FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har 2 80 GB diskar...
Så här tänkte jag ![]() DISK 0: 0-2000 GB SWAP speglat mot DISK 1 2000-80000: SYSTEM PARTITION DISK 1: 0-2000 GB SWAP speglat mot DISK 0 2000-80000: PROGRAM PARTITION Är det dumt? Är ute efter lite fart och flås på swappen nämligen och tänkte därför lägga swappen speglad på båda diskarna i början av diskarna. Eller är det korkat? Kanske snabbare bara att ha swappen på Disk 1 och system + program på disk 0? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varför ska du spegla SWAPen?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Varför? :S är inte det rätt sjävlklart? När burken börjar swappa så gör den disken till "virtuellt minne". Hårddisken är inte lika snabb som ram-minnet, därför spegla den så att accessen av filer blir snabbare och således snabbare virtuellt minne.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
2000GB Swap det var något det :P
Men skulle nog sattsat på att köpa in mer minne är försöka raida ihop en swap. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varför skulle det gå snabbare att skriva samma data två gånger?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det du är ute efter är RAID0, dvs att man delar swapen på två hårddiskar. Det du beskriver är RAID1 och då skriver man samma data på båda hårddiskarna.
RAID0 är snabbare än att lagra på en hårddisk. Du vinner prestanda. RAID1 för swapen ser jag igen anledning till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Spegla swappen. Du vill nog inte att maskinen ska riskera att krasha bara för att en disk dör, så du vill förmodligen spegla swappen. Under normala omständigheter kommer burken ändå inte swappa så det gör inget om den lastar båda diskarna vid skrivning till swappen. Att snöbollseffekten blir lite större om swappen lastar båda diskarna skulle inte jag bry mig om.
2GiB swapp är inte speciellt mycket om man kör Linux. Linux kan inte hantera att minnet tar slut för då dödar den lite slumpvist valda processer. Tror t.om. den kan döda kernelprocesser om man har otur... Kör 8GiB swap på en Linux-maskin vilket har räddat daget vid 2 tillfällen. Edit: Ytterligare ett alternativ finns - kör två swappartitioner (en på varje disk) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns inte någon som helst anledning att ha en swapfil på en egen partition så länge det inte är en egen disk. Du vinner inte något på det. Lägger du det på en separat disk så tjänar du däremot på det. Som du har beskrivit det nu kan du lika gärna göra en stor partition av disken.
du kan sedan lägga en del av swappen på disk0 och disk1 via xp/w2k/w2k3 eller vad du nu kör. Min rekomendation är att du istället köper en raptor som är en snabbare disk. Det räcker med 36gb som är den minsta raptorn. Kör sedan swap och system på den disken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har en känsla av att det är någon form av unixbaserat system som avses. De brukar ha egna partitioner för swap.
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|