Kom ihåg mig?

Forum! Hur gör man inaktiva till aktiva?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-10, 01:29 #1
esras avatar
esra esra är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2003
Nykomling
esras avatar

Hej!

Att starta ett forum ur tekniskt hänseende är inga som helst problem med alla de fina lösningar som finns att tillgå. Medlemmar kommer också med tiden. MEN...
Hur kan man aktivt jobba för att öka aktiviteten i sitt forum och hur gör man de inaktiva medlemmarna, de som bara smyger runt och kollar läget, till postande och aktiva medlemmar? Vad har ni för tankar och idéer kring denna problematik? :huh:

Vet inte om frågan varit uppe tidigare (har sökt men inget funnit) och det borde vara fler än jag som dras med samma problem.

Mvh / Håkan
esra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-10, 01:47 #2
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mycket flitig postare
Marios avatar

hej!

jag driver dator-forum.com och jag kan säga så som att det är ganska svårt att få aktivitet, tycker iaf. jag, folk droppar in och kollar, vissa reggar sig, ställer frågor, ganska svårt att hitta folk som svarar(i mitt fall).

jag har haft ca ~700 besökare från sökmotorer sen månadens början, men ändå blir det ingen större aktivitet, tyvärr.

jag försöker själv hjälpa folk som ställer frågor men jag har ju inte startat det för att jag ska vara någon datorsupport, det är menat att medlemmar ska hjälpa medlemmar och att man ska kunna skriva guider, hittils har jag själv stått för 90+% av guiderna så det är lite kärvt.

Med allt detta så försöker jag säga att jag undrar detsamma som dig, hur får man in aktivt folk? :unsure:
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-10, 01:52 #3
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Medlem

En sätt kan vara att en gång i veckan skicka ut ett nyhetsbrev till forummedlemmarna där man skriver en kort sammanfattning om veckans intressantaste trådar och länkar till dem. Om forumet fortfarande är rätt nytt så får man ofta skapa dessa trådar själv. Man bör dock uppmärksamma folk på att de kommer att få ett sådant nyhetsbrev och det ska vara enkelt att avregistrera sig -- nyhetsbrev som man inte är intresserad av är bara irriterande.

Det kan även vara en god idé att då och då starta trådar som alla, oavsett bakgrund, kan delta i på något sätt. Då syftar jag trådar som av typen "Vilket är ditt bästa tips för att.." och "Hur brukar du göra när..?".
MattiKolu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-10, 01:57 #4
esras avatar
Nykomling

Nykomling
esras avatar

Bra idéer! Funderade själv ett tag att skaffa mig flera medlemskap och skapa dialoger med mig själv bara för att stimulera till aktivitet. Är det någon som testat det? Känns lite konstigt men om det är det som krävs...
esra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-10, 02:10 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Funderade själv ett tag att skaffa mig flera medlemskap och skapa dialoger med mig själv bara för att stimulera till aktivitet. Är det någon som testat det?
Det var så jag gjorde när jag startade mitt forum. Jag ställde "dummie"-frågor som jag sedan besvarade själv. Jag skrev dock många av frågorna och svaren på samma dag, vilket var mindre lyckat eftersom forumet såg dött ut igen en vecka "diskutera-med-mig-själv"-perioden. Du kan alltså låta det dröja ett tag innan du skriver svar på dina egna inlägg. Då får du en jämnare fördelning av inläggen, samtidigt som du gör det möjligt för andra medlemmar att hinna svara (det är i och för sig inget problem om man skapar "diskussions"-trådar istället för rena "question-answer"-trådar). Som tur är är det bara i början man behöver diskutera med sig själv, det känns nämligen rätt fånigt.. "Hej Kalle, välkommen till forumet.. det var en mycket intressant fråga du ställde!". ;-)
Oläst 2003-12-10, 02:43 #6
Marios avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Marios avatar

En fråga, tror ni att det blir mer aktivitet om man inte behöver vara registrerad för att skriva?

Jag har redan tagit bort e-mail aktivation för att det ska vara så snabbt och enkelt som möjligt att registrera sig.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-10, 03:02 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by fj0ttis@Dec 10 2003, 00:43
En fråga, tror ni att det blir mer aktivitet om man inte behöver vara registrerad för att skriva?
Antagligen. Samtidigt så tror jag att registreringsprocessen kan gallra ut några av de mest oseriösa besökarna (1). Om det är väldigt enkelt att posta så ökar risken för skitinlägg. När ett forum är nystartat så bör man kanske ändå prioritera aktivitet på forumet och att inte kräva registrering kan vara en bra idé. Då har man också tid att rensa bort eventuella skitinlägg, vilket man inte har senare när det börjar postas många inlägg / dag.

1. ..och några av de lata, men seriösa, besökarna?
Oläst 2003-12-10, 12:27 #8
clindh clindh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
clindh clindh är inte uppkopplad
Nykomling

Volym. Min erfarenhet säger att det bara är några få procent av desom besöker och läser en sajt som också ger sig in och skriver. Majoriteten konsumerar bara information. Att man är registrerad eller inte verkar inte spela så stor roll - vill man verkligen skriva så är inte registreringen ett problem (om de inte har registreringsparanoia elller cookie-allergi). Så lägg ditt krut på att öka trafiken.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-11, 20:25 #9
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by MattiKolu@Dec 10 2003, 00:10
Citat:
Funderade själv ett tag att skaffa mig flera medlemskap och skapa dialoger med mig själv bara för att stimulera till aktivitet. Är det någon som testat det?
Det var så jag gjorde när jag startade mitt forum. Jag ställde "dummie"-frågor som jag sedan besvarade själv.

Är nog viktigt att ha ett antal personer som är kunniga i ämnet och som är admin. eller åtminstone kollar av dagligen. Sen är det bara att jobba på den hårda vägen. Om någon ställer en fråga och får ett bra svar kommer den tillbaka nästa gång och så kommer någon mer och ser att här verkar man få bra svar och så rullar det på om man har tur.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 01:21 #10
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Jag tror att den viktigaste faktorn i många fall är en stark kärntrupp. Fyra eller fem personer (helst fler förstås!) som verkligen brinner för forumet och som själva använder dagligen. Därifrån utvecklas det vidare allteftersom utomstående upptäcker det och kommer på att de inte vill stå utanför. Kärntruppen innebär aktivitet i forumen och inger en känsla av gemenskap.

Alltså: Bilda en kärntrupp. Försök hitta några personer som verkligen är intresserade av ämnet och diskutera tillsammans med dem. Att de dessa personer VIP-status kan också vara en idé.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017