Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Värdera en hemsida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-28, 20:49 #11
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by Conth@Sep 28 2006, 10:43
Har aldrig hört talas om att man skulle få betalt för vinsten X 6
Skulle påstå att vinsten gånger 1-1,5 är mer realistiskt.
En liten sajt värderas med andra metoder än ett stort företag. P/E-tal på 6 kan vara aktuella för företag med en bedömbar marknad, stabilt kassaflöde, starka varumärken, effektiv organisation, kompetent ledning mm. En liten sajt med ströbesökare som lever på några Adsense-annonser eller något annat lika osäkert värderas mycket lägre. Man kan inte jämföra äpplen med gurkor.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 21:40 #12
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Jag är förvånad över att antalet medlemmar anses så viktigt, det betyder att jag alltså lägga massor av energi på att tvinga in folk som medlemmar. Jag har valt att gå andra vägen, medlemsskap krävs bara för att komma åt de funktioner där det är nödvändigt, man kan fortfarande läsa och skriva på forumet, annonsera och så vidare utan att vara medlem. Ser ingen nytta med massa inaktiva medlemmar i min databas.

Men så är inte webplatsens eventuella värde en drivkraft för mig heller även om det säljs ganska mycket annonsplatser.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 22:15 #13
hallonis avatar
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem
hallonis avatar

Citat:
Originally posted by jomper@Sep 28 2006, 21:40
Jag är förvånad över att antalet medlemmar anses så viktigt, det betyder att jag alltså lägga massor av energi på att tvinga in folk som medlemmar.
det är absolut en viktig fråga i priset, det betyder ju att fler personer kommer se eventuella annonser som läggs in! och man köper ju oftast inte en sida för välgörenhet..
men samtidigt så som du säger att det är även viktigt att inte "påtvinga" medlemskap utan att ha sidan funktionell utan att behöva registrera sig.. det höjer chansen för återbesök
halloni är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-29, 06:58 #14
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Medlem

Jag vill inte spela bror duktig i denna tråd men nu känns det som att det är nödvändigt.

Inse att det är affärsverksamheter ni bedriver, även om det känns som en hobbyverksamhet. "PqD skrev:
Citat:
En liten sajt värderas med andra metoder än ett stort företag.
Mitt svar på detta är: NEJ! Visst blir värdering mer avancerad om det är ett börsnoterat bolag som ska säljas, men i grunden är allt detsamma, d.v.s. företaget värderas utefter två kriterier:

1) Avskastning

2) Potentiella framtidsmöjligheter

Tänk på detta, även ni som bara håller på med en hobbyverksamhet....
El bueno är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-29, 10:06 #15
jompers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Citat:
Originally posted by halloni@Sep 28 2006, 22:15
det är absolut en viktig fråga i priset, det betyder ju att fler personer kommer se eventuella annonser som läggs in! och man köper ju oftast inte en sida för välgörenhet..
En annonsvisning torde väl vara lika mycket värd oavsett om den visas för en medlem eller inte?

Vi har ungefär 4000 registrerade medlemmar men ändå över 5000 unika besökare varje dag. Kanske 3000 av de registrerade medlemmarna är aktiva vilket torde vara en extremt hög andel.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-29, 11:23 #16
namerunner namerunner är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
namerunner namerunner är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PgD
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Har aldrig hört talas om att man skulle få betalt för vinsten X 6
Skulle påstå att vinsten gånger 1-1,5 är mer realistiskt.
En liten sajt värderas med andra metoder än ett stort företag. P/E-tal på 6 kan vara aktuella för företag med en bedömbar marknad, stabilt kassaflöde, starka varumärken, effektiv organisation, kompetent ledning mm. En liten sajt med ströbesökare som lever på några Adsense-annonser eller något annat lika osäkert värderas mycket lägre. Man kan inte jämföra äpplen med gurkor.
Klokt inlägg till skillnad från El bueno vars råd är långt ifrån professionella.
namerunner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-29, 19:36 #17
Medlem

Medlem

Citat:
En annonsvisning torde väl vara lika mycket värd oavsett om den visas för en medlem eller inte?
Nja, det beror ju på. På mitt community t.ex. måste du registrera dig på över 15 olika variabler när du blir ny medlem. När kunden sedan gör reklam på mitt community kan vi segmentera banners efter dessa 15 olika variabler. Resultatet blir att kontaktkostnaden per medlem blir extremt mycket effektivare för kunden än om bannern inte varit segmenterad utan bara generellt visats för alla. Detta system är mycket uppskattat av våra kunder och gör det lättare för oss att sälja annonser då kunden kan mäta sin ROI (Return on Investment) på ett tydligare sätt.

Med detta tankesätt blir det lättare att förstå att det är en skillnad på en registrerad medlem och en vanlig anonym besökare.....
Oläst 2006-09-29, 19:41 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Klokt inlägg till skillnad från El bueno vars råd är långt ifrån professionella.
Går gärna in i en disskution med dig Namerunner. Jag vet att min erfarenhet och kunskap om ämnet är solid.
Oläst 2006-10-03, 12:32 #19
hallonis avatar
Medlem

Medlem
hallonis avatar

Citat:
Originally posted by El bueno@Sep 29 2006, 19:36

Med detta tankesätt blir det lättare att förstå att det är en skillnad på en registrerad medlem och en vanlig anonym besökare.....
absolut, detta kan även jämföras med googles ideella annonser som går efter content, innehållet på sidan.
på det sättet kan du med lite information om kunden/användaren få möjlighet till annonser som är mer relevanta och faktist intressanta för besökaren, istället för att känna att det bara är "reklam"
halloni är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-03, 17:12 #20
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by El bueno@Sep 29 2006, 19:36
Citat:
Nja, det beror ju på. På mitt community t.ex. måste du registrera dig på över 15 olika variabler när du blir ny medlem. När kunden sedan gör reklam på mitt community kan vi segmentera banners efter dessa 15 olika variabler. Resultatet blir att kontaktkostnaden per medlem blir extremt mycket effektivare för kunden än om bannern inte varit segmenterad utan bara generellt visats för alla. Detta system är mycket uppskattat av våra kunder och gör det lättare för oss att sälja annonser då kunden kan mäta sin ROI (Return on Investment) på ett tydligare sätt.

Faast det beror ju på vad det är för typ av community. Jämför lunarstorm mot ett smalt intresseforum så är det ju stor skillnad på målgruppen. På ett smalt intresseforum vet man ganska exakt vilka man når, medans på ett brett "komhitoträffas" forum så finns det säkert anledning att kategorisera
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017