FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Internetsökjätten Google rycker från konkurrenter som Microsoft och America Online, AOL, genom att lansera ett gratisprogram som används för att söka uppgifter på den egna datorn. Flera sökföretag väntas följa efter.
På nätet: desktop.google.com Google, som tog sig till Nasdaqbörsen i augusti med sin 1,67-miljarderdollars notering, riktar nu sin sökteknik rakt in i miljontals användares egna datorer. I veckan släppte bolaget en första gratisversion av en programvara som gör att användare kan söka information på den egna hårddisken. Programmet söker bland i princip all text på datorn – epost, textdokument, pdf-filer. Den nya tjänsten innebär att Google tar ledningen inom ett område som beräknas bli mycket stort för flera internetbolag. Microsoft ryktas bygga in olika söktjänster i det kommande operativsystemet Longhorn, som försenats. Även Apple förbereder en liknande söktjänst i kommande versioner av dess operativsystem. Ett första steg från Googles sida togs redan när en betaversion av företagets eposttjänst Gmail lanserades tidigare i år, där användarna får en gigabyte utrymme med syftet att alla meddelanden kan sparas och vara sökbara via internet. Principen för den nya ”Desktop Search” är samma, fast sökningen sker på den egna datorn istället. Saxat från: http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8297151.asp |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
What information does Google receive?
By default, Google Desktop Search collects a limited amount of non-personal information from your computer and sends it to Google. This includes summary information, such as the number of searches you do and the time it takes for you to see your results, and application reports we'll use to make the program better. You can opt out of sending this information during the installation process or from the application preferences at any time. Personally identifying information, such as your name or address, will not be sent to Google without your explicit permission. hehe Thomas
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Off topic:
Ni borde kanske tänka på hur mycket "citat" ni tillåter här i nyhetsforumet.. Tror inte att svd blir jätteglada när folk kopierar hela artikeln. On topic: Vem fan använder den här tjänsten? Igentligen? Man döper ju oftast sina filer till något som man kommer ihåg i alla fall ett ord i alternativt placerar dom i en katalog där dom rimligtvis kan finnas. Medgives att man ibland har råkat fetglömma bort nån viktig fil som man placerat på nåt obskyrt ställe.. men frågan är om det här programmet skulle hjälpa eller stjälpa i det fallet när man försöker hitta den då. Jag är som vanligt skeptisk. Google är inte gud (kommentar som brukar få mig modererad -1 Redundant/Offtopic på google oavsett kontext). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Okej, det är trevligt.. men senast jag kollade så fanns det en websida (www.google.com) som kan leta efter sidor om man kan "komma ihåg ungefär vad ämnet var"..
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tycker Google Desktop (GDS) funkar bra. Att hitta filer man "glömt bort" går snabbare än med Windows vanliga Start->"Search". Att den spara undan en cache av alla webbsidor jag besökt (med IE) gör att jag slipper bruset av sidor som jag inte besökt, som finns i vanliga Google, när jag försöker hitta tillbaka till en sida som jag glömt att bokmärka. Den största fördelen är definitivt att e-posten görs sökbar. Outlooks standard-e-post sökning är bedrövlig. Även om jag tidigare installerat Microsofts Outlook-komponent "LookOut" för sökning så tycker jag att GDS tillför något.
Att sedan GDS inte är bättre än X1 eller Copernic (program för Desktop Search) spelar inte så stor roll. Att en "desktop"-tab dyker upp på "www.google.se" när man installerat GDS är cool! Jag hade dock lite strul med GDS i kombination med brandväggen (från XP SP2) då GDS vill ansluta mot loopback-interfacet på 127.0.0.1:4664 för att göra en sökning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Administratör
|
Det finns lite för mycket frågetecken om vad som skickas till google och vad som inte skickas.
http://www.theregister.com/2004/10/15/goog...esktop_privacy/ Thomas
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
En arikel om GDS och "privacy" som är lite mer nyanserad hittas på http://searchenginewatch.com/sereport/arti...cle.php/3421621 Att sedan: "The Google cache feature allows all users to browse the contents of messages and files it has indexed, irrespective of who is logged in. 'This is not a bug, rather a feature,' says Marissa Mayer, Google's director of consumer Web products. 'Google Desktop Search is not intended to be used on computers that are shared with more than one person.' " är naturligtvis ett problem i vissa sammanhang ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
![]() Searchenginewatch's största sponsor är ju google om jag inte minns fel. Tyvärr är inte denna mjukvara kompatibel med mitt antivirusprogram (Nod32) så jag kan inte testa själv, bara läsa vad andra tycker på Slashdot då ... Thomas
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Thomas: Så länge man inte har något att dölja. Varför oroa sig?
Personligen så skiter jag i vad Google har för information om mig. Eftersom jag är medlem på såpass många sidor och söker man på mitt namn på google så har man ett 50-tal träffar som jag kan garantera är mig. Så dom har stortsett rätt mycket information om mig som gör att man kan knyta mig till mig. Och sedan allting som är viktigt information som jag lagrar på datamedia ligger på ett USB minne samt 3-4st DVD-RW skivor. Så varför oroa sig? Använder man Google's tjänster så måste man betala med något eller? B) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|