FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Satt och funderade precis hur man löser det med produktbilder på en recensionssida, hur gör man med copyright och tillstånd att få återpublicera?
Har svårt att tänka mig att alla befintliga recensionssidor söker tillstånd för varje föremål eller är reglerna annorlunda om man bedriver vissa sorters sajter? Hur gör tex pricerunner, prisjakt, boksajter och liknande? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Den tanken har faktiskt slagit mig och i mina tankar har det kretsat kring filmsajten MovieZine.se. Dom skriver aldrig källan till bilder eller liknande. Dom lägger bara upp.. visst, mycket är pressmaterial som man får lägga upp, men långt ifrån allt. Mycket intressant!
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns väl att hämta på nästan varje tillverkas hemsida som pressmaterial eller liknande? Tror inte de bryr sig så mycket, du gör ju trots allt reklam för deras produkt genom sajten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Pricerunner med flera har förmodligen fått sina kunders tillstånd att använda deras bilder. Som återförsäljare så får jag mina produktbilder från grossister och tillverkare. Dessa bilder har jag tillåtelse att lämna vidare om syftet är att marknadsföra produkterna.
Sen sker det så klar en hel del stölder av både bild och text på Internet. Många webbsidor har förmodligen aldrig frågat om lov. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Pricerunner har inte frågat om lov. Jag har aldrig hört om nån tillverkare om har nått emot att en recensionssajt använder deras bilder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Misstänker väl mer eller mindre att man som recensionssajt bara "tar" bilder, och sen att tillverkaren/åf faktiskt klagar hör till sällsyntheterna. Men hade varit kul att veta vad som faktiskt gäller. Som nämndes i en annan tråd så verkar man ju få publicera logotyper i konsumentåsiktssyfte så det kanske inkluderar produktbilder..
Får helt klart snokas vidare i ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
En produktbild är inte riktigt jämförbar med en logotyp.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan svara för egen del att vi aldrig någonsin frågat om lov om att använda skivomslagsbilder och har av naturliga skäl heller aldrig fått några klagomål på detta. Gynnar det bägge parter (utan alltför förskjuten tyngdpunkt) så har i 99% av fallen ingen något emot det. Pressbilder och produktbilder är ju normalt sett ämnade för reklam. Sedan bör man kanske inte lägga upp högupplösta foton och omslag av andra skäl. Vad som faktiskt gäller är egentligen ganska irrelevant i detta sammanhang.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
När det gäller rena pressbilder (alltså inte produktbilder) så anges det ibland fotograf i samband med fotona. Oavsett om det krävs eller inte bör man sätta ut det i så fall. Pressbilder från större företag är oftast friköpta, och fotograf behöver inte uppges då.
I de flesta fall måste man bli "godkänd" för att få tillgång till pressbilder den officiella vägen. Det brukar inkludera att man enbart använder materialet i redaktionellt syfte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |