FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej
Jag håller på att utveckla ett commnity och kunden vill att man ska kunna ska kunna nå communityts users via "/username" alltså t.ex: www.community.se/nicklas Är det någon som har någon fiffig lösning på detta? (Enda jag har kommit på är att skapa filen (/nicklas/index.php {<?php header( "Location: ..... " ); ?> }) Men vill gärna ha en lösning som inte innebär att stöka ner hela webroot:en... Tack på förhand!! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
mod_rewrite lösning?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
språk?
PHP: mod_rewrite ASP.NET: global.asax |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Mod rewrite är lösningen:
t.ex. Skapa filen .htaccess och lägg den där du vill att reglerna ska gälla. RewriteEngine on RewriteRule ^test/$ /test.php [T=application/x-httpd-php] gör så att länken test.php går till /test/ Läs mer här: http://www.modrewrite.com/ mvh Daniel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu är jag ingen hjälte på modrewrite men kräver inte den lösningen som presenteras att man i htaccess känner till namnet på alla användare?
En annan klassisk variant är en egen 404 handler (kanm även den sättas upp med htaccess) som kollar vilken katalog man försöker komma till, kollar om det finns en användare med det namnet och redirectar i så fall dit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
RewriteRule ^/([a-z0-9-_]+)$ /profile.php?username=$1 Bara skissad regexp men förklarar det jag vill ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Man lär väl dock "excluda" en del så att inte foldern "images" rewritas till "profile.php?username=images"? Antar att mod_rewrite även inte gör: /somepage.php -> /profile.php?username=somepage.php mod_rewrite ändrar bara sådant som inte matchar en riktig fil antar jag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||