Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förhindra multipla users använda 1 konto

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-18, 15:50 #11
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Vad är det för typ av tjänst du vill skydda? Betalar användarna för att ta del av information genom att logga in alltså?

Har funderat en del över problemet och håller med tidigare inlägg om att utan personliga certifikat/biometri eller nåt annat komplicerat kan man inte hindra att flera personer använder samma konto. Det bästa du kan göra är nog att logga utförlig statistik och hålla utkik efter missbruk av tjänsten.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-18, 17:55 #12
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Doje@Apr 18 2004, 12:50
Vad är det för typ av tjänst du vill skydda? Betalar användarna för att ta del av information genom att logga in alltså?

Har funderat en del över problemet och håller med tidigare inlägg om att utan personliga certifikat/biometri eller nåt annat komplicerat kan man inte hindra att flera personer använder samma konto. Det bästa du kan göra är nog att logga utförlig statistik och hålla utkik efter missbruk av tjänsten.
Japp, man betalar för att få tillgång till data på en site.

K, jag har bestämt mig iaf för att lagra på mig "suspekt" aktivitet och sedan manuellt kontakta ägaren av kontot.

Undrar hur bildbyråer gör som tar ex 50k per år i avgift mot att användaren får logga in och plocka ner bilder för eget bruk...man vill ju inte att fler företag delar på 1 abbonemang....
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-18, 19:52 #13
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Citat:
Originally posted by desdecado@Apr 18 2004, 14:55
Undrar hur bildbyråer gör som tar ex 50k per år i avgift mot att användaren får logga in och plocka ner bilder för eget bruk...man vill ju inte att fler företag delar på 1 abbonemang....
Man bevakar väl sin upphovsrätt på andra sätt - stämma den som använder materialet utan att ha ett kontrakt. Men det är ju omöjligt om det rör sig om material som inte är unikt och inte kan spåras.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-18, 20:15 #14
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by jannne@Apr 17 2004, 15:45
MAC adressen försvinner väl efter första router/gateway ett normalt IP paket färdas genom..
Så det funkar väl om klienten sitter på samma localnet som servern, annars blir det knivigt.
Det gör den faktiskt inte (jag är något osäker dock. Det finns i alla fall ingen mening med att veta vem som skickade ett ethernetpaket), men nu var det hur som helst nätverksadressen jag pratade om.

Ex:
IP-adressen 212.34.116.44 tillhör C-klassnätet 212.34.116.0. Om man får IP-adressen dynamiskt tilldelat så är chansen så gott som 100%:ig att man får en IP-adress som härstammar i samma nätverk hela tiden. Problemet är att det finns många andra som har samma nätverkadress, men eftersom Sverige inte är så priviligierat av RIPE så har de flesta företag och ISP:er mest klass C-nät skulle jag tro. Dock har jag sett att Bostreams VDSL-kunder ligger på ett klass A-nät (!).
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-19, 15:11 #15
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

kullervo, jag betvivlade aldrig att du menade nätverksadressen. Det var inlägget om MAC adressen jag syftade på i mitt svar.
MAC adressen (som inte går att få tag på) hade dock löst problemet att identifiera en unik dator annars. Med IPv6 tror jag du kan hitta MAC adressen, men det används inte så mycket ännu.
Jag tror de flesta A nät är uppdelade nuförtiden och tror inte Bostream har mer än fragment av ett klass A-nät.
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-19, 20:34 #16
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by jannne@Apr 19 2004, 12:11
kullervo, jag betvivlade aldrig att du menade nätverksadressen. Det var inlägget om MAC adressen jag syftade på i mitt svar.
MAC adressen (som inte går att få tag på) hade dock löst problemet att identifiera en unik dator annars. Med IPv6 tror jag du kan hitta MAC adressen, men det används inte så mycket ännu.
Jag tror de flesta A nät är uppdelade nuförtiden och tror inte Bostream har mer än fragment av ett klass A-nät.
Oj, förlåt. Jag råkade citera fel inlägg. Det var gabriel som verkar tro att jag syftade på MAC-adressen. Ursäkta mig.

Men med IPv6 är det väl ganska onödigt att veta MAC-adressen när alla hosts har skarpa IP-adresser? NAT kommer ju bli ett kapitel i historieböckerna. Men det är i alla fall som du säger att problemet löser sig med IPv6. Tänk att slippa lagra cookies med session-ID på kilenterna och bara använda IP-adressen som ID....
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017