar vara lite mer i samma klass men ändå gjort för folk som har lite mer koll på redovisning osv. Det jag gillar med SPCS Enskild Firma är att jag förstod mig på programmet när jag tittade på det trots att jag inte kan något alls om ämnet.

Det är klart att det finns andra program som har mer avancerade funktioner, men det är inte det jag är ute efter.. Det är ju det här med affärer utanför EU då, det trillar ju in en del Adsense-pengar, det kanske inte funkar då.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-11, 01:10 #12
jompers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Har testat lite. Är det inte bara att bokföra Google Adsense-inbetalningarna med 0% moms, eller är det något annat som blir helt fel då?
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-16, 13:54 #13
Kalle_Karl Kalle_Karl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Kalle_Karl Kalle_Karl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by jomper@Dec 11 2006, 02:10
Har testat lite. Är det inte bara att bokföra Google Adsense-inbetalningarna med 0% moms, eller är det något annat som blir helt fel då?
Ett problem är att en enskild firma i alla fall i vårens deklaration ska redovisa momsen från adsense och adwords på blankett N1. Den här momsen till och från EU ska däremot inte bokföras (utan enbart deklareras). Detta enligt skattekonsult och Skatteverkets broschyrer.

Men om man har ett program som man både bokför och deklarerar i, som Visma Enskild Firma, så är det antagligen bra om man bokför/registrerar verifikationerna på rätt sätt så att allt förs över till deklarationsblanketterna rätt. Synd därför att inte t.ex. Visma Enskild Firma stödjer intäkter & kostnader från EU.
Kalle_Karl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-18, 17:59 #14
Sten_UNICELL Sten_UNICELL är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Nykomling

Citat:
Originally posted by jomper@Dec 7 2006, 22:13
Upptäckte att SPCS/Visma har ett program som skulle passa mig perfekt.

Citat:
Visma Enskild Firma är anpassat för dig med enskild firma som använder kontantmetoden och har en omsättning på högst en miljon kronor med årsvis momsdeklaration.
Dessutom deklaration och inventarier, strålande. 590 pix. Nu har jag allt på papper och kommer behöva hjälp att få ihop deklarationen, det här kanske är lösningen på allt? Någon som testat? Finns det liknande alternativ från andra?
"Finns det liknande alternativ från andra?"

Det har gått över 10 dagar och Din fråga har inte besvarats.
Alltid när det kommer nya regler som påverkar bokföringen "skakar det till" i bokföringskmarknaden.
Du kan vara helt säker på att det kommer fler mini-program av detta slag från andra/alla leverantörer.

Jag kan inte annat än kommentera priset som alla tycks jubla över:
SPCS är först ute med sitt mini-program och har så att säga "slagit an tonen" för hur dessa mini-system skall säljas och marnadsföras. Jag förmodar att alla som läst tråden är i tron att man får ett bokföringsprogram för 590:- kr precis som reklamen utlovar. Ja, 590:- kr inte 1 gång utan per år som det klart framgår. Alla kunder som denna typ av program vänder sig mot, bokför ju kalenderårsvis. Här har någon på SPCS varit super-supersmart. Årsavgiften för programmet gäller inte kalenderårsvis utan gäller från den 1 nov till den 31 okt nästa år.
Alltså, köp programmet i mars 2007 och betala 590:- kr. Redan den 1 november 2007 kommer nästa faktura. I november 2008 kommer nästa faktura på 590:- MEN VÄNTA LITE! Under åren 2007 och 2008 har Du då betalat 590 kr 3 gånger - helsmart för SPCS! Du har använt programmet i ett och ett halvt år Men betalat 3x590:- jo, - helsmart för SPCS! Inte så smart för Dig!

Ja, självklart är det helt upp till SPCS att själva avgöra hur man vill presentera sina priser. Men störst på marknaden och dessutom först på plan med minisystem, innebär ju att tvingar andra leverantörer presentera priset på samma "luddiga" sätt för att kunna jämföra priset - eller kanske någon kommer på ett ännu super-smartare sätt?

Nog hade det varit snyggare att ange det "Effektiva priset" som ju är 2x590:- + frakt 2x40 vilket då blir 1.260:- för första året och därefter 590:- kr per år.

Man kan väl bara hoppas att de andra leverantörerna presenterar sitt pris på ett rakryggat sätt.

P.S Villl bara att det klart framgår att jag själv är så att säga "part i målet" - och vi - precis som de flesta leverantörer - kommer också med ett mini-program i samma prisklass. Så Din fråga "Finns det liknande alternativ från andra?" Svar ja - inte bara från oss - från de flesta leverantörerna!

Snälla, ge mig gärna ett tips. Vårt miniprogram skall med "ludd" kosta 490:- kr. Om jag nu inte vill "ludda till" priset. Vem köper ett "oluddat" program för 980:- om man nu jämför med SPCS "luddade" för 590:-?? Vad ska vi göra?? Hur ska vi presentera priset? Med eller utan ludd (eller med superludd?)? Tuff sits - eller hur?
Sten_UNICELL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 20:25 #15
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
backens avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by Sten_UNICELL@Dec 18 2006, 18:59
Det har gått över 10 dagar och Din fråga har inte besvarats.
Alltid när det kommer nya regler som påverkar bokföringen "skakar det till" i bokföringskmarknaden.
Du kan vara helt säker på att det kommer fler mini-program av detta slag från andra/alla leverantörer.
När kan man förvänta sig att tex unicell kommer med ett alternativ?
Kan du (som jag antar jobbar på unicell) svara på om erat minialternativ kommer att kunna hantera affärer med länder utanför sverige och utanför EU på ett enkelt sätt?
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 07:35 #16
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by backen@Dec 19 2006, 21:25

När kan man förvänta sig att tex unicell kommer med ett alternativ?
Kan du (som jag antar jobbar på unicell) svara på om erat minialternativ kommer att kunna hantera affärer med länder utanför sverige och utanför EU på ett enkelt sätt?
Vårt "alternativ" finns på sitt sätt redan. Unicell är ju företaget som utvecklat och arbetat med tekniken som gör det möjligt att slippa Debet och Kredit alltsedan 2002. Programmet UNI_BAS som funnits sedan 2002 har vi nu gjort en kraftigt bantad "mini"-variant av. Det är till och med så att det är samma programkod som laddas ner från nätet, men beroende på licensnummer så uppträder programmet i full version eller som ett "mini"-program.

Miniversionen är så gott som klar. En demovideo kommer att läggas ut på vår hemsida denna vecka. Leveransklart runt nyår.

Priset för "mini"-vesionen kommer att ligga på 490:- kr (luddat) och alltså 980:-"oluddat". Vi har bestämt oss för att till 100% följa SPCS prissättningsstrategi, med den stora skillnaden att vi alltid kommer att tydligt förklara "luddet".

Priset för UNI_BAS standard (som alltsedan 2002 kan laddas ner från vår hemsida) ligger på 1.250:-. Vill man ha serviceavtal tillkommer 400:- per år. Vi har haft samma pris (helt oluddat) sedan 2002. Priset för UNI_BAS standardversion utan service ligger 10 kr under SPCS kraftigt bantade version. Kanske är det detta som "pressat" SPCS att göra något super-super supersmart med sitt pris?

I UNI_BAS standardversion finns förstås stöd för EU- och exporthandel avseende moms. Det finns dessutom en tilläggsmodul för valutahantering (400:-) och en tilläggsmodul för utskrift fakturor i främmande språk (400:-).

Den som startar med "mini"-versionen kan via telefon uppgradera till standard för 1.000:-. M.a.o. inget bra alternativ att börja med 980:- "oluddat" och då få ett oerhört kraftigt nedbantat UNI_BAS fullt jämförbart med "SPCS enskild firma" och därefter uppgradera för 1.000:-. Å andra sidan vad kostar det att uppgradera SPCS så att man utan att behöva registrera om allt får med sig fakturering, kunder, artiklar, leverantörer etc. och ändå kunna fortsätta med enkelheten utan Debet och Kredit.
Sten_UNICELL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-16, 12:50 #17
Lillroffes avatar
Lillroffe Lillroffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2007
Lillroffe Lillroffe är inte uppkopplad
Nykomling
Lillroffes avatar

Reg.datum: Jan 2007
Hmmm...

Jag förvånas över att man som företagare inte har råd att skaffa ett vettigt bokföringsprogram. När det sedan visar sig att det inte var så enkelt system man behöver, "och så behöver jag ditt o datt", så blir jag ännu mer förvånad. Att köpa något som verkligen hör till verksamheten är ju faktiskt helt avdragsgillt, till skillnad från tveksamma december-inköp. Är man nöjd med systemet så behöver man ju faktiskt inte köpa serviceavtal/uppgraderingar varje år, det är ju ett så enkelt system...
Lillroffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-17, 20:45 #18
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar

Reg.datum: Feb 2007
Efter att ha kollat runt lite (har testat Vismas enskild firma, Hogias Small Office Bokföring och några gratisprogram) så fastnade jag för Mamuts Office One. Trots att jag gillade Visma enskild firmas enkelhet så blev jag irriterad på dess begränsningar (du kan bara bokföra bak till 2006, den klarar bara moms på 25%, du kan inte välja löpnummer på fakturorna m m). Mamuts Office One kändes lite mer kompetent och framför allt friare.
Jag har svårt för program som ska envisas med krystade begränsningar.
Mamut kör också med årsvis serviceavtal men det verkar vara kutym bland ekonomiprogramsföretagen. Man pröjsar för "mervärdet" i form av uppdaterade blanketter och uppgifter samt professionell support...
Vad gäller Visma enskild firma så verkar man vara tvungen att förnya avtalet varje år eftersom Visma verkar ha låst den för ett år i taget...
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-17, 22:58 #19
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
Ingen som har några åsikter om BL Administration eller BLA Start? BLA Start verkar vara en förenklad version av "BL Administration" som bygger på att man använder färdiga konteringsmallar för det mesta och slipper således veta vilket konto pengar åker in och ut till/från.
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-18, 12:15 #20
bjoahls avatar
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem
bjoahls avatar

Reg.datum: Feb 2006
Jag har provat SPCS, BLa (och några fler) men EDISON är bäst.
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017