FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej
Driver en webshop som säljer djurprodukter. Nu funderar vi på att starta med affiliateverksamhet för att förhoppningsvis få upp besökarantalet som känns som lågt. Vi ligger på runt 5-6000 uika / månad och det känns lite lite. I och för sig så är den enda reklam vi gör lite adwords samt en del annonser på shoppingsiter och en del samarbete med valda kattsajter, så vi kanske inte ska klaga. Det är svårt att veta när man inte har så mkt att jämföra med. Vi har precis börjat köra lite tävlingar i marknadsföringssyfte och hoppas på lite uppgång där, men jag vill göra mer. Hur som helst, jag funderar nu på att ha ett eget affiliateproram jämfört med att gå in hos någon av de aktörer som finns på marknaden i dag. Jag behöver alltså råd av andra i samma situation. Hur har ni gjort? eget eller någon av aktörernas , dvs TD, Double eller andra? Hur har ni tänkt och varför har ni tänkt så? Vad ser ni för för och nackdelar med de respektive sätten att driva affiliate program på. Jag har kikat runt och för mig känns TD alldeles för dyra, Double fick jag inget superintryck av vid kontakt och ZeniaNet känns ganska nya och oprövade än. Sedan hittade jag inte riktigt fler svenska alternativ och utländska känns fel för mig. Därför lutar det mer och mer åt att testa själv, men helt säker är jag inte än. Finns det någon här som driver ett helt eget fristående program och som kan hjälpa mig lite med råd om vad man ska tänka på om man väljer en sådan lösning. Jag har tittat på en programvara Post Affiliate Pro som verkar bra. finns någon här som provat den, eller rent av kör den och som kan ge ett omdöme? Tack på förhand |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Nu är ju inte jag opartiskt på något sätt, men jag vill gärna dela med mig av mina åsikter och erfarenheter till varför någon väljer att ansluta sig till ett nätverk istället för att köra eget. - Stor del av det administrativa arbetet försvinner (utbetalningar, granskningar) - Det är mer troligt att du får en affiliate vi ett nätverk än en som ansluter dig direkt till ditt program. Det finns fler fördelar, men dessa är två viktiga bitar för många. En fördel med eget program, är väl att du själv har full kontroll och makt över allt som händer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du behöver inte vara opartisk för att ha åsikter och erfarenheter. Det är välkommet i alla fall :-)
Ja att det är en del administration det inser jag, frågan är bara hur mycket det är värt att slippa den biten. En annan fundering som jag just kom på som kan vara intressant att få veta era synpunkter på. Jag tycker aldrig jag ser affiliateprogram för djurbutiker över huvud taget. Undantaget är Canis. Finns det affiliates i nätverken för dem som passar, eller är det så att de som skulle kunna ha tänkas ha djurbutiksreklam på sina sidor inte är direkt sådana personer som finns i affiliatenätverk? Vad säger ni som är affiliates, är det någon av er som har någon djursajt på er sida? Skulle ni kunna tänka er det? Jag funderar vidare att om inte den typen finns i nätverken, så vinner man ju inget på att använda dem, undantaget administrationen då. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min gissning är att det inte finns jätte många nischade djursajter, däremot finns det en massa breda sajter som t.ex shoppingguider och andra directories där dom har länkar efter kategori.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Skillnaden mellan ett affiliate nätverk och ett eget affiliate program är ganska stora. Med ett eget affilate program har du total kontroll över samtliga affiliates och kontaktuppgifter till samtliga affilaites. Du har dock ett krav på dig att systemet fungerar och att systemet har bra säkerhet.
Fördelen med att ansluta sig till ett affilaite nätverk är precis som ZeniaNet nämner: slippa all administration och (den kanske främsta styrkan) du slipper gå ut och marknadsföra ditt affiliate program för att jaga in affilaites. Jag vill också passa på att nämna en sak till, och det är säkerheten för en affiliate att en tredje part mäter klick och avslut. Vilket alternativ du än väljer tror jag du kommer lyckas bra, i och med att det inte finns någon annan aktör (vad jag vet) som driver ett affiliate program mot denna nisch. Lycka till, och meddela gärna vilken väg du väljer till slut! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag ser en fördel med ett eget affiliateprogram. Du kan erbjuda dina affiliate bättre betalt än om du är anslutet till t.ex. TradeDoubler.
En av nackdelarna med eget affiliateprogram är administrationen för varje affiliate. De måste hålla reda på flera affiliatesprogram än om de t.ex. bara är anslutna till TradeDouble. Många tycker att det är krångligt att behöva administrera flera konton. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oj, blir bara mer och mer fundersam. Som jag ser det så är det nog att hitta affiliates som är största jobbet med ett eget program.
Jag tycker det är lite synpunkter från er som har egna program, finns inga sådana här?? Var är ni, jag behöver mer synpunkter från er. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror att i längden så är det bättre med eget program, dina affiliates behöver då inte tänka på att ditt program försvinner ur nätverket om nån månad om man ska behöva ta bort alla länkar man satt in. Sen är det viktiga att tänka på, att de som ansöker till ditt program är ofta personer som har eget intresse i det ämnet, alltså deras besökare kommer då ofta vara rätt kundgrupp för dig.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|