FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Den rekommenderade upplösningen för min nya laptop är 1900x1200 vilket ger mycket liten text, har testat ändra runt i olika inställningar för att hitta ett bättre alternativ men valen för större teckensnitt gäller inte all text i olika program så viss text är gigantisk och annan är mikroskopisk. När jag sänker upplösningen så blir bilden inte alls lika skarp, lite suddig runt teckensnitten och grafiska element.
Får ont i huvudet och blir illamående när jag använder den bärbara, känns inte kul att ha en 32000 kronors dator liggande utan att man kan använda den. Några tips? Vill tanka ett bra benchmark-progg också, några tips om det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Har tyvärr inga heta tips, utan vill bara säga att det är så det funkar. Om bilden ritas i en lägre upplösning måste den approximeras till de fysiska pixlarna innan den visas, och då blir det problem med att återge exempelvis halva pixlar. På en analog skärm har man inte samma problem eftersom man på en sådan inte har något visst antal fysiska pixlar. På en analog skärm blir det problem bara när pixelstorleken börja komma ner i samma dimensioner som skuggmasken i bildröret.
Ett möjligt sätt kunna använda full upplösning är med hjälp av luppglasögon med måttlig förstoring. Använd samma sort som exempelvis kirurger och tandläkare som ger fokus på lagom läsavstånd. Vanliga pannluppar brukar vilja ha ett kortare avstånd, och då måste du kröka rygg vilket då riskerar att lägga ryggont till huvudvärken och illamåendet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det inte just det där truefont (inte truetype.. det andra.. :P) är till för? Du kör XP antar jag? Testa att slänga på fontutjämning om du inte har gjort det.
Annars, köp en extern skärm för ett par tusenlappar.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det finns nog ingen bra lösning, jag har 1920 jag med på min 15.4" laptop.. men det funkar för mig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Magnifier kan väl vara en nödlösning. (Accessories/Accessibility/Magnifier)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skulle mörda för 1900 på en 15" skärm.
Ditt problem är dock svårlöst. Sån sak som borde kollats innan köp, desvärre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är pga detta som jag inte föstår folk som bara vill ha så hög uppl som möjligt på den bärbara.. det är ju oanvändbart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Fast 1900 på en 15" är på gränsen till kontraproduktivt. I min värld har man små skärmar när man är på språng, då behöver man heller inte jobba på den konstant (folk som ideligen springer på möten etc). Man kanske inte behöver 1900 på en sådan. Större skärmar är för +8 timmar datorarbete om dagen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||