FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hoj,
Jag driver en sida som har blivit populär på kort tid med en målgrupp som är väldigt köpstark. På sistone har ett par annonsörer hört av sig. Alla är informerade om trafiken på sidan o.s.v. En av dom vill dock testköra en annons i 1,5 vecka för att se hur mycket det ger innan han bestämmer sig för att annonsera. Jag blev ganska skeptisk till det då det är ganska lång tid och jag undrar om det är "vanligt" att göra på detta vis? MvH, Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad gäller det för annonseringsform?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vanlig bannerannonsering (förskottsbetalning per månad) d.v.s. inte per klick.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vilken prisnivå handlar det om för 1,5 veckas annonsering?
Spontant skulle jag vara tveksam till att låta någon annonsera gratis under en provperiod. Men det hela är inte så enkelt utan man måste göra en realistisk bedömning av affärsläget. Om vi antal att du har "massor" av trafik men inte har några annonsörer just nu så kan det vara bra att få upp en annons på sidan så andra annonsörer ser att det finns ett intresse för din site från andra annonsörer. Man skulle kunna säga så här att om den förste annonsören får annonsera till redicerat pris i 1,5 vecka så vill du få använde deras namn i din marknadsföring som en god referens. Det kan du ju ställa som "motkrav" för att de ska få få reducerat pris. Du ska ALDRIG gå med på någon eftergift om du inte får något tillbaks som har värde för dig. Helt gratis tycker jag inte du ska låta någon annonsera, då kan du helt låta bli och sätta upp en egen annons i stället. Men reducerat pris, exempelvis en intrduktionrabatt på 50-75%. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Detta är den andra riktiga "annonsören". Funderar på att ge en testperiod på 1 vecka med ett reducerat pris ![]() Tack för informationen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När jag själv funderar på att annonsera över huvud taget så vill jag veta hur mycket annonskostnaden blir i relation till min försäljning.
En tumregel från postorderbranchen var att försäljningen ska uppgå till minst 3 gånger (33%)annonskostnaden för att vara OK, hade man en kvot på 4 (25%) så var det strålande och 5 (20%) ansågs nästan ouppnåeligt. Då pratar vi annonsering i papperstidning, typ "året runt", "allers" mfl veckotidningar. En annan siffra som förekommer bland tillverkande företag är att försäljnings och marknadsföringskostnader tillsammans normalt uppgår till ca 40% av ett företagsomsättning. Men dessa siffror varierar starkt, jag vet de som angett mellan 15-80% som M/S-kostnad i relation till omsättning. Det intressanta för en annonsör är att få veta hur stor denna kvot kan vara på det specifika annonsmediet. Så därför är det intressant om du kan samla in denna statistik från dina annonsörer. Jag kan ju säga så här direkt att jag helt gått bet på att få ut dessa siffror från de ställen jag förhandlat om att annonsera på och då har jag för det mesta avstått annonsering helt hos dem. Jag är övertygad om att det skulle ge dig en konkurrensfördel gentemot dina konkurenter på annonsmarknaden om du kan visa upp en sifferstatistik för dina annonsörer, då kan de räkna på om deras annonser placerar sig bättre eller sämre än dina andra annonsörer, samt att det finns möjlighet för dem att göra en intäktsbudget att jämföra med. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|