Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Valet 2006 och webbutvecklare...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-12, 20:14 #11
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Nu har jag ingen inställning då det gäller höger- vs vänsterpolitik direkt.
Jag tror inte heller demokratin på det sett den ser ut idag och kan inte begripa kaffes argument om att man skulle tycka det är ok om man inte röstar att den som vinner valet skulle införa kommunistisk diktatur.
Att inte rösta har för mig varit ett sätt att visa att jag inte håller med om vad något av riksdagspariterna står för i helhet.
Tvärtom skulle jag säga att om du röstar på alliansen och de inför lagar som påminner om patriot act eller ASBO så är du direkt medansvarig för att förvandla sverige till en diktaturliknande stat.
Speciellt i dagsläget tror jag att alla som lägger sin röst på något av riksdagspartierna löper en stor risk att deras röst medverkar till att stifta liknande lagar.

Då det gäller förhållanden för småföretagare är det dock väl troligt att en högerröst skulle vara bra, och därmed vara lockande för många webbutvecklare.
Själv så är inte det enda som är viktigt för mig hur många kronor jag för kvar i plånboken efter skatt även om jag tycker att villkoren som en frilansande webbutvecklare är otroligt dåliga i Sverige idag.

Jag kommer rösta på piratpartiet då utvecklingen i världen efter 9/11 då civila rättigheter och integritet sätts mer och mer ur spel oroar mig. PP är de enda parti som verkar ta den frågan på riktigt allvar, och om de skulle bli så att de samarbetar med en vänsterregering så lever jag hellre i en verklighet där myndigheter inte övervakar all min kommunikation och åsidosätter mina rättigheter men med lite mindre pengar än i en stasi stat med några kronor mer på fickan.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-12, 21:32 #12
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by blixtsystems+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (blixtsystems)Nu har jag ingen inställning då det gäller *höger- vs vänsterpolitik direkt.[/b]

Även om i alla fall jag inte klargjorde det tydligt nog så tror jag mer på Alliansen än Vänster-blocket vad gäller Webbutvecklarnas situation. En ung, rörlig bransch med mycket blandade villkor och som Persson uttyckte det vad gällde städhjälp: "grums". Det är precis sådana branscher som Alliansen riktar sig till, vill förenkla och förbättra för och inte minst göra "vita".

<!--QuoteBegin--blixtsystems

Jag tror inte heller demokratin på det sett den ser ut idag och kan inte begripa kaffes argument om att man skulle tycka det är ok om man inte röstar att den som vinner valet skulle införa kommunistisk diktatur.[/quote]

Det var radikala liknelser. Jag tror inte att något parti skulle starta en revolution och inrätta en kommunistisk stat eller diktatur. Men, för diskussionens skull tror jag mer på Persson än Alliansen vad gäller detta, det är Persson som stödjer utlandsstyrkan, t ex. Och samlar man ihop Thomas Bodströms alla förslag, ja, då ligger vi nog nästan i nivå med USA: http://bodstrom.pelpet.com/.

Jag var inte seriös vad gällde mitt andra inlägg, men vad allt bottnade i var att föregående två skribenter menade på att inte rösta var ett alternativ, och i så fall har man ju försakat både sin röst och bestämmande rätt. Man kan inte strunta i att rösta och sedan säga: "Men det var ju så har jag ville ha det". Det är var den faktiskta kontentan av mitt lite väl radikala scenario.

Principen är att om du inte hittar ett parti som står för det du står för, så kan du
1) Grunda ett eget parti
2) Rösta blankt (nästan lika illa som att inte rösta)
3) Kalle Anka partiet.
4) Rösta på något som du inte står för men ändå känner för. Sympatirösta gärna på stackars Leijonborg
5) Inget parti kan omöjligtvis representera alla dina åsikter, välj det parti som stämmer överens bäst.
6) Rösta på det parti du tror kommer var mest positivt för Sverige.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-12, 21:58 #13
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Citat:
Originally posted by -dunken@Sep 12 2006, 09:01
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Maktskifte gynnar alltid webbutvecklare för då ska en massa saker ändras bara för att märka revir. Sen har skattelättnader etc. i stort sett ingen betydelse i slutändan för det är som med gungor och karuseller - det man förlorar på det ena tar man igen på det andra.
Okej men om man säger som så här.

Om man sänker skatterna för företagen så kan företagen börja anställa folk som får statliga pengar i form av a-kassa mm.

Dessa pengar för sänkt skatt kommer betala sig med råge då för varje person som anställs av ett privatägt företag minskar statens utgifter med 7-9 000 kr i månaden plus att dom får en hel del skatt endå.

Tror du inte detta skulle hjälpa upp detta rätt bra?

Vad har hant dunken? Har du mognat de senaste 1-2 aren?
Det finns hopps for manskligheten!

Tidigare var du ju gudrun schymans lilla springpojke.
Vad snackar du om?

Du förväxlar inte mig med någon annan?
Har aldrig varit något för gudrun.

Tror westman har rätt i det han säger.

Det är ju helt klart inte så enkelt som att BARA sänka skatterna men att kunna förenkla för företagen att anställa inte bara ekonomiskt utan på flera sätt så kommer det bli mycket bättre på alla håll.

Folk får sysselsättning och har något att sträva mot.
Men hur roligt är det att jobba 12 timmar om dagen ifall man skulle tjäna mindre än dom som sitter hemma och inte vill jobba?

Jag skulle i så fall kunna sälja mitt företag och gå arbetslös samtidigt som jag skulle kunna få mer pengar över och mycket fritid. Finns det någon mening att jobba då?
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-12, 23:41 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Den röd-gröna röran är lika tilltalande som blåbärssoppan. Statistiskt sett så är maktskiften dyra, ineffektiva och sämre för Sverige. (Det gäller alltså oavsett vilket parti som sitter vid makten) Därför vill jag inte ha ett maktskifte men jag vill heller inte ha ett minoritetsstyre för det blir också bara kattbajs modell större.

Det känns som rysk roulett att rösta i riksdagsvalet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-13, 00:15 #15
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Nackdel för webbutvecklare är frågan om mjukvarupatent och kanske en fråga om det ska finnas t.ex. enmanswebbutvecklare i framtiden. I den frågan så är det få partier som är emot det. Piratpartiet är ju klart emot mjukvarupatent.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-13, 06:29 #16
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Du kan røsta blankt om inte annat. Då visar du vad du tycker. Men att inte røsta alls ær løjligt.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017