FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag började nyligen skicka beställningar mot faktura som vanlig brevpost. Det blir betydligt billigare än att skicka som rekommenderade brev, men eftersom vanlig post saknar kolli-id så går det inte att spåra paketen. Idag har jag haft två personer som har hört av sig och sagt att de varken fått paket eller avi. Det jag tycker är lite märkligt är att de alltid hör av sig samma dag som fakturan förfaller.
Hur gör ni andra som säljer mot faktura? Hur vanligt är det att folk stjäl ifrån er och går det att göra något åt saken? Jag kanske bara har haft otur nu i början, eller är det någon annan här på wn som har liknande erfarenheter? Jag funderar starkt på att återgå till mina rekommenderade brev igen. :angry: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är inte vanligt, men det händer. Men det är sånt man självklart får räkna med, alla vet vi att allt folk inte är ärliga.
Nu vet jag inte hur dyra produkter du säljer, men jag själv säljer i mindre prisklasser med relativt stor vinst. Därför kan jag ta förlusten av de två-tre försändelser som går bort och ändå gå med vinst i och med att jag slipper betala dyra portavgifter. Kanske du kan skicka fakturan även via e-post. Annars är det enda säkra för din del att du får pengarna i förväg, dvs. förskottsinbetalning. Där får man också väga lite, man förlorar lite kunder men å andra sidan är det 100% säkert att man får pengarna och ingen kan lura en. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag brukar svara på kundens mejl att denne skall vänta ytterligare 2-3 dagar och att jag kommer att efterlysa försändelsen på Posten och eftersom det i 90% av fallen är skrymmande brev som kunden får kvittera ut så tror ju kunden att det kanske inte är någon idé att försöka bluffa och dom få som försöker blåsa dig "råkade visst få sin beställning under dessa 2-3 dagar". Dyker den ändå inte upp så är det bara att bita i det sura äpplet och skicka nya grejer, man får väl utgå ifrån att det inte är en bluff och att kunden inte vill ha dubbla uppsättningar av exakt samma varor. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Posten är expeter på att slarva bort saker.
Jag har skickat saker till mig själv bara för att se vad som försvinner, och av 10 packet så var 3 av dom borta. Och det är då knepigt att dom försvinner ifrån postlådan -> Sortering -> tilbaka till mig. Jag har nu mera slutat skicka dyra saker vi posten då jag ej litar på dom, och dom vägrar göra nått åt att saker försvinner ifrån deras jäkla paketsystem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Riktiga paket kan spåras och företagspaket är försäkrade till 50 000 kr. (Min sambo opponerade sig mot att jag skickade en ny mobiltelefon i originalkartongen som företagspaket. Tjejen på Ica [närmaste paketinlämning då] såg också lite "nervös" ut.)
Personligen har jag inte denna typ av verksamhet - men om jag skulle skicka saker igen för att de inte kommit fram skulle jag skicka dem som riktigt paket eller rek. Däremot brukar de ringa upprörda kunder som hävdar att de skickat in uppsägningar per brev som aldrig kommit fram. Men med tanke på hur mycket som hamnar i min box som inte ska vara där så är det förmodligen postens fel i de flesta fall. Idag fick jag förresten en retur på en chokladask som jag skickade i mitten av december. Posten har haft chokladen i nästan ett halvår utan att varesig skicka den till mottagaren eller returnera den. Anmärkningsvärt!
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan man inte teckna avtal med posten för att skicka billigare paket med kolli-id? Om det går, är det nån som vet hur det fungerar och vad det kostar?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
//Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är det stor skillnad? Får man ner priset 50% blir de extra kronorna bra säkerhetskostnad om många paket försvinner. Vet du hur stor volymer som krävs?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
//Björn |