Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Formulär design

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-25, 20:50 #1
MrL MrL är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Nykomling

Hej.

Utseendet på standard formulär skiljer sig ofta till övrig design på ett negativt sätt. Vad säger ni om att använda sig av flash till formulär, när målgruppen är såväl svenska privatpersoner som företag.

Statistiken för Europa hos Macromedia ser bra ut men någon specifik information om Sverige hittades inte.
Är Sverige redo?

Mvh
MrL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-25, 20:56 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

du kan använda bilder för att posta formulär, likaså "stylea" dina knappar hyfsat bra...
Oläst 2004-02-25, 21:02 #3
Nykomling

Nykomling

Tänkte på det men efter att ha forskat lite så fungerar tydligen inte t.ex. CSS när man ska designa alla sorters formulärfunktioner, bland annat drop-meny.
Oläst 2004-02-25, 23:18 #4
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by MrL@Feb 25 2004, 18:50
Utseendet på standard formulär skiljer sig ofta till övrig design på ett negativt sätt.
Ja, fast jag tycker nog att det går att få till rätt bra med hjälp av bilder och css.

Citat:
Vad säger ni om att använda sig av flash till formulär, när målgruppen är såväl svenska privatpersoner som företag.
Personligen så är jag allergisk mot flash. Jag gillar inte sådant som rör sig på websidor, och av den anledningen har jag lagt in "Flash, click to view"-plugin i Mozilla Firebird. Där det ska vara en flashanimation (e. likn) blir det bara en tom ruta.
De få gångerna jag kör med IE visas inte heller flashgrejer, där har jag ställt in så att standardsäkerhetszonen inte tillåter sådant. Undantag för t.ex. svenskaspel.se där jag måste ha flash igång för att spelbutiken ska fungera.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-25, 23:52 #5
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Jag skyr också flash likt pesten.
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-26, 01:17 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Citat:
Utseendet på standard formulär skiljer sig ofta till övrig design på ett negativt sätt.
Ja, fast jag tycker nog att det går att få till rätt bra med hjälp av bilder och css.
Som sagt, alla funktionerna går inte att designa med CSS. Jag behöver radio knappar, "dropdown menyer" och vanliga textfält.

Citat:
Citat:
Vad säger ni om att använda sig av flash till formulär, när målgruppen är såväl svenska privatpersoner som företag.
Personligen så är jag allergisk mot flash. Jag gillar inte sådant som rör sig på websidor, och av den anledningen har jag lagt in "Flash, click to view"-plugin i Mozilla Firebird. Där det ska vara en flashanimation (e. likn) blir det bara en tom ruta.
De få gångerna jag kör med IE visas inte heller flashgrejer, där har jag ställt in så att standardsäkerhetszonen inte tillåter sådant. Undantag för t.ex. svenskaspel.se där jag måste ha flash igång för att spelbutiken ska fungera.
Med Flash kan man ta fram precis det utseende man vill ha på formuläret. Inte sagt att det skall vara animationer.
För att återgå till frågan. Tror ni att svenska folket i allmänhet är redo för Flash?
Oläst 2004-02-26, 01:33 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by MrL@Feb 25 2004, 23:17
Tror ni att svenska folket i allmänhet är redo för Flash?
Nej.. inte för formulär, de börjar väl vänja sig vid intros & animeade menyer etc, men att slänga ihop formulär i flash är det nog fler som stör sig på än som finner det fyndigt. Det är väl inte så farligt att köra standard inputs? Tror knappast någon lämnar din site pga ett formulär ;)
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-26, 01:59 #8
Nykomling

Nykomling

Det kanske bara är jag som blir störd av dem. Att vara perfektionist har sina dåliga sidor och att bygga sitens design utifrån formuläret är kanske lite väl mycket. :lol:

Jag måste säga att match.com har lyckats bra med den biten.
Tack Cellsynt för dina synpunker.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017