Kom ihåg mig?

Lite frågor angående annonsering på vår sida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-24, 10:22 #1
AndreasCa AndreasCa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Medlem

Hoj,

Jag driver en sida som har blivit populär på kort tid med en målgrupp som är väldigt köpstark.

På sistone har ett par annonsörer hört av sig. Alla är informerade om trafiken på sidan o.s.v.

En av dom vill dock testköra en annons i 1,5 vecka för att se hur mycket det ger innan han bestämmer sig för att annonsera. Jag blev ganska skeptisk till det då det är ganska lång tid och jag undrar om det är "vanligt" att göra på detta vis?

MvH,
Andreas
AndreasCa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-24, 11:15 #2
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Vad gäller det för annonseringsform?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-24, 11:55 #3
Medlem

Medlem

Vanlig bannerannonsering (förskottsbetalning per månad) d.v.s. inte per klick.
Oläst 2008-08-24, 17:53 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Vilken prisnivå handlar det om för 1,5 veckas annonsering?

Spontant skulle jag vara tveksam till att låta någon annonsera gratis under en provperiod. Men det hela är inte så enkelt utan man måste göra en realistisk bedömning av affärsläget. Om vi antal att du har "massor" av trafik men inte har några annonsörer just nu så kan det vara bra att få upp en annons på sidan så andra annonsörer ser att det finns ett intresse för din site från andra annonsörer.

Man skulle kunna säga så här att om den förste annonsören får annonsera till redicerat pris i 1,5 vecka så vill du få använde deras namn i din marknadsföring som en god referens. Det kan du ju ställa som "motkrav" för att de ska få få reducerat pris. Du ska ALDRIG gå med på någon eftergift om du inte får något tillbaks som har värde för dig.

Helt gratis tycker jag inte du ska låta någon annonsera, då kan du helt låta bli och sätta upp en egen annons i stället. Men reducerat pris, exempelvis en intrduktionrabatt på 50-75%.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-24, 18:56 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 24 2008, 17:53
Vilken prisnivå handlar det om för 1,5 veckas annonsering?
Spontant skulle jag vara tveksam till att låta någon annonsera gratis under en provperiod. Men det hela är inte så enkelt utan man måste göra en realistisk bedömning av affärsläget. Om vi antal att du har massor av trafik men inte har några annonsörer just nu så kan det vara bra att få upp en annons på sidan så andra annonsörer ser att det finns ett intresse för din site från andra annonsörer.
Man skulle kunna säga så här att om den förste annonsören får annonsera till redicerat pris i 1,5 vecka så vill du få använde deras namn i din marknadsföring som en god referens. Det kan du ju ställa som motkrav för att de ska få få reducerat pris. Du ska ALDRIG gå med på någon eftergift om du inte får något tillbaks som har värde för dig.
Helt gratis tycker jag inte du ska låta någon annonsera, då kan du helt låta bli och sätta upp en egen annons i stället. Men reducerat pris, exempelvis en intrduktionrabatt på 50-75%.

Tack för ett mycket informativt inlägg Conny!

Detta är den andra riktiga "annonsören". Funderar på att ge en testperiod på 1 vecka med ett reducerat pris

Tack för informationen!
Oläst 2008-08-24, 19:15 #6

När jag själv funderar på att annonsera över huvud taget så vill jag veta hur mycket annonskostnaden blir i relation till min försäljning.

En tumregel från postorderbranchen var att försäljningen ska uppgå till minst 3 gånger (33%)annonskostnaden för att vara OK, hade man en kvot på 4 (25%) så var det strålande och 5 (20%) ansågs nästan ouppnåeligt. Då pratar vi annonsering i papperstidning, typ "året runt", "allers" mfl veckotidningar. En annan siffra som förekommer bland tillverkande företag är att försäljnings och marknadsföringskostnader tillsammans normalt uppgår till ca 40% av ett företagsomsättning. Men dessa siffror varierar starkt, jag vet de som angett mellan 15-80% som M/S-kostnad i relation till omsättning.

Det intressanta för en annonsör är att få veta hur stor denna kvot kan vara på det specifika annonsmediet. Så därför är det intressant om du kan samla in denna statistik från dina annonsörer.

Jag kan ju säga så här direkt att jag helt gått bet på att få ut dessa siffror från de ställen jag förhandlat om att annonsera på och då har jag för det mesta avstått annonsering helt hos dem.

Jag är övertygad om att det skulle ge dig en konkurrensfördel gentemot dina konkurenter på annonsmarknaden om du kan visa upp en sifferstatistik för dina annonsörer, då kan de räkna på om deras annonser placerar sig bättre eller sämre än dina andra annonsörer, samt att det finns möjlighet för dem att göra en intäktsbudget att jämföra med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017