FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
I Översiktsrapporten (ej beta) hos Tradedoubler, så är Telias provision i förhållande till deras säljsumma extremt låg, bara några promille (dvs Telias "Total commission" i förhållande till "Sales value"). Verkar som Telia är extremt snåla med sina fasta provisionsbelopp.
Det här får en att återigen fundera på hur mycket företagen egentligen tjänar tack vare sina TD-affiliates, och hur snålt dom betalar (med några undantag som tex boxman). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hm, kollade på ett annat ställe och där var översiktsrapporten för januari 2006:
Telia, Sales value = 36.000 Telia, Commission = 170 Dvs fem promille i provision på säljvärdet. Frågan är om detta är Telias korrekta säljsiffror, eller om det är nåt fel i TDs hantering (frågan lär vara ställd till TDs support för några dar sen). SPEKULATIONER Kan bero på Impression sales (som var 158 st i rapporten), och Telia betalar inte för Imp.sales men det säljvärdet redovisas ändå (av misstag?) i totala säljvärdet? ELLER nåt med Telias fasta provisioner som inte alls står i proportion till säljvärdet? ELLER nåt fel i TDs system som drabbar enbart Telia? ELLER nåt tolkningsfel hos rapportläsaren...? Vi får väl se. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
MWMedia:
Nej, resebranschen tillhör inte undantagen. Men ersättningsnivåerna varierar beroende på vilka segment man ligger i. Av din nöjda min att döma så tillhör du de som ligger i högre segmenten (grattis i så fall). Men många affiliates ligger i standardsegmenten eller strax över. Reseföretagen tillämpar ofta en fast provisionsnivå (med några undantag), vilket i förhållande till säljvärdet kan motsvara en provision på några enstaka procent. Det är för låg nivå, den borde ligga på motsvarande minst 8-10%. Särskilt med tanke på all den exponering och branding de får på köpet. digiArt: det var redan känt, frågan är varför säljsumman är så hög i förhållande till provisionen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
8-10% på vad?
En Jorden runt resa, visst.. En ToR flygbiljett till London så tjänar inte resebolagen 10% själva.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
robertsson:
ha ha, det verkar inte bättre ![]() MWMedia: 10% på säljsumman. Reseföretagen har oftast fasta provisionsbelopp (istf för procent) därför att de slipper billigare undan. Ungefär som om man som bilförsäljare skulle få 200 kr i provision, oavsett om man säljer en ny Volvo för 250.000 eller en begagnad Lada för 5000. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|