FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej!
Att starta ett forum ur tekniskt hänseende är inga som helst problem med alla de fina lösningar som finns att tillgå. Medlemmar kommer också med tiden. MEN... Hur kan man aktivt jobba för att öka aktiviteten i sitt forum och hur gör man de inaktiva medlemmarna, de som bara smyger runt och kollar läget, till postande och aktiva medlemmar? Vad har ni för tankar och idéer kring denna problematik? :huh: Vet inte om frågan varit uppe tidigare (har sökt men inget funnit) och det borde vara fler än jag som dras med samma problem. Mvh / Håkan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hej!
jag driver dator-forum.com och jag kan säga så som att det är ganska svårt att få aktivitet, tycker iaf. jag, folk droppar in och kollar, vissa reggar sig, ställer frågor, ganska svårt att hitta folk som svarar(i mitt fall). jag har haft ca ~700 besökare från sökmotorer sen månadens början, men ändå blir det ingen större aktivitet, tyvärr. ![]() jag försöker själv hjälpa folk som ställer frågor men jag har ju inte startat det för att jag ska vara någon datorsupport, det är menat att medlemmar ska hjälpa medlemmar och att man ska kunna skriva guider, hittils har jag själv stått för 90+% av guiderna så det är lite kärvt. Med allt detta så försöker jag säga att jag undrar detsamma som dig, hur får man in aktivt folk? :unsure: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
En sätt kan vara att en gång i veckan skicka ut ett nyhetsbrev till forummedlemmarna där man skriver en kort sammanfattning om veckans intressantaste trådar och länkar till dem. Om forumet fortfarande är rätt nytt så får man ofta skapa dessa trådar själv. Man bör dock uppmärksamma folk på att de kommer att få ett sådant nyhetsbrev och det ska vara enkelt att avregistrera sig -- nyhetsbrev som man inte är intresserad av är bara irriterande.
Det kan även vara en god idé att då och då starta trådar som alla, oavsett bakgrund, kan delta i på något sätt. Då syftar jag trådar som av typen "Vilket är ditt bästa tips för att.." och "Hur brukar du göra när..?". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En fråga, tror ni att det blir mer aktivitet om man inte behöver vara registrerad för att skriva?
Jag har redan tagit bort e-mail aktivation för att det ska vara så snabbt och enkelt som möjligt att registrera sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
1. ..och några av de lata, men seriösa, besökarna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Volym. Min erfarenhet säger att det bara är några få procent av desom besöker och läser en sajt som också ger sig in och skriver. Majoriteten konsumerar bara information. Att man är registrerad eller inte verkar inte spela så stor roll - vill man verkligen skriva så är inte registreringen ett problem (om de inte har registreringsparanoia elller cookie-allergi). Så lägg ditt krut på att öka trafiken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() ![]() ![]() Är nog viktigt att ha ett antal personer som är kunniga i ämnet och som är admin. eller åtminstone kollar av dagligen. Sen är det bara att jobba på den hårda vägen. Om någon ställer en fråga och får ett bra svar kommer den tillbaka nästa gång och så kommer någon mer och ser att här verkar man få bra svar och så rullar det på om man har tur. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror att den viktigaste faktorn i många fall är en stark kärntrupp. Fyra eller fem personer (helst fler förstås!) som verkligen brinner för forumet och som själva använder dagligen. Därifrån utvecklas det vidare allteftersom utomstående upptäcker det och kommer på att de inte vill stå utanför. Kärntruppen innebär aktivitet i forumen och inger en känsla av gemenskap.
Alltså: Bilda en kärntrupp. Försök hitta några personer som verkligen är intresserade av ämnet och diskutera tillsammans med dem. Att de dessa personer VIP-status kan också vara en idé. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|