FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Stora skillnaden mellan Spotify och radio är att på Spotify väljer du vad du vill lyssna på samt att du slipper reklamen. Därför känns det som en ganska "dålig" jämförelse. Bättre att jämföra med CD-skivor men där du slipper köpa skivan, slipper byta skivor i spelaren, slipper ha skivor i hyllan, etc. Största nackdelen med Spotify är att du inte kan ta med dig musiken (iaf inte ännu), där är CD-skivor bättre då du t.ex. kan kopiera dessa till din MP3-spelare eller liknande. Men om jag inte minns fel så ska man även kunna köpa MP3-filer via Spotify?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, men om de har en bra lösning (tekniskt) för att kunna lyssna aktivt hemma så kommer de förmodligen även med tiden använda tjänster som Spotify i vardagen och inte bara på jobbet. Istället för att behöva köpa CD-skrivor.
Sen kanske du/ni/några inte känner det som om det är "jobbigt" att köpa CD-skivor? Men om jag t.ex. vill lyssna på skiva X (eller bättre låt Y) så startar jag bara Spotify och söker på låten (eller skivan). Menas de som istället köper skivor måste ta sig ner på stan (eller köpa skivor via nätet) betala ca 100-150 kr för en skiva, där förmodligen bara ett fåtal låtar är riktigt bra. Det är just detta som jag tror kommer vara det som gör att CD-skrivor mer eller mindre kommer dö ut. Enkelheten med tjänster som Spotify kontra "jobbet" att köpa fysiska skivor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad man kan göra, om man vill ha musiken tillgänglig överallt, är ju att lagra den online. De tjänster som finns nu erbjuder kanske inte de bästa priserna per GB men priserna kommer att bli attraktivare ju mer tjänsterna utvecklas.
Det skulle jag personigen tycka var det bästa, jag skulle slippa oroa mig för att säkerhetskopiera mina köpta låtar och jag skulle ha tillgång till dem överallt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Känns ju lite trist att man ska betala för lagring därutöver, vore väl bra om försäljarna erbjöd även denna tjänst men det är knappast lönsamt. Känns faktiskt mer omständigt för en privatperson att hålla ordning på 10 000 digitala låtar jämfört med 1000 skivor.
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Självklart finns det risker att Spotify försvinner. Men i och med att man slipper betala 10 000-tals kronor för att få samma utbud så är förmodligen risken värt tiden det tar att hitta på låtarna hos en annan tjänst.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle tror att utbudet blir bättre och bättre, iaf om skivbolagen har en anledning att göra det. Tyvärr innebär "hårdare tag" mot piratkopieringen att skivbolagen inte har samma "tryck" på sig att lägga ut låtar på tjänster som t.ex. Spotify.
Men jag hoppas iaf att det blir bättre på den fronten. Med lite tur kanske vissa artister kan nå ut till marknaden utan att gå via bolagen och då känns Spotify-liknande tjänster som ett utmärkt sätt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|