Citat:
Ursprungligen postat av oddholst
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Glöm inte att kolla upp vilka portar som är låsta om du har speciella portbehov. Jag bytte från Bredband2 pga just den anledningen till en leverantör som var mer än dubbelt så dyr.
Det var 1433 som det gällde (sqlserver), men de spärrar även andra portar.
Kan vara ngt att tänka på vid leverantörsval.
|
Tar upp tråden igen.
Jag har precis beställt bredband2 och harfått fram följande info om begränsningar:
Citat:
Vi har inga strypningar eller begränsningar alls av trafiken, och det utgår inga extra avgifter för mängd överförd data. Du kan alltså använda ditt Bredband2-abonnemang hur mycket du vill.
Enligt god sed i branschen spärrar vi dock vissa portar för ingående och utgående trafik. Anledningen är att dessa portar annars kan användas för virusattacker och dataintrång i Windows. Detta påverkar normalt inte funktionaliteten för ditt bredband.
* TCP 135 + TCP/UDP 137-139: Netbios
* TCP+UDP 445: Microsoft-DS - kan orsaka Denial of Service på din Windowsmaskin
* TCP+UDP 1433: Används av olika maskar för att sprida virus via SQL-servrar.
Följande portar spärras endast för utgående trafik:
* TCP 25: SMTP, utgående standardport för mailprogram. Förhindrar att våra kunder medvetet eller omedvetet (virus) skickar ut spam-mail. Relaya via vår SMTP-server för att skicka mail.
|
Knappast något som stör med andra ord.
SJälv håller jag på att konvertera min gamla bärbara till en tyst och strömsnål hemmaserver med dyndns-adress...
|
Det är dock inte sant, dom stryper visst hastighet.
Har en polare som har Bredband2, gjorde lite tester på hans anslutning.
Du klarar max 25-50Mbit per varje anslutning eller liknande (kommer inte ihåg exakt väde) på http/ftp. Var dom 2 jag testade. Funkar dock att skapa flera nedladdningar av samma fil för få full speed.
Så visst kör dom en viss strypning, sedan har dom garanterad QoS för priroitera ner torrent och liknande.