FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har ett problem med mitt nyistallerade XP. Det är så att de flesta portar inte verkar fungera. Jag kan surfa men inte koppla upp mig mot FTP eller använda t ex MSN. Det är väldigt många program som inte fungerar och dem är sådana program där man kopplar upp sig mot något. Själva programen fungerar men det går inte att komma uppkopplad med dem.
Min dator (så ingen ska behöva fråga): AMD Athlon XP 2400 160 GB disk 512 MB DDR-ram 128 Mb grafikkort osv. Det jag undrar är om någon vet vad det kan beror på eller om någon vet något program som man kan scanna portarna efter fel. Tacksam för svar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du råkar inte ha XP's inbyggda brandvägg aktiverad?
Gå in i Nätverksanslutningar och högerklicka på din anslutning och välj egenskaper. Sen på fliken Avancerat tar du bort bocken i rutan vid Brandvägg för Internet-anslutning, då blir den avaktiverad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jope, så var fallet, tänkte inte på att kolla det för att det har alrdig varit så när jag installerat XP. Tack för hjälpen även om jag listade ut det lite före ditt inlägg.
M$ är ett sattyg =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Även om just du kanske inte har problem med det så kan det vara värt att tas upp när XP ändå är på tal.
Vill man dela ut filer via Samba så går man in under den här datorn och klickar upp exempelvis C: och går upp i menyn, Tools->Folder options..->View-fliken och ser till att "Use simple file sharing (Recommended)" _INTE_ är ikryssad. Har man den ikryssad kan det lätt vara så man delar ut hela hårddisken med fulla skriv/läs rättigheter till alla användare även om det inte riktigt var tänkt så från början. Helt idiotiskt att den är ikryssad från början och dessutom står som "Recommended". argh! ..gäller alltså XP.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det skumma är att den inte har varit ikryssad förut då jag har installerat XP...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
är just därför så lätt att missa det om man inte installerat på senaste. men antar att den var ikryssad nu? vet inte riktigt vad det beror på men är väl något av microsofts hemliga patchar som fixat det remote ![]()
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|