Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp med skatte- och avgiftsanmälan.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-19, 18:25 #1
KimF KimF är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Nykomling

Hej har suttit och läst era trådar ett tag nu utan att vara medlem, (trevligt forum måste jag säga)
men nu så har jag ett problem som jag inte hittade ngn lösning på i de trådar som redan finns.

Alltså:

Jag sitter här och fyller i Skatte- och avgiftsanmälan, behöver en FA-sedel så jag kan börja ta betalt
"på riktigt" för mina jobb.

Jag har problem med dessa rutor:

* ungefärlig anskaffningskostnad -> vad har belopet jag fyller i här för betydelse vid uträkning av prel.skatt mm?

* momspliktig omsättning -> Ska jag här fylla i den totala omsättning, alltså både +/-.
Jag satt den till 25000 kr (Ett uppdrag kanske blir 5000 i moms, räknar med fyra uppdrag = 20000 || lite införskaffning = ca: 5000 kr moms)

* utgående moms / ingående moms -> ska jag då skriva i det jag räknade på här innan. 20000 / 5000. Eller är jag ute och cyklar?

Tack på förhand

//Kim Fransman
KimF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-19, 19:51 #2
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Ett tips är att slå en signal till Skatteverket, de brukar vara mycket hjälpsamma med denna typ av frågor etc.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-19, 19:55 #3
Nykomling

Nykomling

Det är alltid en bra idé har jag kommit fram till, men jag gillar inte skatteverket, krångliga svar och långa telefonköer, iaf när jag ringer. :huh:

Tänkte därför att om någon här ville hjälpa mig så skulle jag bli oerhört glad, lite svar i skrift,
som man kan läsa om och om igen tills man förstår, sagt av en vanlig "svensson" och inte skatteverket.

//Kim
Oläst 2004-02-19, 20:49 #4
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by KimF@Feb 19 2004, 16:25
* ungefärlig anskaffningskostnad -> vad har belopet jag fyller i här för betydelse vid uträkning av prel.skatt mm?

* momspliktig omsättning -> Ska jag här fylla i den totala omsättning, alltså både +/-.
Jag satt den till 25000 kr (Ett uppdrag kanske blir 5000 i moms, räknar med fyra uppdrag = 20000 || lite införskaffning = ca: 5000 kr moms)

* utgående moms / ingående moms -> ska jag då skriva i det jag räknade på här innan. 20000 / 5000. Eller är jag ute och cyklar?
Hej Kim!

Jag kan hjälpa dig med en del tror jag:

1) Ungefärligt anskaffningsvärde har inte någon betydelse för uträkning av prel.skatt. Jag har för mig att jag har fått till svar att ju högre belopp man skriver här, desto större chans är det att man får f-skattsedeln beviljad. Givetvis går inte skm bara på detta, men hur mycket du räknar med att behöva investera för att kunna starta har viss betydelse.

2) Momspliktig omsättning är alltså din omsättning. Omsättningen är alla inkomster i företaget. Säljer du varor/tjänster för 200.000 kr (plus 50.000 kr i moms) så är din momspliktiga omsättning 200.000 kr. Sedan att du kanske köpt in varor/tjänster för 100.000 exkl. moms har inte med det här att göra. Det påverkar inte omsättningen - bara resultatet (vinsten).

3) Ja, precis. Det är här du skriver de siffrorna.

Hoppad du blev lite klokare!

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-19, 21:31 #5
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Tänk på att beviljad F-skatt är preliminär så SKM kan häva den och taxera det som inkomst av tjänst, upp till ett år efter taxeringsåret.

Anskaffningsvärdet är även till viss del avskrivningsunderlag, vilket påverkar F-skatten, du kan i fältet för övriga upplysningar (sid 2) fyll i att bolaget inte beräkans gå med vinst under det första året så får du 0/X kr i F-skatt (om så är fallet) vilket om det visar sig vara stor felaktigthet skall korrigeras med en sk prel, dekl i nov, månad. Momsredovisning per år så slås momsen ut i F-skatten.

Kan även vara fördel med momsredovisning per månad första året om tillbaka momsen är hög eller intäkterna kommer först i slutet på året.

Tänk även på hur du kryssar i rutorna i fält D SKM kollar om det är näringsverksamhet eller anställningsförhållande.
tre punkter som talar för näringsverksamhet se bla Inkomsskatt Lodin, Meltz, m fl
Vinstsyfte.
Självständighet
Yrkesmässigt

h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-19, 22:52 #6
Nykomling

Nykomling

Tack för svaren, gjorde detta lite lättare för mig.

återkommer om jag fastnar på någon mer punkt.

//Kim
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017