Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ACME

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-16, 22:31 #11
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by SweCat@Aug 16 2006, 21:22
25 kr i påslag
Vi har faktiskt funderat på 25 kr, skall ta och titta på alla fakturor bakåt sett och se vad snittet ligger på, så att man kan få en jämförelse vad som är rimligt eller ej.

(BTW, tack för brevet. Jag hör av mig närmsta dagarna när jag har pratat med partnern.)
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 17:35 #12
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by hedberg@Aug 16 2006, 19:03
Sänder in vårt avtal ikväll. Har varit lyckligt förskonad från större problem innan, men vi hade i vintras (tror jag) en kille som beställde grejer. När jag kollade upp lite mer, så visade det sig att killen fanns hos KFM och var typ 18 år. Han hade en c/o-adress till en förvaltare, så jag ringde upp denne och pratade med henne. Hon suckade när jag berättade allt, och jag sa att vi skulle dra det till KFM omgående om han inte betalade. Hon ville inte att han skulle få mer problem, så hon betalade in det då det var en relativ (typ 500 kr) liten summa. Vi har haft några kunder vi har fått påminna, men generellt sett har det funkat bra.

I april-maj fick vi två beställningar från två personer i Hagfors. De beställde mer än vi hade på lager, och leverantören hade ej mer att leverera. Vi sände iväg beställningarna och har påminnt två gånger. Har tyvärr glömt av det hela lite, när vi en dag gick igenom alla kundbetalningar och upptäckte det igen. Tog upplysning på dem idag, och upptäckte att de har myyyycket obetalt. Många banker, finansföretag, inkassoföretag etc

Vi fick också i maj (tror jag det var ja) en beställning från en kille i Norrköping. Han beställde för runt 685 kr, och några grejer var beställningsvaror. Så det tog ett litet tag, sen gick den iväg. När grejerna kom så beställde han igen för lika mycket (687). Obetalt, vi har påmint. Kollade killen idag och han hade 29 betalningsanmärkningar i juli och augusti i år på hela 309500 kr. Känns som att det blir lite tufft att få ut pengar, men det är lite av en principsak. Det är egentligen lika bra att skicka in det fort som fan så att man inte hamnar längre bak i kön hos KFM, men samtidigt funderar man på om det är värt pengarna och mödan? Personerna ifråga har ju satt detta i system verkar det som, och de skiter antagligen i allt.

Detta innebär att vi från och med snarast kommer att gå över till Kreditor som jag pratade med idag, vilket innebär en fördyrande faktor för våra kunder. De måste direkt eller indirekt betala för det. Vi funderar på vilken nivå vi skall lägga oss, men vi blir nog tvungna att ta ut en avgift vid fakturering för att täcka kostnaderna. Våra beställningar brukar normalt sett ligga på relativt små belopp, för att ibland sticka upp på någon tusenlapp. Procentsatsen och månadsavgiften är inte det dyra, det är den fasta avgiften med tanke på relativt små köpbelopp. Ni som använder Kreditor, hur har ni lagt er avgiftsmässigt gentemot kund, om ni har avgift?
Vi kommer antaligen göra så här, att vi kommer själv "ta över" risken, på fakturan. Sedan alla som vill ha emot faktura, kolla man upp istället. Eftersom vi även ebjuder andra betalningsätt såsom kreditkort och "banköverföring", så ser jag inte faktura som ett måste för kunder. Utan det är mer för företag.

Även företag är de ingent måste idag, det flesta seriösa företag har ett kreditkort firman och det är oftast billigare administravit att betala med kreditkort att hålla på med faktura, både för oss som leverantör och för kunden som köpare.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017