FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag reggade en .nu domän med svenska tecken åä och ö via loopia. När jag går till domänen med Firefox eller valfri annan webbläsare så blir jag redirectad till punycode varianten av domänen.
Vid närmare kontroll så ser jag att när jag requestar min domän så returneras följande headers: Kod:
HTTP/1.1 200 OK Server: WorldNames Webrouter 1.69 Connection: close Content-Type: text/html http://www.shorttext.com/wycwz0 Detta tycker jag är mysko. För på min sajt har jag endast lagt upp en tom index.html fil. Jag har aldrig befattat mig med frames överhuvudtaget. Efter kontakt med Loopia så hänvisar dem till .Nu-supporten. Där får jag svaret: Citat:
![]() När jag skriver detta till .Nu supporten får jag följande svar: Citat:
En annan bieffekt av detta är att Google och andra sökmotorer inte vill indexera .Nu IDN-domäner. Jag har nämligen provat att sätta min useragent till att vara "Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)". Och jag får även då frames som resultat. Detta trots att Google klarar av att hantera IDN-domäner utan problem. Jag vill med denna post varna alla andra för att skaffa .Nu IDN-domäner. De lovar att det skall vara gratis några månader, men vad hjälper det om det inte fungerar! Skaffa istället .SE domäner. Där fungerar det som det är tänkt! Jag har även försökt att kolla upp "WorldNames Webrouter" som .Nu använder för att redirecta rätt. Men jag har inte lyckats hitta någon information om vem som har skapat detta värdelösa system... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du webbhotellskontot på loopia också? Eller har du gjort en vanlig vidarekoppling? För isåfall blir det en frame..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har webbhotellskontot på loopia. Kan du förtydliga lite vad du menar med "isåfall blir det en frame"? Menar du att det är loopia som skapar framen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Anledningen att Firefox visar Punycode varianten är att .nu inte har en policy for IDN-domäner vilket gör att det kan missbrukas. Och för att skydda användarna så visar då Firefox punycode-versionen av domänen.
Här är en lista på de toppdomäner som Firefox inte visar punycode-versionen av: http://kb.mozillazine.org/Network.IDN.whitelist.* och för alla andra visas alltså punycoden av säkerhetsskäl. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Men när jag ställer in user agent "Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)" så blir det ändå frames... Det verkar alltså inte ha med Firefox att göra...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
När jag tittar på en av våra kunder noterar jag att det fungerar korrekt med Firefox som har inbyggt IDN-stöd. Om jag använder IE6 utan plugin kommer jag också till rätt sida, men då via nunames.
En webbläsare med stöd för IDN bör inte visa detta problem. Vilket domännamn gäller det?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har provat flera .nu IDN domännamn. Samma sak på alla. Exempel www . bravå . nu och www . färgbolaget . nu
Dessa domäner fungerar alltså inte med Firefox (oavsett OS) eller Googlebot. De fungerar dock med senaste IE. Om du har hittat några .nu domäner som fungerar med Firefox så posta dem gärna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fungerar för mig komma in med FF utan det blir någon frame, men stämmer att det blir i puncode.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du tar view source så ser du att det är frames. de är osynliga för ögat men finns där i bakgrunden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
<html> <head> <meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0"> <meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document"> <title>Färgbolaget i Kristianstad AB</title> </head> <frameset framespacing="0" border="0" frameborder="0" cols="*,748,*"> <frame name="bakleft" src="bakleft.htm" scrolling="no" noresize> <frameset rows="*,100,270,54,*"> <frame name="baktop" src="baktop.htm" scrolling="no" noresize target="_self"> <frame name="mainrad" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize src="mainrad.htm" target="_self"> <frame name="main" src="main.htm" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="auto" noresize> <frame name="bottom" src="bottomstart.htm" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" target="_self"> <frame name="bakbottom" src="bakbottom.htm" scrolling="no" noresize> </frameset> <frame name="bakright" src="bakright.htm" scrolling="no" noresize> <noframes> <body> På den här sidan används ramar som inte stöds av din webbläsare.</p> </body> </noframes> </frameset> </html> |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|