FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är smart marknadsföring egentligen? Hur har jättar som Google, Youtube m.fl. blivit så stora utan (så vitt jag vet) traditionell marknadsföring? Bra tjänster? Visst, men det finns ju många andra med MINST lika bra tjänster som ändå aldrig slår, eller blir så stora. Så vitt jag vet har varken Youtube eller Google gjort TV-reklam eller någon traditionell annonsering och ändå har de lyckats bygga några av världens starkaste varumärken. Det ironiska är att Google lever på att marknadsföra andra företag på ett sätt som de uppenbarligen aldrig själva behövt för att bygga sitt varumärke.
Min fråga är alltså väldigt enkel. Hur börjar man? Hur skapar man världens största community utan en enorm marknadsföringsbudget? Kom igen, så svårt kan det väl inte vara. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är en intressant fråga. Många skulle nog hävda att det beror på att Google var "först med ett nytt innovativt sätt att rangordna sökresultat"/"stilrent" etc.
Eller att Youtube skulle ha varit först. Oavsett är sådana förklaringar knappast hela förklaringen. Jag såg en presentation om Youtube, tyvärr kan jag inte presentera någon källa (men ni får söka på Youtube ![]() De tog till diverse olika knep för att marknadsföra sig själva. Bland annat att låta webbsidesägare och bloogare integrera Youtube i sin sida, dvs. få ett sådant där minifönster med film på sidan. Tydligen utgjorde det steget en stor vändpunkt för dem. Så uppenbarligen finns det mer komplexa knep än bara "att vara först eller bäst" man bör till för att växa om konkurrensen och göra sig själv till det primära valet för användarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan ta Google som ett exempel från mitt lilla grodperspektiv:
Jag gick över till Google på den tiden som alla använde och lovprisade Altavista som sökmotor. Anledning: Altavista var ledande/störst och började sälja sin själ, med betalda sökmotorplaceringar och reklam som började smygas in mer och mer. Google var rent, och hade högre kvalité. Så, att inte ha för bråttom med "snabba cash" fastän trafiken är hög kan vara en del av framgångsrik marknadsföring. När man säljer sig till marknaden för snabbt och uppenbart, finns det en risk att man öppnar dörrar för konkurrenter som gärna vill ta din plats. /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Troligen denna charlie pratade om: Youtube föreläsning
Youtubes framgång är diskuterad lite i följande tråd: Tråd Som du får reda på i föreläsningen ovan så hade de enorma problem att få besökare i början. De hade lagt ner sin själ och pengar i sidan och såg att det kunde bli enormt stort (nej det var inte ett hobbyprojekt, det var gjort för att tjäna pengar) men inte fick de någon respons. Marknadsföring de testade var bland annat det gamla tankesättet att kvinnor drar besökare. Därav satte de upp anslag lite här och var om att de betalade kvinnor för att spela in videos på sig själva, tydligen fick de inte ett enda svar och man kan nog lista ut vad folk trodde det var egentligen ;-) Men med lite riskkapital började de lotta ut en massa ipods till folk som la upp filmer och vips så kom det besökare. En stor del i deras marknadsföring bestod också i som charlie nämnde att vanligt folk kunde integrera deras videos på sina sidor. Gav ju "gratis" inlänkar från mängder av sidor, bloggar och MySpace-profiler. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
http://www.relations-marknadsforing.se/ Ang googles framgångar så har det inte direkt med marknadsföring att göra, iom att de kom med ett unikt erbjudande på en icke-mättad marknad. Kunden kommer i det fallet naturligtvis använda tjänsten då den är överlägsen en obefintlig konkurrens. Detta speciellt då markanden har så stor tillväxt. WOM är bra marknadsföring, även om den kommer i form av länkar! Aktiv marknadsföring är av större vikt när konkurrens ökar och det är svårare för kunden att skilja mellan erbjudandena (läs mediabrus och mättade marknader). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|