FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det någon som hur man kan lösa följande problem?
Hur gör man om man har en .xml fil och försöker ha en databas koppling med asp i den? Jag vill helt enkelt i slut ändan kunna redigera en del av xml filen via hemsidan. Hmm jag vet inte om jag har gjort mig förstådd men det är bara fråga på om det är några oklarheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Spotta ut Content-Type: text/xml som en header i en vanlig .asp så borde det lösa sig.
Då tolkar webbläsaren filen som en xml-fil trots att den heter .asp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Milad; är du ute efter att få ut en xml fil där innehållet i xml filen kommer ifrån en databas, som i sin tur har förändrats via en websida (ASP i detta fall)?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vilda gissningar på hur du menar
![]() Du vill kunna skapa ett recordset mot en XML-fil och sedan kunna köra Update på recordsetet så ska den underliggande XML-filen uppdateras? Typ oRS.Open(adFromXml, "c:\\hello.xml") Nu är det iofs länge sedan jag jobbade mot ADO recordset, men jag tror inte det är möjligt. Microsoft.XMLDOM är nog det du får köra. Tänk dock på att du får ju ingen "postlåsning" utan du jobbar mot hela filen och sparar ner hela filen tillbaka till disk. Dvs vid flera samtidiga användare måste du serialisera (en i taget) - kolla på Application.Lock Vill också bara nämna att denna design i mina ögon är ok om det handlar om ngn enstaka uppdatering - XML-filer ska inte ses som en databas just pga det inte är ngn databas. (obs: jag vill inte mästra dig, du kan mycket väl ha bra anledningar till denna design) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Eller är det så att du bara vill connecta till XML-filen som en vanlig databas med ADO och läsa infon? Det är vad jag letar efter att göra
![]() Sorry om jag hijackar, /Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
blev intresserad av detta. Du kan tydligen läsa in XML till ett ADO recordset
http://msdn.microsoft.com/library/de...leprovider.asp Dock ingen aning om/hur en eventuell uppdatering skulle funka = om det skulle vara möjligt med update så tror jag man får se upp med flera samtidiga anv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Alltså det jag vill göra är det här, låt oss säga att den här är en .xml fil.
<% Set oConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") oConn.Open("DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("databas.mdb")) set rs=Server.CreateObject("adodb.recordset") sql="select * from tabell ORDER BY ID DESC" rs.Open sql,oConn %> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/xml;"> <?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> <playlist version="1" xmlns="http://xspf.org/ns/0/"> <trackList> <track> <location>../songs/<span style='color ![]() </track> </trackList> </playlist></span> <% rs.Close oConn.Close %> Även om jag döper om den till .asp fil så funkar det inte. Spelaren klagar på att fel format på spelfilen ovan då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett enkelt sätt att testa är att öppna den i Internet Explorer och se om de godkänner den. Dock har jag aldrig hört talas om att <meta> skall vara en godkänd tag i xml? Det går nog bättre om du sätter header med asp istället. (Och filen måste vara .asp)
<% Response.ContentType="text/xml" %> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du bör kunna få till extensionen .xml också, men då kräver en del pillande direkt på webbservern.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|