FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jasså du. Vad är det man utvecklar i den då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det en vidareutveckling av Flash med nytt namn? (Adobe köpte väl Macromedia för ett tag sen...)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
IDGs artikel om Flex...
Flex bygger på utvecklingsplattformen Eclipse och släpptes nu i version två.... Så det är inte "någon ny ashäftig produkt" direkt, utan den har funnits innan. Däremot har den fått en rejäl ansiktslyftning och mer integration med Flash och webbläsaren.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
varför ens byta namn på det, är inte det bara att skapa mer förvirring?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är en helt ny produkt, inte en vidareutveckling.
Det är inte reklam över huvud taget. Det är en produkt för att utveckla webapplikationer. http://flexapps.macromedia.com/flex15/expl...ionChecked=true Där får ni en bra överblick på häftiga saker den kan göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Flex är Macromedias plattform för att utveckla applikationer i Flash. Det går ju att utveckla applikationer i Flash redan, men det är typ ett helvete, i jämförelse med hur smidigt det är i t.ex. .NET eller Java.
Flex 2.0 är väldigt intressant, dels teknsikt, men också för att den äntligen går ifrån Macromedias tidigare strategi att sälja den som en idiotdyr (500000SEK) per-server programvara, och nu i stället sälja den för 5000kr/utvecklarlicens. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Flex är kortfattat ett XML-baserat markupspråk, MXML, som man kan använda för att bygga upp en sida med flashkomponenter.
Det kommer med ett bibliotek med komponenter som är betydligt bättre än de som kommer med Flash. Man kan infoga actionscript för att skapa nödvändig interaktion och tex kommunicera med servern. Kompilatorn skapar sedan en swf av det hela. Flash kommer finnas kvar för att skapa grafik och animeringar samt utveckla komponenter för använding med Flex. Jag kan inte hålla med om att det skulle vara ett helvete att utveckla webbapplikationer med Flash, utan det är snarare så att i min erfarenhet har utveckligstiden varit snabbare om man jämför med Java. Då det gäller .NET har jag ingen erfarenhet att jämföra med, så hur det jämför kan jag inte säga. Men Flex är verkligen extremt enkelt och snabbt att jobba med. Du kan bygga en app integrerad med en webservice på några minuter utan att ha någon tidigare erfarenhet med mjukvaran att tala om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Appropå nya produkter, hört om apollo? http://seminars.breezecentral.com/p65594978/ (15min in får man bra info) desktop/web applikation.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Och när man sedan blandat in Flex Templates, http://code.google.com/p/fxt/, börjar man tunna på linjen mellan HTML och "Flash".
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|