Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilken storlek på text är bäst

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-06, 01:44 #11
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Jag skulle vilja säga att det är beroende på situation vad som är bäst. I artikeln där så förespråkas stor text och smal bredd på rader osv. Det är ju fine i vissa fall, men på vissa siter kan det vara ofunktionellt med. Alla vet och förstår att det är lättare att se text som är 20 punkter svart på vitt, men ja, det är inte alltid just läsbarhet av text är det primära målet, även om den ska vara tydlig och lättläst snarare är det endast i undantagsfall det man är ute efter med en site, och jag är väl av den åsikten att man egentligen bör ge ut en bok om man verkligen vill att folk ska ta till sig mängder av textmassa (det har jag snott från Nielsen btw) Problemet med text på webben är visst ofta relaterat till storlek osv, men lika ofta med taskig copy (om man ser till företagssidor) och dålig förståelse för vad som fungerar när etc. Skriva "on the point" osv osv.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-06, 12:55 #12
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Här finns det också en hel del bra info på svenska om storlekar och webbtypografi bl.a.
http://www.fyrisfonts.com/artiklar/default.asp
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-06, 16:12 #13
Header Header är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Header Header är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
För att användarvänligheten ska bli så stor som möjligt är det bäst att använda em för att ange storleken. Så här är det.

1em är lika med den aktuella font storleken. Med 2em menas 2 gånger storleken av den aktuella fonten. Betyder att om ett element visas med en font av12 pt, Då blir '2em' lika med 24 pt. 'em' är en väldigt användbar enhet i CSS, då det anpassar sig automatiskt till storleken på fonten som den som läser sidan har ställt in i sin webbläsare.

Prova att ändra standard teckensnitt och storlek i FF/mac
Header är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-06, 17:11 #14
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Reg.datum: Nov 2003
Sätter alltid fontstorleken till 62.5% i body, detta för att 62.5% motsvaras av 10px i de moderna webbläsarna. 10px är också en jämn fin siffra att utgå ifrån, eftersom den är grunden till hela sidan. För de olika elementen/objekten använder jag sedan em för att öka eller minska fontstorleken.

Vill jag t ex ha en brödtext med 11px någonstans på sidan i en div som heter test så skriver jag bara:

div. test {
font-size: 1.1em;
}

Har inte upplevt problem i Firefox på mac med detta.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-07, 08:55 #15
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Medlem

Citat:
Originally posted by Seattlegrunge@Feb 6 2007, 17:11
Sätter alltid fontstorleken till 62.5% i body, detta för att 62.5% motsvaras av 10px i de moderna webbläsarna. 10px är också en jämn fin siffra att utgå ifrån, eftersom den är grunden till hela sidan. För de olika elementen/objekten använder jag sedan em för att öka eller minska fontstorleken.
De moderna webbläsarna använder en textzoom, pixlar fungerar lika bra där. Så "base font" kan du sätta till 10px för dessa.

IE har lite svårt för decimaler så font-size: 63% passar bättre .

Tänkte bara inflika med det. Delvis eftersom jag redan skrivit (ungefär detsamma) en gång i den här tråden.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-07, 10:10 #16
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Kaffe@Feb 7 2007, 09:55
De moderna webbläsarna använder en textzoom, pixlar fungerar lika bra där. Så base font kan du sätta till 10px för dessa.
Inte IE 6, om man nu kan kalla den modern. Textzoomen funkar inte i IE 6 om man anger teckenstorleken i px eller pt.

Sen är det lite missvisande att säga att 1em är ungefär lika med 16px. Det beror helt på besökarens inställningar. Har man ändrat teckenstorlek i ens webbläsare kanske 1em snarare är runt 24px, bara för att ta ett exempel.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-07, 10:27 #17
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffe
De moderna webbläsarna använder en textzoom, pixlar fungerar lika bra där. Så base font kan du sätta till 10px för dessa.
Inte IE 6, om man nu kan kalla den modern. Textzoomen funkar inte i IE 6 om man anger teckenstorleken i px eller pt.

Sen är det lite missvisande att säga att 1em är ungefär lika med 16px. Det beror helt på besökarens inställningar. Har man ändrat teckenstorlek i ens webbläsare kanske 1em snarare är runt 24px, bara för att ta ett exempel.
IE 6 är ju lika modern som min mormor <_<

Men det är just därför som man skall definiera font-size: 63% för IE explicit. Eller 100.1%, där 0.1% läggs till pga eventuella avrundningsbuggar i vissa ljusskygga webbläsare. Det mesta har jag också nämt två gånger nu.

Conditional comments gör jobbet för mig i a f när det gäller IE:
Kod:
 <!--[if lt IE 7]>
  <link media="screen, projection" rel="stylesheet" href="assets/css/ie.css" type="text/css">
 <![endif]-->
En em är, per default, ungefär 16px. Egentligen, ur rent typografiska termer är det bredden för bokstaven M.

Mycket riktigt är det ett flexibelt mått, också därför som det är rekommenderat att ställa in ett bas-värde för body, om man nu faktiskt inte vill ge full kontroll till användare (vilket inte är fel det heller, faktiskt).

Kanske repeterar jag självklarheter. Men å andra sidan är det ju värt att diskutera.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017