FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Ni som har kontor i hemmet, tar ni upp lokalhyra för detta av er enskilda firma? Jag har läst att man kan ta upp del av kostnaden för el, vatten, värme etc. för den del av bostaden som företaget nyttjar. En fråga som dyker upp då är; hur bokför ni detta? Vilka konton? Kvitton? Eller skriver ni det direkt i deklarationen? (finns det ngn rutan för lokalhyra) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan inte ta upp det som en kostnad i ditt företag utan du drar av 4.000 kr i deklarationen på blankett N1 i ruta 806.
Du kan dra av i företaget men då krävs det i princip att den del i bostaden som du utnyttjar har egen ingång och är helt skild från övriga bostaden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tänk på att 4000:- är schablonavdraget för hyresrätt, har du bostadsrätt eller villa är det bara 2000:-.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inte vad jag har hört... 4000kr gäller även bostadsrätt men inte villa.... Lite skumt faktiskt...
Så här står det på Nuteks hemsida: http://www.nutek.se/sb/d/616?mode=name&qaId=645 "Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får då göra avdrag med 2 000 kr om du eller din make äger fastigheten. I annat fall får du göra avdrag med 4 000 kr." Om man har bostadsrätt så äger man inte fastigheten utan bara "hyr" en del så gäller 4000kr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=11851&hl=&s=wn |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack till er som tog sig tid!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
NuCo: Jag var på Skatteverket på ett informationsmöte i förrgår och då sa dom att en bostadsrätt räknas som att man äger bostaden i detta fall. Det rörde något om skillnader i beskattningsregler.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Mellow: Det var konstigt för när jag var på ett sånt möte förra året så frågade jag just om bostadsrätt och då sa att dem att avdraget var då 4000kr. Tror tom jag har lite infomartions material därifrån med den uppgiften. Skall se om jag inte kan gräva fram det...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Haha vad konstigt, de verkar inte själva ha riktig koll isåfall. Tittade i mitt informationsmaterial där det inte stod specificerat om hyresrätt och bostadsrätt, men vid sidan om hade jag antecknat:
Fastigheter = bostadsrätt/villa Lägenhet = hyresrätt |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|