FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är Perl helt ute eller?
Tycker bara det känns som om man snackar PHP och ASP nuförtiden. Har för mig att Amazon bygger helt på Perl, men de flesta moderna siter brukar vara antingen ASP eller PHP, där det känns som ASP är vanligast för kommersiella sidor. Hur kan detta komma sig, eller är jag ute och cyklar som vanligt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Anledningen till att många kommersiella websidor (företag) ofta kör ASP är för att de använder sig av Windows-maskiner eftersom de vill ha en säker support-tillgänglighet (gällande fixande av buggar och dyligt). Vilket de alltså får från Microsoft. I och med att man i regel kör man ASP på Windows-maskiner samt PHP på *NIX-maskiner blir resultatet som du just beskrivit.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Själv programmerar jag enbart i Perl, men jag skulle inte lagt energi på att lära mej Perl framför Php, Perl är som du skriver på väg bort.
WN
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Perl får inte dö ut!!!
Visst tror jag att PHP tar över mer och mer, men Perl är fortfarande väldigt kraftfullt och vet man vad man gör så tror jag nästan man kan få det gjort snabbare i Perl än i PHP/ASP. (läs TROR, för jag kan inte PHP/ASP) För mig så gör jag saker snabbare i Perl än att först lära mig ett helt nytt språk PHP/ASP för att skriva allt i. Har en kamrat som skriver i PHP, han är storm förtjust i det ungefär som jag varit med Perl sen jag började lära mig det för tre år sedan. Diskussionerna om vilket språk som gäller verkar täcka PHP och ASP i första hand, men tittar man lite djupare så finns faktist Perl kvar starkt också. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det stämmer faktist, som jag har förståt det så är funktionerna hämtade från dom språken med php ska enligt vad jag vet faktist vara skrivet i perl
![]() så om man ser det stora hela är det väll egentligen en del i utvecklingen, får ta mej i kragen och titta på php inom en snar framtid ändå inte minst om jag vill arbeta för ett företag och inte gör mig själv... Får starta eget så jag slipper lära mej php :P Ken Jag vet att jag är lat ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Trevligt att höra lite kommentarer om mitt älskade Perl
![]() Nä, jag tror absolut inte Perl kommer dö ut. Det är ju dessutom så mycket mer än bara ett språk för CGI. När jag började leka i Linux var jag själaglad att jag lärt mig Perl så jag kunde göra en massa häftiga små script. Och nja, jag tror inte alls att Perl är på väg bort. De här nya språken får väldigt mycket plats, men jag tror ändå att Perl har ett väldigt stadigt fotfäste. Själv blir jag gång på gång begeistrad när jag läser nya saker i "kamelboken". Sen har vi ju det här med Perl 6 som är väldigt spännande, fast det tycks ta sin lilla tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Lär nog ta ett tag. Enligt denna artikel är Perl på väg in i Nokias mobiler.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Ett annat tecken är väl kanske det här (mod_bf) som alternativ till mod_perl. ![]() För övrigt rätt smaklöst namn på ett programmeringsspråk... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||