Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Öppna länkar i nytt fönster eller inte?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-02, 18:39 #1
Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Medlem

Vad är bäst för att behålla besökaren på sin egen sida, öppna länken i nytt fönster eller i samma?
Jag har läst någon stans att surfare är så pass vana att använda bakåt-knappen att det är bästa sättet, att öppna länken i samma fönster.
Vad tror ni?

EDIT: Jag menar självklart externa länkar.
Joel Falck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 19:34 #2
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Reg.datum: Feb 2004
Som besökare vill jag själv välja om jag ska öppna länken i ett nytt fönster eller inte.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 19:38 #3
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Mycket flitig postare

... och som webmaster så vill man naturligtvis behålla besökaren. Brukar alltid sätta externa länkar till target="_blank" även fast jag själv hatar när det poppar upp ett helt nytt browserfönster (som användare så öppnar jag alltid länkar i en ny tab)
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 19:49 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by kers@Apr 2 2006, 19:38
... och som webmaster så vill man naturligtvis behålla besökaren. Brukar alltid sätta externa länkar till target=_blank även fast jag själv hatar när det poppar upp ett helt nytt browserfönster (som användare så öppnar jag alltid länkar i en ny tab)
Så har jag också resonerat, tills jag läste lite om det. Jag öppnar också som surfare alla länkar i ny tab, om det är en ny webplats eller om jag helt enkelt bara vill fortsätta där jag var och senare läsa vidare.
Googlade lite och såg det här:
http://www.sitepoint.com/article/bew...nks-new-window

Måste säga att jag blev hyffsat övertalad..
Joel Falck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 20:40 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Som alltid är det inte svart eller vitt. Även fast jag är en 'erfaren surfare' så är majoriteten av mina besökare inte det. De komersiella sidorna som jag hand om är artikelbaserade och majoriteten av besökarna (+80%) är tillfälliga som kommer via sökmotorer. Majoriteten läser informationen som finns, en viss procent besöker 2, 3 sidor och ett fåtal surfar runt rejält. När de väl lämnat siten så kommer de antagligen aldrig tillbaks igen. Under den begränsade tid som vi har besökaren hos oss försöker vi få till en lead (nyhetsbrev) eller sale (prenumeration på vår tidning). Som sagt så har vi under 20% som återbesök, de återkommande besökarna är till majoriteten prenumeranter av tidningen som besöker webben för komma åt 'låsta delar'.

Citat:

1. Unless you warn them, Web users are likely to expect the new page to load in the current window. Unexpected surprises can be fun, but not when you're browsing the Web.
Som sagt, majoriteten av besökarna är oerfarna datoranvändare och förväntar sig bara att komma till en ny sida när de följer
en länk. Alla länkar som vi har är komplement till den information som finns på webben och används ofta referenslänkar. Ingen skada
skedd om det poppar upp ett nytt fönster. De erfarna surfarna öppna länkarna i en ny tab hursomhelst.

Citat:

2. The act of opening a new browser window resets the back button in that window. The back button is the second most used navigation function (after hyperlinks, source: useit.com), so resetting it is a big no-no.
Återigen, länken är en kompletterande referens till artikeln. Eftersom själva artikeln finns kvar så finns det ingen anledning att kunna
'backa tillbaks' till den.

Citat:

3. To open a new browser window can disorient very novice Web users and the visually impaired. They might not realise that a new window has opened and might struggle to switch between windows.
Att synskadade ska ha problem med nya fönster är bara nys, jag har aldrig hört talats om något sånt (här är den stora boven
webbsidor som inte validerar, DET skapar problem).

Citat:

4. Opening a new browser window disrespects the desires of your users. If they want a new window, they'll ask for one. Don't force a new window upon users unless there's a very good reason to do so.
Majoriteten av besökarna vet att man kan öppna en länk i ett nytt fönster, än mindre hur man gör det.

Citat:

5. New browser windows can make an already cluttered taskbar even more difficult to use. We've all spent ages hunting through the taskbar in search of the window we want. Don't make this process even harder by increasing the number of windows the user has open.
Det är inte mitt jobb att täcka upp för problem som dålig UI-designers har skapat (t.ex. Windowsutvecklarna).
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 21:01 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Jag är lite tveksam till att en kommersiell sida överhuvudtaget har externa länkar. Fast det beror ju förstås lite på verksamheten.
Men om de nu måste finnas där så skall de öppnas i ett nytt fönster.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 22:13 #7
Surfarens avatar
Surfaren Surfaren är inte uppkopplad
Medlem

Medlem
Surfarens avatar

Mitt vanliga svar på denna fråga: både och. Man kan utan problem lägga en liten ikon bredvid länken som öppnar den i nytt fönster, klickar man på texten händer det inte. Ikonens funktion kan dessutom skötas med javascript, så slipper man använda xhtml transitional bara för att få använda target.

Mina 0.05€
Surfaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 22:56 #8
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Förstår inte riktigt det där Surfaren - Vad är vitsen med att lägga en ikon bredvid och göra textlänken oklickbar?
Verkar bättre som de föreslår i artikeln att man lägger titletext på länken i stället.
Peta in javascript för att öppna en länk verkar lite onödigt och omständigt.
Finns det sedan länkar som öppnas i samma fönster på sidan lär det förvirra besökare en del.
Dvs i ena fallet skall de klicka på länktexten i andra fallet på ikonen bredvid texten.
Oläst 2006-04-03, 10:47 #9
Surfarens avatar
Medlem

Medlem
Surfarens avatar

Citat:
Originally posted by hubbert@Apr 2 2006, 22:56
Förstår inte riktigt det där Surfaren - Vad är vitsen med att lägga en ikon bredvid och göra textlänken oklickbar?
Du missförstod mig...

Länktexten ska fortfarande vara klickbar, men den ska vara en "vanlig" länk utan nån target eller liknande. Vill man absolut ha länken i nytt fönster klickar man på ikonen. Ikonens länk kan givetvis ha target="_blank", men då får man hålla sig till transitional. Gör man det med javascript kan man validera strict.
Surfaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 11:00 #10
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Nja om jag missförstått eller du uttryckt dig oklart i det tidigare inlägget låtar jag vara osagt
Men ok nu. Håller däremot inte med eftersom det kommer trassla till det med två öppningsalternativ för länkar på sidan.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017