FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
då decibel verkar vara rätt så noggrann. Håller helt och hållet med ztream, slå en signal till Skatteverket, de svarar gärna på frågor, kostar inget heller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag kan själv få hjärnsläpp emellanåt och då kan den mest enkla formeln vara svår att finna.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Självklart ber om ursäkt till dig decibel, jag gick för hårt fram,
det var inget illa menat till dig personligen. jag har tyvärr sett för många som har start företag med mycket bra ider, men för lite kunskap i företag ekonomi. Därför fick jag väl lite hjärnsläpp och gick för hårt fram. Vi är till för att hjälpa varandra inte stjälpa varandra..här på forumet. jag har en mycket bra kontakt på skattemyndigheten (hon är en av cheferna där) om du behöver mera hjälp. skicka mig ett mail. Lennie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Precis så som du skriver så undrar man ibland hur vissa företagare kan (läs ![]() Och i många fall är köp av redovisningstjänster ett nödvändigt ont även för oss utan AB ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hehe, damen ifråga är väldigt kunnig på just ekonomi och redovisning vilket gör henne till klockren för det vi behöver hjälp med, dock hade hon ingen erfarenhet om det jag frågade om utan att kolla upp det, med hennes årgång (som är rätt ovan datorer) hade jag fått vänta till mitten av veckan, alternativt väntat på att skatteupplysningen öppnat.
Hon har suttit som ekonom i ett jordbruksföretag (försäljning och rep. av maskiner) i 20år där det aldrig varit tal om att ta in produkter i bolaget på samma sätt jag gör ![]() Men jag ställde frågan precis då jag hade kommit till den punkten att föra in prylarna i pappren så jag frågade här då jag visste att svaret kommer garanterat och blir korrekt, som i många andra fall med frågor på WN ![]() Känner mig i övrigt rätt säker på struktur i företag, detta är inte mitt första företag direkt, har haft fler projekt och företag tidigare som idag lever kvar och växer ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Jag ringde skatteupplysningen nyss och frågade lite om detta.
Man får lyfta in i företaget, men hon blev skitsur när jag frågade hur man gör med momsen, tydligen får man inte dra momsen på saker man köpt innan, men som används i företaget. På andra håll hör jag att det är fullt fungerande att dra av momsen på detta sätt och läser man lagen är den inte riktigt tydlig på punkten. Någon som har gjort något liknande som kan tala om hur ni gjort ? ![]() Det blir bara mer rörigt ju längre man nystar i detta... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du köper saker som ska användas i företaget innan (rimligt tid) bolaget har startas så får du dra av detta i bolaget. Även momsen. Du kan tex öppna bankkonto till bolaget innan du har startat bolaget. Man kan behöva införskaffa saker innan bolaget har startat för att kunna starta bolaget.
Köpte du där emot in 2 st speldatorer som du ska använda privat och sen vill flytta in dessa i bolaget så kan det bli frågetecken. Dock uppfattade jag det som du köpte in dessa för ditt nya bolag eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Citat:
Det är servrar det är frågan om. Inköpt i november 2004 -> januari 2005 , företaget startade mars 2005. Kan dom gnälla för att jag inte tog upp det månad 1 ? (trodde inte jag skulle använda dom då) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Gnälla kan dom säkert men det är inte samma sak som att dom inte godkänner detta. Jag personligen skulle lyfta in dom och vid en eventuell påpekande vid en eventuell revision förklara mig. Du försöker inte dra av skidor eller något annat som inte behövs utan det är saker som du använder i ditt yrke.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Delade tråden, nog för att jag fått svar på min fråga, men tänkte för framtida sökningar i forumet samt att jag också är intresserad av svaret i pratet om att företaget äger bilen
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|