FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tänkte ta en lång text på ca 30-40 A4 sidor ifrån en hemsida och sedan publicera på en av mina hemsidor. Jag kommer att skriva om texten en del, frågan är bara hur mycket jag måste skriva om den för att jag inte ska göra något copyright-intrång?
Texten är publicerad av ett amerikanskt företag, så man vill ju inte bli stämd ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Allt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bara ta och anställa någon att skriva om ämnet.
Kostar inte så mycket att betala typewriters. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Japp, jag har anställt ett företag som skriver om texten. Här är ett exempel:
Orginaltexten först: Spokes: You want to make sure you stay on top of your spokes. If you let them get to loose they will become frozen or if they get really loose they will come through and pop your tube. So when your bike is bran new stay on your spokes about every 20 minutes you have ridden your bike. I have a certain technique that I learned from a factory mechanic and that was start at the Braking: First lesson on braking is understanding how much traction you have by the color of the dirt. You don’t have to be a farmer to know your dirt, but you do have to be a good motocrosser to recognize traction. Our basic stand up position for braking, the second you touch the brak you want to have your weight a little bit further back because you’re going to be squeezing your front brake a little bit harder than the rear. You also want your weight back so it will allow your rear wheel to get more traction, to slow you down faster. If you can start to get used to how your brakes feel especially your rear brake before it locks. Get to know how hard you can step on your rear brake before it locks. You don’t want to lock your brake up but you want to take it right to the edge before it locks. Now as you apply both of your brakes you want to get your weight back. Just remember to squeeze your bike with your legs to keep your weigh where you need it. As things progress I will teach you more advanced techniques on braking. Också den omskrivna varianten: Spokes: Make sure that you have a proper check of your spokes. Letting them loosen may make them frozen and even really loosen spokes will come through and pop your tube too. So when your bike is brand new then make sure to stay on your spokes for about every 20 minutes you have ridden your bike. Braking: Braking plays an important role on biking. The basic thing on braking is to understand how much traction you have by just recognizing the color of the dirt. If you put your weight little back while squeezing your brake, will in turn get more traction to your rear brake and make your bike slow down faster. So just remember to squeeze your brake, keeping your weight where you exactly need it. I will teach you more advanced techniques on braking as things progress. Duger detta tro? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Heh, nej. Syns det att din texten härstammar fråm orginalet blir du fälld vid en ev. tvist. Se till att inte meningarna blir omskrivna, utan hela stycken. Det ska inte gå att koppla de två textmassorna till varandra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle jo om jag skulle sno text inte bara skriva om meningarna utan fundera över hela upplägget isf. Se till att göra en egen disposition och flytta om i informationen. Förbättra det som behöver förbättras. Radera eller "förminska" det som inte känns så viktigt. Se till att använda dig av flera olika källor för grundinformationen. På det sättet så får också läsaren ett mervärde av att läsa precis din text, så att det påverkar besökaren att återkomma till din sida.
/H. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
om man vill "själa" en text så måste man göra det snyggt, ta ex. och läs texten själv, ett kapitel i taget, två tre gånger i rad, sen skriv ner vad du kommer ihåg. Men frågan är om det inte bara är enklare att skriva hela texten själv från början, alt. kontakta skribenten och fråga om det är ok att använda hans/hennes text på din sida, mot att du nämner upphovsrättsinnehavaren?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är inte bra på skriva, tänkte att någon i Indien skulle fixa det lite billigt. Upphovsrättsinnehavaren vill nog inte att jag publicerar texten på min hemsida i och med att man måste betala ett medlemsskap på hans hemsida för att kunna komma åt texten, vilket jag har gjort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du använder en artikelbank så behöver du inte skriva om texterna för att det är tillåtet att använda dessa artiklar.
Skulle gärna vilja ha en Svensk artikelsajt. Kanske någon som kan tipsa om en bra. Här är några bra utländska. www.goarticles.com www.ezinearticles.com Sedan skriver du lite själv eller betala någon som kan skriva unika artiklar så att det blir mer än 30% av sidan. Detta för att inte dup content filteret ska slå in. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Eller så gör du det enkelt för dig och frågar om du får låna texten.. brukar funka.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|