Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilket parti kommer du att rösta på?

Visa resultat för omröstning: Vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet den 17 september?
Moderata Samlingspartiet 88 53.66%
Centerpartiet 7 4.27%
Folkpartiet liberalerna 13 7.93%
Kristdemokraterna 5 3.05%
Socialdemokraterna 15 9.15%
Vänsterpartiet 6 3.66%
Miljöpartiet de gröna 3 1.83%
Junilistan 2 1.22%
Sverigedemokraterna 10 6.10%
Annat (kommentera) 15 9.15%
Antal röster: 164. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-31, 01:18 #71
pickapangpang pickapangpang är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
pickapangpang pickapangpang är inte uppkopplad
Nykomling

Jag håller med vad någon redan sagt.
Jag vägrar rösta på högeralliansen så länge den kristna konservativa högern finns representerad där. Dessutom börjar de rasistiska kontrollsamhällesliberalerna i (fp) bli en fullgod ursäkt för att rösta på vänsterblocket. Och (m) har väl aldrig gillat unga sekulariserade progressiva storstadsmänniskor, fast dom pratar bara inte om det. Det stinker gammalt omodernt och unket högerifrån.
pickapangpang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-31, 14:05 #72
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by pickapangpang@Aug 31 2006, 01:18
Jag vägrar rösta på högeralliansen så länge den kristna konservativa högern finns representerad där. Dessutom börjar de rasistiska kontrollsamhällesliberalerna i (fp) bli en fullgod ursäkt för att rösta på vänsterblocket. Och (m) har väl aldrig gillat unga sekulariserade progressiva storstadsmänniskor, fast dom pratar bara inte om det. Det stinker gammalt omodernt och unket högerifrån.
Det känns inte som första gången någon med en post lägger en radikal åsikt här på forumet.

Moderaterna är idag en precis lika positiv syn på sekularisering som tex socialdemokraterna även om de inte hade det för 20 år sedan. Att sedan kalla folpkartiet för "rasistiska kontrollsamhällesliberaler" visar ju tydligt på vilken nivå du står på. För det första borde du nog kolla upp vad "rasism" betyder, det finns absolut inget rasistiskt parti i riksdagen idag, och för det andra är jag säker på att nästan alla håller med mig om att det är vänsterblockets politik som lutar mest åt ett kontrollsamhälle, på gott och ont.

"Och (m) har väl aldrig gillat unga sekulariserade progressiva storstadsmänniskor"
Hehe, nähe... Det kanske bara är jag som fått för mig att det är just dom som kommer tjäna absolut mest på en högermajoritet i riksdagen med tanke på tex sänkta arbetsgivareavgifter för ungdomar 19-24 år.

När man inte har några bra argument för sin sak kan man tydligen börja prata om hur de olika partierna luktar, det var ju en bra ide.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-31, 14:23 #73
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Frågan jag ställer mig är hur mycket egosit jag ska vara när jag röstar. Jag vet precis vilket parti jag ska rösta på om jag vill tänka på alla i helhet och jag vet precis vilket parti jag ska rösta på som ger mig bäst möjligheter. Men ska man sedan väga in båda två och hitta ett parti mitt imellan så är det helt plötsligt mycket svårare. Jag känner också till vilka enorma bi-effekter det kommer bli om det blir blått styre då rött har regerat ett tag, vilket i sig kommer leda till rött i nästa mandatperiod.

Svar på tidigare påstående/fråga: Sverigedemonkraterna har stora anknytningar i vissa områden och där procenten antagligen skulle sträcka sig långt över en ynka procent. Det är därför svårt att avgöra hur stort det egentligen är. Vi får väl se efter valet. Tydligen finns här en och annan anhängare på WN.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-31, 14:42 #74
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by pickapangpang@Aug 31 2006, 01:18
Jobbar du möjligtvis på Sveavägen 68?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-31, 15:25 #75
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

FredrikMH: Nu vet jag inte om det är exakt så du har tänkt, men det är en gissning. Hur som helst tycker jag att man allt för ofta ser folk som, mycket kortsiktigt, vill rösta på det parti som ger ens medmänniskor flest fördelar. Det är många som vill rösta på bidragspartier och tänker någonting liknande:

"Äh, jag har det ändå så bra! Jag kan klara mig utan den där hundralappen. Moster Agda och stackars kusin Pelle som är arbetslös behöver den mycket mer än vad jag gör! Jag röstar på parti X, för då vet jag att jag skänker lite extrapengar till dem."

Det är ju verkligen en osjälvisk grundtanke. Men det är inte det som är poängen, att ge skänka eller ta emot några extra kronor hit och dit är inte det som är tanken med politik. Det är mycket större frågor som; hur tycker jag att Sverige ska betraktas internationellt? Hur vill jag att våra barn ska ha det i skolan? Hur tycker jag att man ska minska arbetslösheten? Hur tycker jag att man ska minska brottsligheten? Det är sådana frågor som gör den egentliga skillnaden,

istället för att fråga sig
"Hur hjälper jag mina vänner som har det mindre bra när jag röstar?"
tycker jag man borde ställa sig frågan
"Hur hjälper jag landet jag bor i att utvecklas och växa sig starkare när jag röstar?"

Det är inte alls själviskt, på det sättet kan man inte bara hjälpa sina närmaste vänner, utan även alla andra som bor i Sverige och utvecklas med det. Att rösta på ett parti som man tror ger en själv fördelar och alla andra nackdelar - det är egoistiskt. Men att rösta på allt annat än det parti som man tror utvecklar landet på bästa sätt, det är inte egoistiskt utan snarare korkat. Sen tycker jag det är upp till var och en att bestämma vilker parti som sköter det på bästa sätt

Citat:
Svar på tidigare påstående/fråga: Sverigedemonkraterna har stora anknytningar i vissa områden och där procenten antagligen skulle sträcka sig långt över en ynka procent. Det är därför svårt att avgöra hur stort det egentligen är. Vi får väl se efter valet. Tydligen finns här en och annan anhängare på WN.
Jo, det finns kanske en risk att de kommer över en procent, men att var 25e väljare (4%) skulle rösta på dem tror jag inte det finns en minsta risk för.
Oläst 2006-09-08, 15:05 #76
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

bump

Kan vi inte prata mer om det här? : )
Oläst 2006-09-08, 19:48 #77
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Hofvet: Nej det var väl inte riktigt så jag tänkte. Utan precis som du säger så är det dem större frågorna som styr men jag kan inte utesluta att tänka på mig själv. Men jag har följt lite debatter på TV nu och jag har bestämt mig för vilket parti jag ska rösta på.

Jag kom också på att detta är första gången jag röstar för en mendatperiod. Kul
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-11, 00:35 #78
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by nudie@Aug 30 2006, 10:57
En liten fråga till någon som vet..
Var moderaterna så överlägsna förra valet i omröstningar på sveriges olika forum (eller kanske överhuvudtaget) som i år?
Jag vet inte men det känns som att det är dags för dom nu :-D

Känns lite som att moderaternas politik gynnar folk i detta forum bäst?
Om man kollar i ett forum som handlar om hur du får pengar utan att jobba så kanske det blir något annat parti som tar ledningen?
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-11, 02:33 #79
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Finns det några fler sajter som denna -> Ungtval.se/partikollen

Där man har möjlighet att svara på en del frågor för att se vilka
partier man egentligen delar samma åsikt med.

Skulle va bra o testa, så man inte röstar helt åt skogen ;D

tack.
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-11, 02:56 #80
Peak Peak är inte uppkopplad
Medlem

Peak Peak är inte uppkopplad
Medlem

Jag är vänsterpartist i själ och hjärta...

Har inte direkt med att göra att jag är arbetslös (även om det hjälper till rätt mycket). Det enda jag fick ut av högskolan var tydligen en massa studieskulder. Jobb fick man iaf inte, verkar det som..

Nåväl. Vinner högerblocket kan man vara rätt säker på en vänstervinst om fyra år, iaf. Ifall man lyckas överleva så länge, vill säga.

Vad jag tycker är mysko är dock hur många ungdomar som dras högerut. Alla kan väl inte vara så pass rika att de har råd att rösta på Moderaterna. Eller är det bara för att de tycker att sossarna är "gubbiga" eller nåt (vilket jag håller med om för övrigt, dags för Göran att lämna över spakarna till en yngre förmåga snart. Gärna kvinnlig).

Jag räknar dock med en (knapp) vänstervinst. Än finns det folk som minns förra gången högerpartierna hade makten. Det finns trots allt en orsak till att sossarna har regerat så pass många år de har.
Peak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017