Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Flera domäner till samma sida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-05, 15:33 #1
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Medlem

En hypotetisk fråga. Vad tycker Google om att man skaffar domäner som matchar de sökord man vill optimera för?
Dvs om exempelvis Volvo skulle börja peka domänerna www.bil.se, www.bil.com och www.bil.nu till www.volvo.se.
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 15:50 #2
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Det är åtminstone många som tror att detta kan ha en positiv effekt. Visserligen skriver Google ut den delen av urlen i fetstil om den innehåller nyckelordet.

Men jag känner inte till några undersökningar som har tagit reda på hur det faktiskt står till. Det finns så många faktorer att väga in att det mesta bara är spekulationer.

Är det någon som känner till en undersökning, skriv gärna ut en url!
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 15:55 #3
Medlem

Medlem

Det jag tänkte på var att bara göra en re-direct från domänen bilar.xx till volvo.se. Jag tänkte att Google kanske straffar sådant eftersom det borde kunna anses som överdriven "optimering".
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 16:32 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Risken finns att det blir duplicate content straff
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 16:34 #5
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar

Reg.datum: May 2004
Först så har jag hört att man kan bli "bannad" från t.ex. google om man har flera domäner till samma sajt. Har dock inte sett något exempel då det skett. En andra reflektion jag får är om du pekar en massa domäner till samma sajt så tvivlar jag på att google indexerar alla domänamn. Jag tror att google väljer att indexera en av domänamnen och således har du ingen nytta av de andra domänamnen eftersom de inte blir rankade och således inte kommer högt på sökmotorernas listor.
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 12:59 #6
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
du kan göra det om du har helt unikt innehåll på dessa sajter, men lägger du samma sida under alla domännamnen så är det ju såklart duplicate content. Och det är ju också det som betraktas som sattelit eller spegel-sajter. Det fanns ju ett SEO-företag som i början av året jobbade på detta sätt. Låt säga att du är volvo och vill komma upp på bil, så köpte de domännnamnet www.volvo.se/bil, och när du kom in på denna specifika sajt och du klickade runt på den så ändras inte adressfältet vid någon tidspunkt oavsett vilken undersida du klickar på. De gjorde sedan detsamma med alla deras sökord så en kund hade upp till typ 50 utav de där sidorna. Det resulterade enligt medierna och Google vid den tidspunkten i att 500 utav de här sajterna blev bannade. Kundens egna sajt var såklart kvar, men de stod på exakt samma ställe de gjorde tidigare.

Det är ju dock en viss mening med att äga domän-namnen så ingen annan har dem. Men om du skall använda dig av dem måste de vara fullständigt unika i innehåll. Angående att redirecta från dessa domäner till företagssajten... så skulle jag absolut inte rekommendera det... det låter farligt nära en doorway eller shadow-page. ALL optimering BÖR alltid göras på sajten i fråga och allting externt bör ifrågasättas.... bra tumregel.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-13, 04:26 #7
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag måste fråga här, för situationen känns lite märklig.

Massor av företag har ju sitt lands toppdomän/com/eu och kanske någon mer - som alla leder till samma site. Finns det inget pålitligt system för detta som inte riskterar att generera bestraffning från google?

Jag förstår tanken med duplicate content och liknande problem och att google skyddar sig. Men jag vågar påstå att det är uppenbart att mitt-foretag.se och mitt-foretag.com inte existerar för att fuska på sökmotorerna utan för att skapa lite flexibilitet och tillgänglighet.

Att trädfällning.se fällaträd.se och fälla-ett-träd.se är ett SEO-knep är ju däremot helt uppbart. I alla fall - finns det inget som är helt pålitligt förutom att ha helt olika siter?

Låt säga att man har en domän som är "den riktiga", vi kallar den www.site.se.

Sedan har vi site.com och site.eu. Låt säga att de två sistnämnda bara har en varsin sida, en index som berättar nånting för en global målgrupp, respektive europamålgrupp, sedan länkar båda två till www.site.se, alltså lite text och en länk finns på dem.

Jag är ingen expert, men jag antar att google är smart nog att fatta att länken som den följer, in till site.se INTE tillhör varken com eller eu-domänen, utan att de bara fungerade som en ingång för resten av världen, till den svenska webbplatsen.

Är det okej att göra så, eller är det också farligt?

Om det är lugnt, då kan man ju ha det som knep för att ha bil.se, volvo.se bilar.se, fordon.se etc också antar jag.

Det är skönt att veta vad man kan göra och inte kan göra. Både för att jag bland annat själv har en site med tre domäner, men vågar bara använda en. Sen berättade en gammal kund för mig nyss att han hade tre domäner till sin site också - fast med helt olika namn, och jag sa att han kanske måste hålla sig till en och skrota de två andra, men jag hoppas att det finns metoder.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-13, 09:29 #8
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by Intet@Sep 5 2006, 16:34
Först så har jag hört att man kan bli bannad från t.ex. google om man har flera domäner till samma sajt. Har dock inte sett något exempel då det skett. En andra reflektion jag får är om du pekar en massa domäner till samma sajt så tvivlar jag på att google indexerar alla domänamn. Jag tror att google väljer att indexera en av domänamnen och således har du ingen nytta av de andra domänamnen eftersom de inte blir rankade och således inte kommer högt på sökmotorernas listor.
Om man gör en 301:a från alla domäner till 1 så blir bara den domänen som alla andra pekar på indexerad. Domänen får all länkkraft till de andra domänerna via 301:an, och detta är helt i enlighet med Googles egna rekommendationer.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-13, 09:31 #9
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by Kajsa@Sep 7 2006, 12:59
Det fanns ju ett SEO-företag som i början av året jobbade på detta sätt. Låt säga att du är volvo och vill komma upp på bil, så köpte de domännnamnet www.volvo.se/bil, och när du kom in på denna specifika sajt och du klickade runt på den så ändras inte adressfältet vid någon tidspunkt oavsett vilken undersida du klickar på.

www.volvo.se/bil är inte ett domännamn, det är en URL under domänen volvo.se
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-13, 13:25 #10
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
xpat sätt är det säkraste (301 intill huvuddomänen) och vettigaste.
Men det går utmärkt att ha andra domäner, så länge dessa har helt unikt innehåll och en besökare behöver klicka "manuellt" för att ta sig intill huvudsidan. Alltså inga meta refresh då går man över gränsen.
Samtidigt är det kanske inte det vettigaste att göra på det sättet.
För att extra domänerna skall ge effekt behöver de dels vara bra optimerade samt ha ett antal inlänkar för att nå någon nämvärd placering i sökmotorn.
De inlänkarna man skaffar till extra domänerna skulle med stor sannolikhet göra större nytta om dessa gick direkt intill huvuddomänen istället.

Men visst båda sätten går att använda och rätt skött är inte extra domäner eller ditt exempel med träd-domänerna några större problem att använda sig av. Fast utan att vara elak, behöver du fråga om hur du skall göra följ xpats råd.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017