Kom ihåg mig?

URL format file://

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-15, 15:36 #1
Mattis Mattis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

Håller på att utveckla en "rapportportal" för ett företag. I vissa rapporter vill de ha länkar till program som skall startas när man klickar på dem. Detta är gamla holkprogam skrivna i ms-dos och måste startas med en .bat fil. När man klickar på en länk till ett sådant program vill jag skicka parameterar till .bat-filen.

något liknande:

file://c:/programs/start.bat?10&20

är detta möjligt?

det funkar utmärkt när jag startar .bat filen med "run" i (startmenyn) explorer: c:\programs\start.bat 10 20

men när jag försöker starta url:en i internet explorer, verkar inte parameterarna komma med.

någon som löst något liknande problem eller vet hur man kan lösa det? :blink:
Mattis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-15, 15:51 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Testade precis och FP 2002 lägger till "file:///C:/" i koden så där är det iaf 3 x /.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-15, 15:53 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Testa:
%20 = space i url encoding.

rapport.bat%20parameter%20parameter

Fast jag hoppas du inser att det hela exekveras lokalt på klientens dator? (Om de ens stödjer file:// .. det är lite old-school lixom).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-15, 16:03 #4
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Medlem
Micke_Ns avatar

Citat:
Originally posted by Mattis@Sep 15 2005, 15:36
Håller på att utveckla en rapportportal för ett företag. I vissa rapporter vill de ha länkar till program som skall startas när man klickar på dem. Detta är gamla holkprogam skrivna i ms-dos och måste startas med en .bat fil. När man klickar på en länk till ett sådant program vill jag skicka parameterar till .bat-filen.
något liknande:
file://c:/programs/start.bat?1020
är detta möjligt?
det funkar utmärkt när jag startar .bat filen med run i (startmenyn) explorer: crogramsstart.bat 10 20
men när jag försöker starta url:en i internet explorer, verkar inte parameterarna komma med.

någon som löst något liknande problem eller vet hur man kan lösa det?
Om jag fattar det hela rätt så håller du på med ett Intranät. Användaren surfar via webbläsaren och igenom den vill du kunna Exekvera körbara filer?

Vill inte gå händelserna i förväg men hur skulle det se ut om man via en extern webbsida kunde komma åt och starta den lokala datorns c:\windows\system32\cmd.exe och därmed t ex skicka in parametrar och kunna köra FORMAT c:\ bara för att någon råkar klicka på den länken.

Är det detta du vill göra? Går det inte att lägga din BAT filen på servern och istället låta servern köra den aktuella filen och sedan presentera det innehållet/informationen som du vill åt i webläsaren. Eller får du nog ta och sy ihopa en Applet som användaren får ladda hem och köra.

/Micke
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-15, 16:24 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Testade precis och FP 2002 lägger till "file:///C:/" i koden så där är det iaf 3 x /.
Japp, jag skrev fel i min första post, det är / x 3 i URL:en.

Citat:
Testa:
%20 = space i url encoding.
Provat men då vägrar explorer hitta programmet.

Citat:
Om jag fattar det hela rätt så håller du på med ett Intranät. Användaren surfar via webbläsaren och igenom den vill du kunna Exekvera körbara filer? ...
Precis jag vill att ett dos-program skall starta på klienterna. All klienter har progamvaran installerad. Allt skall köras lokalt och skall inte vara anslutet till internet.

Kan få programmet att starta, men kan inte skicka parametrar till programmet. :unsure:
Oläst 2005-09-15, 16:45 #6
Micke_Ns avatar
Medlem

Medlem
Micke_Ns avatar

Citat:
Originally posted by Mattis@Sep 15 2005, 16:24
Precis jag vill att ett dos-program skall starta på klienterna. All klienter har progamvaran installerad. Allt skall köras lokalt och skall inte vara anslutet till internet.

Kan få programmet att starta, men kan inte skicka parametrar till programmet. *:unsure:
Se mitt tidigare svar.

Edit:
Snabb lösning är att bara lägga information till användaren t ex.
Tryck på start knappen nere till vänster. välj sedan KÖR och sedan be du dem mata in den informationen du angivit på sidan genom att markera coh trycka CTRL+C och sedan CRTL+V osv :-)
Oläst 2005-09-15, 17:57 #7
Medlem

Medlem

Citat:

Se mitt tidigare svar.

Du menar alltså att det inte är möjligt?
Oläst 2005-09-15, 19:29 #8
Micke_Ns avatar
Medlem

Medlem
Micke_Ns avatar

Citat:
Originally posted by Mattis@Sep 15 2005, 17:57

Citat:

Se mitt tidigare svar.
Du menar alltså att det inte är möjligt?

Mig veterligen är det INTE möjligt att via en klient (webbläsare) köra igång och exekvera en EXE-fil på den lokala datorn. För att komma åt klienten måste man t ex ha en Applet som klienten laddar ner. Genom denna kan servern kommunicera och utföra saker på klienten.

Som jag sa innan kan man ju alltid köra EXE filerna på servern (nu vet jag såklart inte vad just era EXE filer utför men handlar det bara om att t ex köra dem och ta hand om det som visas i DOS fönstret är det inga större problem att göra detta via server) och sedan presentera resultatet i klientens webbläsare.

Edit: Lite stavning :-)
Oläst 2005-09-15, 19:39 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Mig veterligen är det INTE möjligt att via en klient (webbläsare) köra igång och exekvera en EXE-fil på den lokala datorn. För att komma åt klienten måste man t ex ha en Applet som klienten laddar ner. Genom denna kan servern kommunicera och utföra saker på klienten.
Tackar för responsen...

Alright, tänkte man kanske kunde lägga till intranetservern som någon typ av "thrusted zone" och sedan kanske sänka säkerheten. Programmen som jag vill exekvera är deras databasapplikationer, som används för att mata in data i systemet. En övergångslösning innan jag hunnit anpassa allt till webben vilket kommer ta tid.

Men då kanske man får göra nån speciallösning iform av en applet som drar igång ett program på klienten, men det kanske inte heller är möjligt. :unsure:
Oläst 2005-09-15, 20:26 #10
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Utan att berätta för mycket så startas många av Nordeas program, som används i kundtjänst, via Intranätet. Det är alltså helt vanliga program utanför webläsaren som öppnas och förmodligen ligger de på de lokala datorerna eller på nån nätverksdisk...

Jag är nästan övertygad om att det finns en lösning, då jag sett Nordeas intranät.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017