FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla,
Jag *hatar* spam. Visst, filter fungerar men inte till 100. Och nu läste jag om en som hittat vissa ord som filtren släpper igenom. Det kan man tänka sig att "reklam"-makarna också läst... Så jag fick den här idén alldeles härom nyss. Kanske ingen unik eller ny idé men i alla fall. Vitsen är att (om jag inte fattat fel) det finns robotar som snokar runt på siter och letar e-postadresser, samlar in dom och sedan bränns en CD med "240,000,000 addresses in the US" - ja ni har väl också fått "reklam" om det. Men om det då visar sig att adresserna är värdelösa vill ju ingen köpa CDn. Tänker jag. Alltså: På förstasidan på siten finns en osynlig länk (bara en punkt, t ex, i samma färg som bakgrunden så inte "vanligt" folk upptäcker den). Den leder till en sida med rena nonsens-adresser. Fullt av dom. Adresserna byggs som vanliga men av slumpmässiga tecken - ett litet bagatellprogram i BASIC ordnar detta - och sedan kan man länka vidare till ytterligare en sida osv osv. Det drar inte många kilo men: Om många gör så, så får robotarna bara in sk*t och marknaden slås undan för operatörerna. Vad tycks? Bra? Dåligt? Kommentarer? (Vem bryr sig?) Erik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Folk använder sedan länge system där man automatiskt matar robotar med falska adresser. Man kontrollerar vilken den ansluta klienten är och om den inte är en godkänd dylik (IE, Opera etc) matas den med några tusen påhittade e-postadresser per träff.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jahaja...
(Det står "nykomling" här t v men kan lika gärna stå "nybörjare".) Ja, jag trodde väl egentligen att det varken var nytt eller unikt... Men idéer är ju till för att bollas - eller hur? I vilket fall kommer det att finnas på min site så blir jag också "folk" hahaha. Hej Erik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
..däremot kan man ju kontrollera om t.ex. domännamnet överhuvudtaget finns och om det finns något MX-record som "plockar upp" avsedda mail. men att validera huruvida enskilda mailadresser finns eller ej tror jag inte mycket på. men visst, jag kan ju missat nåt ![]() hur skulle det fungera med själva kontrollen i mailservern som du beskriver? en vanlig SMTP-server svarar ju vanligtvis inte på så mycket mer än HELO, RCPT TO, DATA osv?
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Hörni, det var inte meningen att ni skulle bli osams... Men om jag förstått dig, Marcuss, rätt så duger det inte med adresser typ [email protected] utan det måste vara "riktigt" efter @et? Hej Erik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
sendmail mfl. fixar detta lätt, iaf att verifiera om det bakom @-tecknet är en valid emailadress som existerar. (Den kollar upp att det finns en mailserver och jag tror tom den provar kontakta den för att se om den är uppe.)
(Precis som du säger via MX records om de finns..) Det framför adressen är knepigare men vissa mailservar svarar fortfarande på kommandot VRFY. Det är ju bara att telnetta till mailporten och köra VRFY <adress> för att prova. Jag tror nog att de flesta som skickar spam kollar upp åtminstone det efter @ tecknet innan de mailar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja det finns några metoder för att mata sådana robotar med strunt i olika syfte. Vissa matar dem med tusentals mailadresser tills roboten kräks(!) och sedan finns det ett mindre etiskt bra (men dock tekniskt) och det är att inkludera mailadresser till personer i betydande ställning...på så vis så kanske det börjar hända saker rent politiskt mot spammare om dessa mailmotagare "retas" upp ordentligt. Kan tex vara politiker, regeringssiter, webmasters på stora företag, chefer i hög ställning etc, etc.. Nåja, du fattar..
Ska finnas listor på email som man bör inkludera, tex till kända spammare eller företag som anlitar spammare. På så sätt får dom igen... =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Desdecado!
Toppen! Var det inte vår st*tsm*n*st*r som tyckte att SPAM inte var någon fara, för bara ett par år sedan? Hahaha vad kul med hans adress! Men allvarligt; spammares adresser finns väl inte kvar något länge tag? Och synd att jag kastat alla erbjudanden om CD med adresser - *deras* skulle man i alla fall inkludera! Nu sticker jag på Blues & Jazz-fest i Prästmon. Trevlig helg alla! Erik |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|