FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon som har någon bra länk med information om att sätta upp sin egen webbserver (windows)?
Kommer främst att ha den för mina domäner med lite trafik och de som jag idag inte använder och kan använda som SE-optimering. Är helt novis på att sätta upp egen server så gärna från grunden om det finns. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om någon har någon för Linux och Apache Så skulle ja bli jätte glad.
Hällst på svenska |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Villken distributioner är bäst att andvända om man inte är så bra på linux?
Har hört att www.freebsd.org är bra, är det så? är det svårt att instalera? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Redhat och Mandrake är väl "nybörjar"-distar, har testat mandrake och installationen är simpel och grafisk.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag har själv provat RedHat förut, men sen jag böt till Debian är jag fast. Detta pga Debians program för att hantera installation av program. Därför rekommenderar jag Debian. Finns rätt enkla installationer av den också. Jag har aldrig provat på någon *BSD. De kommer inte från Linux utan är UNIX-kloner. Det beror väl lite på vad du ska ha "Linux" till. Ska du bara lära dig "Linux" eller ska du köra den som server? Knoppix - www.knoppix.org Debian - www.debian.org RedHat - www.redhat.com Mandrake - www.mandrakesoft.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
FreeBSD och även debian är lätta distar, enkla saker för att installera extra prylar, t.ex. kommandot "make install" i freebsd i rätt katalog, t.ex. apache, eller "apt-get install apache" i debian.
Inte massa plippande, enkelt och bra. Redhat kan jag hålla med om är en bra nybörjardist, grafisk och vänligt klickande, inte för mycket strul. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
en smidig sak med t.ex. Redhat är att det använder s.k. rpm-paket. räcker då vanligtvis med att man kör "rpm -i rpmpaketetsnamn.rpm" så installeras programmet i default-mapparna. Vid installationen av redhat kan man mycket enkelt bara "kryssa i" att man vill installera t.ex. Apache/phpstöd och allt vad det heter. väldigt smidigt. redhat är som sagts känt för att ha ett väldigt smidigt gränssnitt för installationen iomed de genomarbetade grafiska delarna.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Behöver man alla 3 skivorna och vad är skillnaden på SRPMS och i386
( http://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/9/en/iso/i386/ ) eller villken är det ja ska ha? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|