FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ni får ursäkta men jag känner bara för att skriva av mig ilskan lite, kritisera Lernia publikt och eventuellt varna andra som tänker gå samma utbildning. Det blir ganska långt men jag hoppas någon orkar läsa och kommentera.
Applikationsutveckling är ett program på 100p (5 terminer). Det enda som krävs för att bli antagen är att man har en gymnasieutbildning och Mattematik B. Inga andra förkunskaper är krav eller rekommenderas. För att bli antagen skickar man in en ansökan och får sedan gå på en intervju. Under tiden de intervjuar de intresserade så får man göra ett test som består av matematiska problem och förståelse av svenska ord. Detta test tyckte jag var extremt enkelt bortsätt från dem svenska orden. Men sen är jag usel på ordförståelse som jag aldrig stöter på i mitt vardagliga liv (när jag mönstra till lumpen fick jag under 25% rätt på frågorna med 4 alternativ. Ni behöver inte berömma mig för min enorma prestation, hehe). Redan här gör de ansvariga fel. De väljer ut personer som inte ens uppnår kraven på utbildningen och accepterar dem. Det fina med utbildningen är att Lernia garanterar praktik på företag som de fixar åt en. Totalt är detta över 30 veckors praktik på ett och samma företag, vilket har lett till att 80% av de som klarar utbildningen också får jobb, däremot inte sagt att de får på det företaget. I den klassen jag går är det redan 4st som har hoppat av (de som började året innan oss har hälften hoppat av). Ett x-antal personer uppnår inte kravet på Mattematik B och visste inte ens att det var ett krav. Trotts detta så krävs det att man skickar med sitt gymnasiebetyg vid ansökan. Vid intervjun blev man varnad att det är ett mycket högre tempo än på exempelvis gymnasiet. ”Fine” tänkte jag eftersom jag ändå har mycket kunskaper inom programmering så kommer detta bli ganska lugnt för mig. En annan sak som är bra med utbildningen är att tillskillnad från en högskoleutbildning så jobbar vi hela tiden med projekt medan vi studerar. Vi använder de kunskaperna vi har och kommer att få för att lyckas med projektet. Detta är i grunden en bra tanke vilket tvingar en att använda de kunskaperna man ska kunna och sätter oss i arbete likt det som finns på företag. Här är dock ett ”litet” problem och jag ska återkomma till detta längre ner. Så vad är det nu som är så dåligt med utbildningen? Visst de tar in personer som inte klarar utbildningens krav, men hur kan detta ställa till problem för mig? Jag kan ju redan massor om programmering, så det borde vara en dans på rosor väl? Ja allting utom just projektarbetena är det. När de tar in personer som inte ens uppnår kraven så skapar man automatiskt problem. Dessa personer kommer få extremt svårt och även personer som uppnår kraven får det svårt, eftersom kraven på utbildningen är för låga. Om man inte ens suttit vid en dator, hur ska man då kunna sätta sig in i hur en dator jobbar, skriva sina egna program och förstå det man gör. Många av dem som har det svårt har lyckats lära sig grundera och lite till. De ligger dock långt efter vad dem egentligen borde kunna. Även utbildningen i sig är ca 5 veckor försenad. Hela hösten satt vi med Visual Studio (VB.net) och jag ljuger inte när jag säger att det finns personer som inte har en aning om hur man lägger till ett nytt formulär eller har svårt att förklara skillnaden på en while-loop och en if-sats. Då har vi ändå kommit ganska långt i utlärandet då vi har gått igenom klasser fullt ut, grunderna med databashantering, grunderna i nätverksprogrammering etc. Vad tror ni händer när en grupp på 7-8 personer får ett projekt som de ska designa, dokumentera och programmera under en 5-veckors period där ungefär hälften ligger på kunskapsnivån jag beskrev precis? Projekten är i storlek så de passar den mängden vi är i gruppen vilket betyder att alla måste vara delaktiga så det blir en jämn belastning. Uppnår någon del av projektet inte deras krav så ska det kompletteras och vill man inte komplettera så blir man inte godkänd på de kurser som projektet gäller. Nu tror jag nog att de som orkat läsa enda hit ner förstår var problemet ligger. ”Tack vare” att de fyller utbildningen med personer (som kan eller inte kan spelar inte dem någon roll) utan att ta hänsyn till deras krav som i min mening redan är för låga, så skapar man en dominoeffekt vilket går ut över alla. Dessa personer kan inte bidra på den nivån som behövs. De har dessutom omtentor och annat att stå i för att inte komma ännu mer efter, vilket leder till att de som redan ”kan” får göra ”allting” för att rädda gruppen och Jag är en av dem… Detta är ett heltidsjobb om man nu hade jobbat 12 timmar om dagen. Att de i början gick ut flera gånger och sa ”Ni som inte har hållit på med programmering tidigare kommer att vara ifatt dem andra efter jul”. Detta är lagom skrattretande idag när det är vår. En lösning på detta är att placera alla duktiga i en grupp och ge dem svårare projekt och sen de som inte kan lika mycket i en egen grupp och ge dem ett projekt som passar dem. På så sätt kanske de kan uppnå den nivån där de kan kalla sig ”programmerare” till slut. Men nej för då får vi inte lära oss att jobba med olika personer/personligheter och de får inte lära sig av oss, påstår dem. Just nu flödar tankarna på att hoppa av utbildningen men och andra sidan är det snart sommaruppehåll och det kanske är bättre i höst när antagligen fler har hoppat av. Då faller även sympatin på dem då de kanske har studieskulder, vissa känner ångesten av att pensionen kom ett år närmare (då vi är en rätt mixad klass från 18-45 med en viss fokus på 20åringar.). Det skulle vara skoj att höra lite kommentarer från er. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker det är för jävligt att de "lurar" en in sådär, folk lägger faktiskt tid o pengar på sådant som de tror är bra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hade samma erfarenheter av Lernia, jag tog först köksutbildning och därefter kock på Lernia och det var rätt soft men ändå drogs man ner av andra, det är rätt mycket matematik och så inom restaurang också, dom hade också löpande intagning på detta så folk kom och gick hela tiden.
Värsta jag varit med om var 2001 då jag tog ett gäng kurser, bl.a ECDL+ (wow) och A+ bara för att ha så slog dom ihop dessa kurser mer Lernia Hadar (Handikappade och Datorer i Arbetet), ni kan ju gissa vad följderna blev, rena rama dagcentret. Självklart ska dessa individer också få prova på, men att sammanfoga en grupp på 10 pers med en grupp med utvecklingsstörda i varierande kunskapsnivå och intelligens var absolut det värsta någonsin jag varit med om i studieväg. Läste om TCP/IP och ringnät i flera veckor (10-12 sidor i boken). Efter mycket om och men fick vi individuell plan, vi fick köra på i egen takt och den gemensamma studietiden försvann helt när 70% av gruppen fick vänta på resterande. Ordinarie Lernia togs bort och kvar blev endast Lernia Hadar de sista 3v, kursen jag tog försvann också, när det sedan var klart var alla intyg utfärdade av Lernia Hadar, det såg inte snyggt ut, vi fick dessa senare utbytta. Nätack, ska jag köra nån utbildning så blir det inte Lernia i framtiden, det kan jag lungt säga. Jag lider med dig |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tjenare!
Jag har inte läst på Lernia men dock på Komvux och läste där Java, VB och PHP programmering och man blev faktist ganska förvånnad över en del folk som gick kurserna, många av dom hade inte ens en dator i hemmet och förstod knappt hur man använde kalkylatorn i Windows. Visst dom skall väl även dom ha chansen att lära sig något nytt men det kändes på något sätt väldigt underligt att någon som inte har en anning om hur kalkylatorn fungerar ens söker sig till dom kurserna där det ändå stod att det krävs en del förkunskaper om datorer och hur dom fungerar. Förstår verkligen din frustration över det hela. Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det gäller inte bara lernia utan även flera andra utbildningar det du beskriver.
Har en kompis som går en liknande utbildning (datatatekniker i gbg)! Samma problem som du nämner det. Det enda gemensamma nämnaren i dessa utbildningar är att det är statens utbildningar. Jag är övertygad att bolag som jensen education m.fl. är betydligt bättre på varje punkt. Stanna kvar, utbildningen är alltid bra. Oavsett vad det är för utbildning. Snart är det sommar, håll ut. Du kan klara det. Behöver du hjälp så finns enormt många forum som du kan fråga på. You can do it! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är nog många i detta avlånga land som är missnöjda med vad amu/lernia har ställt till för den enskilde. Jag själv skulle omskola mig inom Lernia. Intagningen var densamma som du beskriver, det var enormt viktigt att man var i nivå med intagnings kriterierna. Trots det så var det även här som personer inte hade behörighet som kom in, personer som knappt hade grundskoleutbildning. När man utbildar sig så är ju lättaste vägen att gå från A till B till C osv. Men inte vi inte :-) vi fick börja med det som det fans böcker till. Listan på felaktigheter kan göras lång, och för att göra en lång berättelse kort så fick jag i alla fall ut mitt betyg, trots att jag hade tappat lusten och intresset för utbildningen och skippat en hel del ämnen.
Trots det så fick jag ett komplett och bra betyg! Undrar vad jag ska göra med det, visa för arbetsgivaren och blåjuga att jag kan detta! Om jag inte gör det så undrar han vad jag har gjort under utbildningen, försöker jag dölja utbildningen måsta jag fylla detta tidshål med något! Skulle jag ha hoppat av utbildningen skulle facket stänga av mig från a-kassan i ett antal veckor. Njäää, jag håller med dig, håll er borta från Lernia, fd, amu. Har man inte så att man kan läsa på H-skola så är KY att föredra. Lärnia, vilken bluff, en klar marknadspolitisk åtgärd där resultatet är totalt ointressant för alla, även intresset svalnar på de flesta ”interner” tänkte jag skriva, elever! ![]() Edit: Måste bara få fylla i att intagninstestet vi fick göra och som mycket riktigt bestod av vad du skriver, var för mig och de flesta relativt enkelt. Trots det så fick vi ”avtjäna” 12 veckor matte och svenska, saker vi redan kunde. Redan då undrade vi vad vi har gett os in på. :blink: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Så alla förstår, i Sverige får dessa utbildningsföretag som Lernia m.fl. betalt per elev av staten. Tänk er då problematiken att du inte har tillräckligt som uppfyller kraven på den utbildning de söker till men bara 20% av platserna är fyllda. Vad gör Lernia m.fl. då? Man tar de som inte har kunskapskraven för utbildningen, för att fylla ut.
Nu är ju inte detta unikt problem, fler som gör så (inte bara lernia). Jag ska dra en bra jämförelse över några som fattat hur det bör fungera. Efter många disskusioner med min far ang läkarutbildningen (han är läkare) så bestämde jag mig att ansöka. Jag har dock inte 2.0 i snitt för att komma in i Sverige. Så jag ansökte till ett universitet i ungern. Det som är bra med utbildningen är att man kan välja mellan ett stort antal länder att jobba i som läkare (USA t.ex....). Fungerade inte direkt som i Sverige, de vill ju självklart se att du uppfyller grundkraven på naturämnena. Hur som helst, alla som ansöker får ett stort kompendium (allt på engelska såklart) att läsa på. Det är grundläggande saker inom naturämnena. Detta ska du kunna utan problem på engelska. Du blir kallad till intervju i Stockholm. Där träffar du läkare från Universitetet, de frågar ut dig ang kompendiet som du skulle läsa på. Sen frågar de andra saker t.ex. vem du är, varför vill du bli läkare, förstår du vad utbildningen handlar om och hur tufft det är m.m. Det kan låta som en jobbig process för många men då ska ni förstå. Varför detta universitet gör allt detta varje år beror på..... universitetet får betalt per elev per termin (precis som i Sverige), därför går de på flera faktorer vem som kommer in och inte. De vill ha in folk som är motiverad, folk som har bra baskunskap och rätta förutsättningarna. Tänk er, en utbildning på 5 år plus 2 år AT-tjänst, tänk er om en student hoppar av efter 2.5 år, det innebär att ca 50% av "inkomsten" till universitetet för denna elev är helt borta och det går inte ersätta denna student med någon annan då eleven hoppar av mitten i utbildningen. Därför måste jag säga, jag är imponerad över hur man gör utomlands. Jag säger inte att det är såhär överallt men svenska utbildningsprocessen bör anpassa sig. Kort och gott hur det gick för mig på i stockholm då jag träffa läkarna, så kan jag säga att när jag satt och vänta på radisson SAS i stockholm på att gå in och bli förhörd så fanns det 2 andra svenskar utanför som också skulle på intervju. Båda dessa hade ansökt året innan också, så jag insåg att min chans var rätt minimal att komma in med tanke på att jag inte visste vad de skulle fråga. Av dessa 2 jag snacka med innan intervjun, så kom ena in! Den andra vet jag inte, tror också hon kom in. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Efter all kritik och sågning av lärnia/amu måste jag försvara dom lite.
Själv har jag inte gått någon teoretisk utbildning däremot svets och plåtslagarkurs när det hette amu där var kursplanen inviduell och i egen takt mycket självstudier både teoretisk o praktiskt man fick lära sig själv. Något jag var kritisk till, en praktisk handleding i början hade sparat tid och mycket frustration men kontentan av det jag vill säga är jag tycker det är fantastiskt att vi kan få en utbildning till nästan vad som helst!! gratis med bibehållen a-kassa. sverige är trots allt lite fantastiskt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Money talks...
Har jobbat som utbildare och utbildningsansvarig på flera orter i sverige på sånna hära utbildningar... Man tar in allt man kan för att få så mycket stålar som möjligt.. Är jättebra med folk som inte har bra förkunskaper för då kan man förlänga deras utbildning och tjäna mer pengar.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag håller helt och hållet med dig. Sverige är trotts allt fantastiskt! :unsure: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|