Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbsidor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-11, 02:15 #11
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by entreprenör@Feb 11 2004, 00:04
Utöver detta ska man nog hålla sin sida på en ganska lättförståelig nivå, kanske inte välja namn som "sladdapparat" när det är tv-apparater man säljer. Kunder är inte korkade, men de vet inte allting heller.
handlar inte enbart om att man ska hålla saker och ting på en lättförståelig nivå. det hela handlar om att man ska lägga sig på just den nivå som besökarna är. dvs utnyttja ett språkval som den målgrupp man riktar sig till använder sig av.

Finns ingen fördel att lägga sig på en nivå som är under besökarnas - då får sajten bara ett oseriöst intryck.

Säljer man till företag(are) och använder sig av ordval som "Vill du köpa din data här så får du ett pyttelitet trådlöst nätverkskort på köpet" om man egentligen menar: "Vid köp av valfri dator med Intel™ Centrino-processor så får du ett 3Com™ PC-card-nätverkskort med Xjack-anslutning". Då har man ju liksom missat en viktig del av informationen enbart för att lägga sig på en (för) låg nivå. Så vinner man inga kunder.

Viktigaste av allt! -> Definiera målgrupp!
Sedan kommer det naturligt vad som menas med "Rätt nivå" och liknande...
Oläst 2004-02-11, 02:47 #12
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Jag tycker att en sida som enbart ska presentera även bör ha lite intressant design, annars faller trovärdigheter (även om man "bara" letar fakta). Det är ju inte på samma sätt som om jag letar produkter på nätet, men ändå. Om inte annat så kan det vara roligare att läsa...

Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 10 2004, 23:15
Säljer man till företag(are) och använder sig av ordval som "Vill du köpa din data här så får du ett pyttelitet trådlöst nätverkskort på köpet" om man egentligen menar: "Vid köp av valfri dator med Intel™ Centrino-processor så får du ett 3Com™ PC-card-nätverkskort med Xjack-anslutning". Då har man ju liksom missat en viktig del av informationen enbart för att lägga sig på en (för) låg nivå. Så vinner man inga kunder.

Haha, kom bara att tänka på Dells reklam på TV... En säljare står och berättar för en kund om datorns "... prestanda i 400 mhz, med en hastighet på...". Sen säger en röst att det är enklare på Dell, "tex denna dator med en Intel Pentium 4 processor med HyperThread teknologin". Det första min sambo utbrast var "Jaha, och på vad sätt är det skillnad mot vad gubben sa i början?". När man tänker på det så är den lite knasig... Är det enklare eller inte? Och vem riktar de sig till egentligen?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-11, 02:56 #13
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by lunne82@Feb 11 2004, 00:47
Haha, kom bara att tänka på Dells reklam på TV... En säljare står och berättar för en kund om datorns "... prestanda i 400 mhz, med en hastighet på...". Sen säger en röst att det är enklare på Dell, "tex denna dator med en Intel Pentium 4 processor med HyperThread teknologin". Det första min sambo utbrast var "Jaha, och på vad sätt är det skillnad mot vad gubben sa i början?". När man tänker på det så är den lite knasig... Är det enklare eller inte? Och vem riktar de sig till egentligen?
jo det var nog kanske lite lustig parallell, men för all del.

antagligen så vinner ju deras reklam en hel del just på att man kommer ihåg den för att den är just knasig. "vanligt folk" uppfattar antagligen bara budskapet om att det är enklare att köpa dator hos dell - medans "mer avancerade" köpare inser det lustiga i det hela...och på så sätt kommer ihåg den lite extra bra.. just som du gjorde nu

det du gjorde i och med det där är ett ganska tydligt exempel på lyckad reklam
Oläst 2004-02-11, 03:04 #14
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
det du gjorde i och med det där är ett ganska tydligt exempel på lyckad reklam
Mjao, eller branding. Kan inte påstå att jag kommer handla mer hos Dell pga den där reklamen. De har ju dessutom en reklam som säger att man kan få datorn precis som man vill ha den. Men det stämmer inte, var ute efter en ny laptop och pratade med dem i telefon. Då kunde jag inte välja bort Windows som OS. Men det är ju OT för denna tråd...

Citat:
Ursprungligen postat av entreprenör
Av egen erfarenhet vet jag att blir det för mycket information så läser kunderna inte igenom denna.
Precis som tidningar har en ingress ska sidan bara snabbt presentera vad det handlar om på ett snyggt sätt. Om man sen vill läsa mer bör man kunna klicka sig vidare till den fullständiga beskrivningen.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-11, 03:11 #15
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by lunne82@Feb 11 2004, 01:04
Mjao, eller branding. Kan inte påstå att jag kommer handla mer hos Dell pga den där reklamen. De har ju dessutom en reklam som säger att man kan få datorn precis som man vill ha den. Men det stämmer inte, var ute efter en ny laptop och pratade med dem i telefon. Då kunde jag inte välja bort Windows som OS. Men det är ju OT för denna tråd...
visst, du kanske inte tänker så. men du har ju uppenbarligen ändå ringt Dell. och Dell har ju ändå fått gratisreklam här tack vare din association med deras reklam
men visst, det är OT.

vad jag menar är främst att mycket traditionell marknadsföringsteknik också kan tillämpas i hög grad på nätet och vid utformandet av sajten. vill man sälja en produkt bör man utforma sajten på ett tydligt säljfördelsaktigt sätt. vill man endast bistå med information så är det något helt annat som gäller. vill bara komma fram till att frågan som tråden startade med inte är vettig i sig
Oläst 2004-02-11, 03:31 #16
entreprenör entreprenör är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Nykomling

Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 11 2004, 00:15
handlar inte enbart om att man ska hålla saker och ting på en lättförståelig nivå. det hela handlar om att man ska lägga sig på just den nivå som besökarna är. dvs utnyttja ett språkval som den målgrupp man riktar sig till använder sig av.

Finns ingen fördel att lägga sig på en nivå som är under besökarnas - då får sajten bara ett oseriöst intryck.

Uttryckte mig nog inte tydligt.
Vad jag egentligen menade med lättförståelig nivå var att man ska hålla sig till sidans ämne. Att välja ett namn som är svårt att associera till produkten som säljs är ju inte önskvärt alla gånger.

Väljer ett läskedrycksföretag Tex "porlandevatten.com" (påhittat) så kan det ju lika gärna vara fontäner, dammar eller trädgårdsbevattning på sidan.
Det är lätt att bli förvirrad då. Speciellt om sidan inte tydligt visar att "Vi är din läskedrycksleverantör!" utan börjar tjafsa om "Sedan 1956 har vårt bolag expanderat kraftigt och är en av de största leverantörerna inom vår bransch..... etc". Då tänker iaf jag: "Vafan är detta, måste vara fel sida."

Men det är som du skriver där, vilket jag något otydligt ville komma fram till, att man ska rikta sig till en viss målgrupp.
Men det kan vara svårt om man har en databutik som säljer till en kundkrets som tex består av nördar och äldre herrar. Nörden vet ju allt om den senaste teknologin medans den äldre herren fattar noll om vilka de senaste teknologierna är. Då är det ju fördelaktigt att lägga in beskrivningar om vad som funkar ihop med vad.

Var inne på en thaiwanesisk återförsäljares sida, denne sålde diverse hem elektronik. Det stod mest om företagets historia och lite bilder på en industrilokal, någon svets och en byggjobbare. Vad i hela helskotta har detta med hemelektronik att göra?

Så kan det gå när man köper en template design och vill påvisa att man är i ett expansivt skede där man bygger ut verksamheten.
entreprenör är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-11, 03:41 #17
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 11 2004, 01:11
vad jag menar är främst att mycket traditionell marknadsföringsteknik också kan tillämpas i hög grad på nätet och vid utformandet av sajten. vill man sälja en produkt bör man utforma sajten på ett tydligt säljfördelsaktigt sätt. vill man endast bistå med information så är det något helt annat som gäller. vill bara komma fram till att frågan som tråden startade med inte är vettig i sig
Jo, det är ju just detta många butiker faller på.
De är så måna om att berätta om hur bra just deras produkt är, men kan man köpa den där? Vad är priset?
Det är så tråkigt att behöva navigera sig igenom en hel sida för att hitta fram till just det man är intresserad av.

Man har tagit traditionellt försäljarsnack och satt det i textform.
Att lyssna är en sak, då kan man drömma sig bort och "hmm:a" på allt försäljaren säger men det är lite svårt att praktisera samma sak när man är tvungen att läsa sig till informationen.

Och något som jag undrar över är när man surfar runt i en e-butik och hittar en produkt, ja det kan vara en adapter till ett tv-spel, så står det ju ofta inte mer än "Adapter till nintendo gamecube". Jaha? Men vad är den till för då? Vad gör den? Har jag någon nytta av denna adapter?
Hade det stått tex "Med denna adapter ökar bildkvaliteten och spelupplevelsen på dina spel!" Då kanske den är intressant och jag köper den för att jag fick reda på vad det var för något.

Säg den bilförsäljare som säger: "Detta är en bil! Det är allt du behöver veta." Åh vad köpsugen jag blev nu! Inte.
entreprenör är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-16, 05:25 #18
Axiom Axiom är inte uppkopplad
Nykomling

Axiom Axiom är inte uppkopplad
Nykomling

Jag besöker en rad sajter men skadad av universitetsstudier så söker jag direkt efter källan, vem som äger sidan, vem som skrivit vad och om det kan tänkas finnas dolda syften med sidan. Ska jag köpa en DVD-spelare däremot behövs inte all den analysen, men jag köper inte bara DVD-spelare.

Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 11 2004, 00:15
Det har jag gjort med min sajt. ..vänder sig i första hand till studenter eller blivande sådana på Psykologikurser i Sverige. kan fungera som ett verktyg och viss vägledning i psykologiämnet, främst för den som inte bestämt sig för vad han eller hon vill läsa....

Jag säljer ingenting förutom det eventuella värde man kan sätta på innehållet i de texter jag publicerat. För att kunna definiera sin tilltänkta målgrupp behövs det först en ordentlig genomgång av vad som gjorts på området tidigare. Mao ha koll på hur andra väljer att definiera sina målgrupper. Vilket är nödvändigt innan man ens börjar skriva sina egna texter och definitioner.
Det material som det jag har är något som i princip skulle kunna användas av en rad andra målgrupper än mina tilltänkta.
Samma sak gäller om du säljer datorer eller bilar eller annat. Tilltänkt målgrupp kan även vara fel i den mening att dem man vänder sig till inte är dem ska använda produkten, det kan vara så att du omedvetet vänder dig mot en målgrupp som inte existerar förräns produkten är såld. Det är förmodligen omöjligt att avgöra om besökare X är slutgiltlig användare av din produkt eller om det är besökare X som ska ha den. Men om du har produkter som enbart vänder sig till t.ex. inköpare lär det vara bra att ha en klar definition.

När det är utrett och klart kan du gå vidare med den eventuella grafiska utformning du har tänkt dig. Jag har haft turen att få använda en dynamisk ram i den mening att den har en viss grundstruktur men att jag har stora möjligheter att variera dess design, färger osv. En släkting till mig driver ett företag (gefionsoftware.com) och han har alltid sagt att det är innehållet som räknas, vilket nog de flesta håller med om. Men att det för den skull inte behöver se ut som taget direkt ur Word när texten läggs ut. Det är säkerligen saker som många på det här forumet håller med om men då det inledningsvis frågades efter åsikter - gav jag mina.
Axiom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-16, 08:04 #19
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Mest oseriösa enligt mig är sidor med grym design sen är texten inte formaterad
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-22, 08:00 #20
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Form, funktion, innehåll är som jag ser det bara åtskiljbara på teoretisk nivå. Tillämpat så smälter form och funktion samman i innehåll, som på så sätt blir dominerande. Bra form förmedlar rätt budskap och budskap är innehåll. Form är innehåll.

För övrigt kan inte elementen finnas skilda från varandra. Det finns inga sidor som bara har innehåll eller bara har form.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017