Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dedikerad server

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-17, 00:38 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag tänkte skaffa mig en dedikerad server. Min vps hos FSdata har haft mycket downtime och känns ibland väldigt seg.

Det här är vad jag behöver (tror jag):
CPU: Det mesta går bra förutom Celeron
Minne: 512 mb
Bandbredd: 50 Gb/mån
Hårddisk: 80 Gb (möjligen Raid 1 för bättre driftsäkerhet)
Operativsystem: Linux
Databas: Mysql

Idag har jag 5 webbsidor med totalt ca 2000 besökare. Det är en webbutik som idag står för majoriteten av besökarna. Inom något år så kommer det med största sannolikhet att vara ca 4000. Mer än så kommer det förmodligen aldrig att bli på överskådlig tid.

Mina krav är med andra ord inte så höga. Framförallt så behöver jag inte så vansinnigt mycket bandbredd som de flesta leverantörerna erbjuder. Det jag däremot anser vara viktigt är att leverantören byter ut hårdvara som går sönder inom 24 timmar. Och då utan att jag behöver teckna något extra serviceavtal för det. Jag kan däremot tänka mig att betala konsultarvode när det väl händer.

Jag har sökt på Google men hittar inget som verkar passa mig. Framför allt så tar det tid för leverantörerna att byta ut trasig hårdvara (borde inte det vara en självklarhet att det jag hyr och betalar för fungerar?). Det andra är att jag inte behöver så mycket bandbredd som alla erbjuder (även i sina små billiga paket).

Edit: Fick precis veta att det var Raid 1 som var för bättre säkerhet och inte 0 som jag skrev först
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 01:03 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Hur avtalen ser ut varierar givetvis. Skicka en förfrågan till de du tycker verkar vara intressanta och se vad du får för svar...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 05:31 #3
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Upptäckte precis att Proinet har börjat med dedikerade servrar, kanske kan vara något för dig? Gå in under tjänster på deras sajt så ser du vad de erbjuder...

http://www.proinet.se
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 05:48 #4
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Vet inte om jag uttryckte mig lite oklart. Jag vill inte ha mycket bandbredd och jag vill inte ha en Celeron processor

Är bandbredd väldigt billigt eller varför börjar alltid paketen på 160gib eller mer? Eftersom jag inte behöver mer än 50gib/mån så känns det som att slänga pengarna i sjön. Antingen så är bandbredd snuskigt billigt så att man nästan kan ge bort det, eller så finns det ett marknadssegment som ingen leverantör verkar vilja fylla...
Oläst 2006-12-17, 06:24 #5
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Bandbredd är väl nån sorts lockbete kanske?
Kontakta olika webbhotell och fråga om de kan "skära ner" på sin bandbreddssiffror och lägga bandsbreddspengarna på en vassare burk/processor.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 10:58 #6
Supermoderator

Supermoderator

Jag vet givetvis inte hur andra leverantörer resonerar, men i många fall skaffas en dedikerad server för att webbplatsen (eller webbplatserna) växt ur shared hosting. Runt 100 GB/mån är inte speciellt mycket för en server.

Vore intressant att veta vilken budget du har.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 18:51 #7
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Jag ska ringa till olika leverantörer på måndag och höra om de kan skära ned på bandbredden i utbyte mot bättre hårdvara eller ett lägre pris.

Min budget ligger på mellan 500 och 1000 kr /mån. Men för de pengarna vill jag inte ha bandbredd som jag inte kommer att utnyttja. Jag vill istället betala för pålitlig hårdvara, redundant och driftsäkerhet.

Det jag tror att jag är ute efter är en stor serverhall som är övervakad och där de har reservdelar till sina burkar på lager. Om olyckan är framme kan man i värsta fall betala för konsulttimmar för tiden det tar att byta ut den trasiga hårdvaran. Tyvärr så verkar det inte vara så det fungerar hos de flesta leverantörerna. Istället får man betala en fast månadskostnad för ett serviceavtal, eller så väntar man snällt i fyra dagar när något går sönder.

En sak som slår mig när jag jämför olika leverantörer är hur likriktade deras erbjudanden är. Alla erbjuder i stort sätt samma upplägg. Konkurrensen verkar stor, men valfriheten för kunden är ändå liten.
Oläst 2006-12-17, 19:12 #8
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar

Reg.datum: Jan 2005
Om du inte har krav på att servern ska vara lokaliserad i Sverige kan du ju kolla in http://www.theplanet.com
Finns en hel del olika alternativ, börjar från $69/månad.
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 20:43 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Att skaffa en dedikerad server är en satsning, det är dumt att fega. Du måste planera framåt, köp inte server för idag, köp för imorgon. Att byta server är rätt jobbigt och kräver tid och planering.

Om du ligger precis på gränsen idag så har du inget utrymme för att växa och nästa projekt du lanserar kommer att göra att din burk blir överbelastad. Glöm sen heller inte bort det administrativa jobbet som tillkommer. Helt plötsligt blir du själv ansvarig för att se till att webbservrar, databas-servrar etc funkar.

För mig så är det största problemet ekonomiskt sett nertid, tex att en applikation kraschar när jag inte har direkt möjlighet att fixa det (även om det sällan händer), inte att klämma de sista hundringarna ur hostingkostnaden - den har jag snabbt igen om jag kan få bra support tex.

Om dina marginaler är så tighta att du måste se dig om för att spara 100:- i månaden så tvivlar jag lite på lämpligheten att skaffa dedikerad hosting, testa att hitta nån som du kan dela burk med eller skaffa en bättre VPS tills du har högre omsättning.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 21:22 #10
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Dec 17 2006, 21:43

Om dina marginaler är så tighta att du måste se dig om för att spara 100:- i månaden så tvivlar jag lite på lämpligheten att skaffa dedikerad hosting, testa att hitta nån som du kan dela burk med eller skaffa en bättre VPS tills du har högre omsättning.
Var inte löjlig grazzy Det handlar knappast om 100-lappar. FSdata tar 12-24k om året om man vill att de ska byta ut trasig hårdvara inom rimlig tid. Företagande handlar lika mycket om att spara som att tjäna pengar. Så självklart ska jag även försöka hitta en kostnadseffektiv lösning när det kommer till hosting. Jag har lokalkostnader, lagerkostnader, personalkostnader, mm att tänka på. Med resonemanget att man inte bör snåla så skulle företaget gå i konken ganska snart.

Förslaget om att dela burk är däremot inte helt fel. Det borde inte vara så svårt att hitta någon att dela med. Om någon som läser i den här tråden är intresserad så är det bara att skicka pm.

För att klargöra vad jag efterfrågar så är det alltså en leverantör som tar betalt per timme när de tvingas utföra jobb på servern. Enligt mig vore det inte orimligt. Om alla uthyrda burkar innehåller ungefär samma saker (vilket de brukar göra) så blir det inte dyrt att ha en låda med reservdelar. När servern kraschar kan kunden ringa till serverhallen och be personen på plats att göra en felsökning på burken mot en avgift. När man vet vad som är felet kan samma person rätta till det mot ytterligare en avtalad timtaxa. Så här ser jag framför mig att det borde fungera. Men tydligen är det inte så hostingföretagen jobbar. Finns det inga undantag? Men, men. Jag ska ringa runt imorgon och höra vad de säger. Det kanske bara är jag som missat något.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017