Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lite tips inför lansering om bokföring och skatter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-07, 21:36 #1
Kheldon Kheldon är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Nykomling

Hej hej,

Har läst forumet ett tag och det är först nu som jag själv har frågor att ställa.

Jag planerar att lansera en nyhetssida på engelska via en Enskild Firma inom en snar framtid. Det jag undrar är hur jag börjar med bokföringen och så har jag inte frågor om moms och skatter.

Den enda typen av inkomst som sidan kommer att ha eventuellt är genom att sälja annonser, då nästan exklusivt till amerikanska företag, dock kan enstaka brittiska företag dyka upp.

Hur bokför jag dessa inkomster? Gör jag det normalt som inbetalningar från kund? Finns det några andra skatter jag behöver känna till, förutom den inkomstskatt jag betalar via den normala skattedeklarationen?

Hur är det med moms? Bör jag vara momsregistrerad? Vad gäller för mig när jag säljer till amerikanska resp. brittiska företag?

En annan fråga är medhjälpare till sajten. De som kommer att hjälpa till på sajten kommer att vara icke-europeer (amerikaner). Hur gör jag då om jag vill kompensera de på något sätt? Måste jag vara registererat som arbetsgivare hos skatteverket? Går det att göra som tidningar gör med frilansarbetare, dvs betala klumpsumma och sedan får de betala in sin egen skatt i sitt eget land?

Tack i förhand, jag uppskatter all hjälp jag kan få.
Kheldon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 13:32 #2
Nykomling

Nykomling

Någon? :P
Kheldon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017