FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import. | |||
Det är bra om det syns antal i lager. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 39.47% |
Det räcker att visa att produkten finns i lager. |
23 | 60.53% |
Det behöver inte synas |
0 | 0% |
Antal röster: 38. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Vi har i dagar lanserat ut en webbshop där vi ska sälja manliga underkläder ( www.boxers.se ) . Men nu sitter vi och debatterar här om lagerstatus ska synas eller inte. Vad tycker ni är bäst för en webshop ? Vi har förnärvarande gjort så att vi visar exakt hur mycket av varje storlek vi har inne. Men det kanske ser lite "futtigt" ut när man endast har 2st inne på lager av en viss storlek. Vi har sett på andra webbshoppar tex webhallen, där visar man exakt hur många man har. Vad tycker ni? //Mikael |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du inte vill att det ska se så "futtigt" ut så kan du ju istället använda dig av termer som "Ett fåtal kvar", "I lager", "Ej i lager" osv. Då ser ju ingen exakt hur många som finns i lager, men får ändå en uppfattning om de finns inne eller inte. Nackdelen kan ju vara om någon t.ex vill köpa 8 par och det står att det finns "Ett fåtal kvar". Finns det då tillräckligt många kvar?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tycker helt klart att man skall se lagerstatus istället för att börja om när man är i kassan och varan är slut.
Men när det är lite varor på lager är det viktigt när det dras från lagret så ingen hinner handla före. Dom shopar vi har ute ser man lagerstatus efter inlogg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Självklart, alla produkter som har tagit slut markeras direkt på butiken att "varan finns ej på lager för tillfället". Det jag håller på med nu är att utveckla ett kontrollsystem för min butik. När man lägger en produkt i varukorgen, så kollas lagerstatusen. Men från att man lägger en produkt i varukorgen, tills man slutför ordern, går det några minuter. Teoretiskt skulle någon kunna köpa denna produkt under tiden. Så mitt orderobjekt kommer göra följande när man lägger ordern. Lås tabellen med lagerstatus för skrivning. Ta en produkt i varukorgen, ta dess antal i varukorgen och ta bort det från lagersadot i databasen. Kolla vad resultatet blev. Om det är mindre än 0, rulla tillbaka, lås upp tabellen och generera Exception som berättar för användaren att varan tagit slut. Hoppas att det fungerar bara. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Frågan är ju lite beroende av vilken typ av produkter man säljer. Säljer du EU-moppar så är ju risken ganska liten att en person vill beställa 5st, säljer du däremot strumpor så är det nog betydligt mycket mer vanligt och då blir ju aktuell lagertatus med exakt antal intressant.
Olika nivåer beronde på bransh tycker jag nog är allra bäst där te x mindre 5st på lager blir "Ett fåtal kvar" (som någon skrev tidigare). Begränsat antal och röd prislapp används ju flititgt i marknadsföringsammanhang för att få sålt grejer snabbt. Kanske går det att få samma effekt med lagerstatusen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Frågan är om det kundvänligt att visa att man har 1 eller 2 eller 10st av en produkt. Vad säger kunderna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har dragit mig för att köpa saker även då de finns 3 stycken i lager om en annan dyrare butik haft 63 i lager, och jag verkligen måste ha produkten..
Det är för många gånger jag köpt saker med 3 exemplar i lager, sen visar det sig att det är ett demo ex, ett uthyrt ex och en trasig produkt tillexempel.. Så, lagersaldo spikat på sista skruven, ja tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Fast man vill inte göra det på bekostnad att kunden tror att man beställer de sista utgående/demo exemplaret. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|