FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Gomorron!
Har funderingar på att importera varor från USA och sälja vidare här i Sverige. Jag har lusläst www.skatteverket.se och www.tullverket.se och jag tror att jag börjar ha koll på hur det ska fungera. Nu tänkte jag bara höra om det är någon här som gjort sådant här tidigare och som har några speciella erfarenheter som kan vara till nytta? ![]() Hur är det med "moms" i USA, det lägger säljaren bara på om köparen bor i samma delstat som säljaren va? /Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vid import är det ingen moms, momsen kommer på en faktura från tullverket.
Ex. Du köper en produkt i USA. Säljaren fakturerar dig ex.moms, när sedan leveransen kommer till sverige räknar tullen ut momsbeloppet och skickar dig en faktura. OBS det är de svenska moms satserna som gäller. 25, 12 och 6 procent. Hoppas du blev nöjd med svaret. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ett litet tips är att se till att du inte betalar frakt vid ordertillfället och att sedan ändå grossisten du handler från skickar paketen med mottagarfrakt.
Jag har själv råkat ut för det och fick en faktura på frakten från UPS efter 6 veckor, det var ett himla krångel och företaget i USA var tvugna att faxa UPS i Sverige med alla uppgifter om fakturan, namnförtydligande o.s.v. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla!
Kul att det finns flera i USA import svängen. Jag har i dagarna startat upp enskild firma med avsikt att handla med USA men: Hur gör man på "rätt sätt"? Jag har lusläst skatteverket och tullverkets sidor och guider, men det blir inte klarare för det Jag ringde då till tullsvar och frågade lite om de hade någon "lathund" eller motsvarande för småföretagare som de enligt sin site värnar så mycket om, men icke det gick inte att få några klara svar på mina frågor. Frågan är hur gör ni som importerar i dag? Skickas det som postpaket eller som flygfrakt? Med eller utan fraktsedel? Till vilken adress? via tullager/ombud eller direkt till firman? Hur sker tulldeklarationen, och vem gör den? Hur nogrannt specifieras alla klassifieringar, ned till minsta löstagbar del och typ av påse den ligger i? eller Vad kostar kalaset förutom tull och moms såklart ca? När betalas det, kredit hos tullverket eller ombudet (schenker) ? Hur får man alla avgifter tullsatser och moms specifierat? I bokföringen redovisar man tull+avgifter eller slår man ihop de med det man betalade till den man köper av? det blir olika datum på kvittot? mm mm sanslöst många frågetecken, då man försöker få det gjort på rätt sätt. för min del så blev "rådet" från tullen: "beställ och se vad som händer"???!!! ![]() det är MYCKET enklare att vara privatkund än företagare när inte Tullverket vet själva hur det ska göras /hoppas på tips LEDskylt - absolut nybörjare... ![]() www.ledskylt.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hallå!
är det ingen där som kan hjälpa mig lite? /LEDSkylt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||||||
|
||||||||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() Hoppas att du blev lite klokare. // Mats |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad har du för redovisningsmetod bokslutsmetoden/faktureringsmetoden ?
Bokslutsmetoden moms redovisas i månaden fakturan betalas med undantag för bokslutsmånad faktura datum. Faktureringsmetod moms redovisas för månaden fakturan är utställd. Tull/avgifter redovisas i varan (4010) Enklast är att bokföra det i varulager direkt från lev (2641) & 1450/2440 och kostnadsföra det vid försäljning Ex varansinköpspris 100 kr exkl moms inkl avgifter (tullen momsfri, bortse från det i ex) 25 Kr D (2641) 100 KR D (1450) 125 KR K (2440) Betalning pg 125 kr D/K 2440/1920 Försäljning faktura 250 kr inkl moms 50 Kr K (2611) 200 Kr K (3051) 250 Kr D (1510) 100 Kr K (1450) Bort från varulager så blir inventeringen mycket enklare... 100 Kr D (4050) Betalning för fakturan via pg D/K 250 KR 1920/1510 Bokslutsmetod bokförs fakturor det datum de betalas med undantag för bokslutsmånad ex v dec (kalenderår) fakturan utställd dec bet jan bokförs dec. Fakturerinsmetoden bokför fakturorna enligt faktura datum.. Enkelt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej hopp!
Tack för svaren, det börjar klarna lite nu ![]() ska genast kontakta ups och kolla priser. /Markus |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|