FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har lagt upp en domän på xname.org, en gratis dns-tjänst som jag bara hört positivt om.
Nu funkar domänen xxxx.com då jag skapade en ny zone för denna på xname.org. Men www.xxxx.com fungerar inte, varför vet jag inte exakt. Jag skapade ett CNAME till xxxx.com som innehöll www, men verkar ha skrivit in/konfigurerat det fel. Är det någon som har erfarenhet av hur man konfigurerar på xname.org? Under CNAME har jag nu skrivit in "www" under "Alias" och "xxxx.com." under "Name (A or AAAA record)" (observera punkten i slutet, vet inte om det är rätt eller inte, men under A-recorden är det ju skrivit så). Måste jag kanske konfigurera domänen oxå? Jag har köpt domänen på ns.com och där finns som heter Add/edit nameserver hosts. Där behöver jag väl inte lägga till www? Vore vääääldigt tacksam för hjälp... är lite novis på just den här biten ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
annars kan du lösa det så att du lägger in www som en a-post
kolla domänen med ex: http://www.dnsstuff.com Är webservern konfad för att svara på www. eller endast domain.com? Vad händer om du pingar www.domain.com? eller kör en tracert? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Japp, webbservern konfade jag för både xxxx.com och www.xxxx.com, så det är fixat.
Kan ju lägga den som en egen A-post, precis som du säger... får väl testa det ![]() Körde tracert på både xxxx.com och www.xxxx.com, och de kom båda till samma slutdestination... skumt?!?!? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tog bort www.xxxx.com som CNAME och försökte lägga in den som en A-post istället... fick då detta fel:
Error: bad A record www.xxxx.com. Märk att jag lade in den med en avslutande punkt, precis som jag gjorde när jag lade in xxxx.com. som en A-post... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hmmm, får mao inte www.xxxx.com att funka... bara xxxx.com...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kolla så du inte får dubbla punkter. men om du pingar adressen www.domain.com och får svar från servern så ligger felet ngnstans på servern och inte i dns, |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För en halvtimme/timme sedan så ändrade jag till att ha två A-post under zonen xxxx.com. Dessa två A-post är:
xxxx.com www Dessa två pekar på samma IP. Det går att köra tracert på båda och då har de samma slutdestination. Dock om jag pingar hemifrån så fungerar bara den utan www, dvs den jag lade in igårkväll. Då är det väl så att det är min ISP:s "dns" eller vad det nu heter som inte har uppdaterats med nyaste infon va? Eller? Och du... stort tack för din hjälp hittills... helt ovärderlig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tillägg:
Loggade in på min webserver med Terminal Service. Där pingade jag domänen både med och utan www. Det fungerade fint. Fungerade även fint att att surfa mot sidan, både med och utan www. Då borde det vara som jag beskrev ovan, att det är min ISP där jag sitter nu som inte sitter på senaste pekningarna? Uppdateras ju inom ett dygn eller så... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur snabbt det tar för olika DNS servrar att uppdatera cache beror vilken TTL som sätts.
Servrarna som hanterar TLD SE har 120 minuter inställd att uppdatera sig exempelvis. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
kolla annars från dnsstuff.com vad dnsservern svarar, |
|||